4086
Sök

Motorn kokar trots termostat bytt Seat Arosa -98

10 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej

Lagom till semestern har bilen bestämt sig för att strula. Motorn blir för varm. Bilen har aldrig haft temperaturproblem tidigare. Första åtgärd var att koppla fläkten så att den gick jämt, den kokar ändå. Byt termostat sa både en bilmek bekant och snubben på Mekonomen. Men fläkten går ju redan, tänkte jag... Jag bytte termostat och felet kvarstår. Det konstiga är att fläkten ändå inte startar, trots den nya termostaten. Självklart har jag kollat vatten. Det sitter en säkring till fläkten i en box på batteriet, den har jag också kollat. Det enda jag kan komma på är att det skulle vara nåt stopp i kylsystemet så att termostaten inte får det kokande vattnet, men fattar inte hur det skulle kunnat uppstå!? Tips mottages tacksamt, skulle behöva bilen idag sad

5 198 Inlägg
28 juli 2011
#2
vattenpumpen..

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 juli 2011
#3
Nu ska vi se här... Har du bytt kylvattentermostaten (den har inget med kylfläkten att göra) eller termostatgivaren till kylfläkten?


Om du har bytt termostaten, är kylarslangarna varma? Är allt riktigt så ska den övre vara varm och den nedre mindre varm. Är båda väldigt varma funkar inte din kylare/kylfläkt och är båda kalla så har du förmodligen problem med termostat eller vattenpump.
Senast redigerat av henke_99 (28 juli 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

10 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#4
henke_99 skrev:
Nu ska vi se här... Har du bytt kylvattentermostaten (den har inget med kylfläkten att göra) eller termostatgivaren till kylfläkten?

Termostatgivaren till fläkten.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 juli 2011
#5
Krillobert skrev:
henke_99 skrev:
Nu ska vi se här... Har du bytt kylvattentermostaten (den har inget med kylfläkten att göra) eller termostatgivaren till kylfläkten?

Termostatgivaren till fläkten.

Då är det inte så konstigt att du fortfarande har problem. den känner ju bara av när vattnet i kylaren blir för varmt o startar fläkten, något som bara inträffar vid stadstrafik och kö-körning. I högre hasigheter övertar fartvinden fläktens arbete.

Byt TERMOSTATEN så funkar det nog säkert sen.
Senast redigerat av henke_99 (28 juli 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

10 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#6
henke_99 skrev:
Krillobert skrev:
henke_99 skrev:
Nu ska vi se här... Har du bytt kylvattentermostaten (den har inget med kylfläkten att göra) eller termostatgivaren till kylfläkten?

Termostatgivaren till fläkten.

Då är det inte så konstigt att du fortfarande har problem. den känner ju bara av när vattnet i kylaren blir för varmt o startar fläkten, något som bara inträffar vid stadstrafik och kö-körning. I högre hasigheter övertar fartvinden fläktens arbete.

Byt TERMOSTATEN så funkar det nog säkert sen.

Jo, men fläkten borde väl ändå starta. Över 92 grader väl? Enl. temp mätaren höll motorn 110 grader och jag vet hur en kokande motor låter roll
Känns som vattenpumpen är troligt. Men en trasig sådan brukar ju skrika och leva om...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 juli 2011
#7
För att förtydliga, termostaten har till uppgift att känna av temperaturen på vattnet i motorn. När det är varmt nog öppnar den sig o släpper ut det varma vattnet i kylaren och får därmed in kallt vatten från andra änden av kylaren. Funkar inte termostaten så står den antingen öppen hela tiden (det är vanligast) och motorn blir aldrig varm eller så öppnar den inte alls/för sent och släpper då inte ut det varma vattnet i kylaren. Släpps inte vattnet ut i kylaren så kommer heller inte fläkten att starta eftersom vattnet där förblir kallt. Samtidigt kommer ju vattnet i motorn fortsätta att värmas upp tills det kokar.

Den elektriska kylfläkten har till uppgift att hjälpa till att blåsa på kylaren i låga farter när fartvinden är för dålig, tempgivaren i kylaren sköter när den ska vara igång så den inte går i onödan. Temp-problem på motorn har aldrig med fläkten att göra om problemen kvarstår vid landsvägskörning.
Senast redigerat av henke_99 (28 juli 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

10 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#8
henke_99 skrev:
För att förtydliga, termostaten har till uppgift att känna av temperaturen på vattnet i motorn. När det är varmt nog öppnar den sig o släpper ut det varma vattnet i kylaren och får därmed in kallt vatten från andra änden av kylaren. Funkar inte termostaten så står den antingen öppen hela tiden (det är vanligast) och motorn blir aldrig varm eller så öppnar den inte alls/för sent och släpper då inte ut det varma vattnet i kylaren. Släpps inte vattnet ut i kylaren så kommer heller inte fläkten att starta eftersom vattnet där förblir kallt.

Den elektriska kylfläkten har till uppgift att hjälpa till att blåsa på kylaren i låga farter när fartvinden är för dålig, tempgivaren i kylaren sköter när den ska vara igång så den inte går i onödan. Temp-problem på motorn har aldrig med fläkten att göra om problemen kvarstår vid landsvägskörning.

Ålrjat. Låter som termostaten då. Tackar för hjälpen! smile

6 Inlägg
28 juli 2011
#9
gör sår här:
värm upp motor känn på både övre och undre slang, de ska vara ungefär lika varma, om de nedersta slang inte är varm, tar du bort den lilla slangen som sitter högre upp på expansions kärlet och varvar lite lätt, där ska det komma vatten från vatten pumpen, åter cirkulation.
jag var med om samma problem på en polo, då byttes termostat och tempgivare men igen fungerade, fanns ingen cirkulation så fläkten startade aldrig eller jo fast väldigt sent

mvh
David

10 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#10
Tog ur termostaten helt och nu håller den lite under normaltemp, så jag kan fara in till byn och skaffa en TERMOSTAT, denna gång.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 juli 2011
#11
Gott att du hittat felet.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök