2652
Sök

Montera motstånd till diodljus för att slippa felkoder

12 086 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#1
Jag har monterad dioder i nummerskyltsbelysningen. Tyvärr så gillade inte min bil det så han varnar för trasig nummerskyltsbelysning.

Jag antar att man kan montera ett motstånd parallellt för att slippa detta?

Jag mätte upp motståndet i ordinarie glödlampa, 2.9 ohm. Mätte sedan upp dioden, fick inte ett utslag.
Lyckades iallafall mäta att spänningen va 12.1V och strömstyrkan 80mA, ca 1W med andra ord.

Ska jag alltså parallellkoppla ett motstånd på ca 3 ohm som klarar 1W?

Adder
972 Inlägg
27 juli 2011
#2
Köp Canbus lampor så funkar de.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
27 juli 2011
#3
Finns separata effektmotstånd å köpa med.

En gång Volvo, Alltid Volvo

Adder
972 Inlägg
27 juli 2011
#4
Woogensea skrev:
Finns separata effektmotstånd å köpa med.

Kanske är lite marigt att få dit sånna där men de går de också.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

12 086 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#5
Ja, det finns säkert alla möjliga bra lösningar smile

Men det bästa vore om någon kunde bekräfta min teori. Jag har trots allt redan köpt lamporna och kommer inte köpa nya.

69 Inlägg
27 juli 2011
#6
Ett 1 Watts motstånd på 3 Ohm som ansluts till 12V kommer bli rejält överbelastat då det kommer utveckla 48 Watt och gå upp i rök ganska snabbt.

Att ohm-mäta en kall glödlampa ger helt fel resultat för dej.
Lampan har kanske 2.9 Ohm när glödtråden är kall men resistansen stiger rejält när den är i full drift och lyser.
Det är då bättre att räkna ut resistansen genom att ta 144 delat med glödlampans effekt i Watt.

Sen bör du använda ett motstånd som klarar av högre effekt än den beräknade.
Dels för att du inte bör ligga precis på gränsen till vad motståndet klarar och dessutom brukar spänningen i en bil ligga högre än 12V vilket
gör att motståndet utvecklar ändå mer värme.

12 086 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#7
Ok, kan du förklara uträkningen?

Om jag mäter motståndet när lampan är varm och under spänning, och sedan räknar på samma sätt, fast har lite mer marginal på effekten. Är det rätt tänkt då?

69 Inlägg
27 juli 2011
#8
Onödigt att mäta glödlampan under drift.
Det räcker med att räkna.
Spänningen(12V) i kvadrat, dividerat med lampeffekten ger dej resistansen på lampan under drift.
Ett motstånd med den resistansen ska sedan parallellkopplas med LED-lampan för att lura elektroniken i din bil.

Här har du en enkel kalkylator som gör beräkningar åt dej.
http://www.lundberg-lagerstedt.se/ohm/

Egentligen ska ditt motstånd ha en aning högre resistans p.g.a att din LED-lampa kommer att ta en liten del av den totala effekten men jag
vet inte hur känsligt det där är för att det inte ska bli ett felmeddelande.
Gissar dock att det inte är speciellt supernoga.

Vad är det för effekt på glödlampan du vill ersätta?
Är det LED- lampan som drar 80mA? Lite oklar formulering.

12 086 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#9
Jag fick svar idag från en elektronikförsäljare och han sa samma sak som dig, fast han räknade på 4W eftersom dioden är på 1W.

Så allt är solklart nu! smile Tack!

Det är lysdioden jag mätte upp till 12.1V och 80mA.


Sök