För att förtydliga, termostaten har till uppgift att känna av temperaturen på vattnet i motorn. När det är varmt nog öppnar den sig o släpper ut det varma vattnet i kylaren och får därmed in kallt vatten från andra änden av kylaren. Funkar inte termostaten så står den antingen öppen hela tiden (det är vanligast) och motorn blir aldrig varm eller så öppnar den inte alls/för sent och släpper då inte ut det varma vattnet i kylaren. Släpps inte vattnet ut i kylaren så kommer heller inte fläkten att starta eftersom vattnet där förblir kallt. Samtidigt kommer ju vattnet i motorn fortsätta att värmas upp tills det kokar.
Den elektriska kylfläkten har till uppgift att hjälpa till att blåsa på kylaren i låga farter när fartvinden är för dålig, tempgivaren i kylaren sköter när den ska vara igång så den inte går i onödan. Temp-problem på motorn har aldrig med fläkten att göra om problemen kvarstår vid landsvägskörning.
Senast redigerat av henke_99 (28 juli 2011)
Den som spar han har, fast inte lika roligt...