2515
Sök

"Trög" AC i VW Passat -02

29 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Hejsan.
Har en passat från 02 med 1.8t motorn.

Har märkt att nu i högsommaren så vill inte riktigt bilen bli "iskall" av AC:n.
När det är ungefär 25-26+ grader ute så är det så att den inte riktigt orkar med att kyla bilen, dock lite skillnad när tempen går ner men blir inte riktigt sådär kall som man vill ha den.

Vanligt på VW Passat eller behöver det bara fyllas på AC-medel?  Kostnad isf om man behöver fylla på cirka?? 

Tacksam för svar!

Vem sa att det är billigt att äga bil?

296 Inlägg
10 juli 2011
troligtvis ett litet läckage någonstans i systemet, vanligt när bilen börjar få några år på nacken. du får helt enkelt fylla på lite kylmedium.  smile

http://www.aircondcenter.se/verkstad.htm

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

629 Inlägg
10 juli 2011
Det har antagligen läckt ut gas som sagt, antingen fyller man bara (men då läcker det ut igen, hur fort beror på läckaget), eller så tätar man läckan och gör det ordentlligt, dock blir det mycket dyrare så smile

Mröh

1 878 Inlägg
10 juli 2011
har du kollat felkoder ifall om det sitter några lagrade på högtryck och lågtryck sensorn?

29 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Okej. Jo jag har kollat felkoder med en VAG-COM o den visade bara felet på låsskistan och styrvinkelgivaren men inget inom kyl/fläkt-systemet så förhoppningsvis bara att man behöver fylla smile

845 Inlägg
24 juli 2011
Fj3lliS123 skrev:
Okej. Jo jag har kollat felkoder med en VAG-COM o den visade bara felet på låsskistan och styrvinkelgivaren men inget inom kyl/fläkt-systemet så förhoppningsvis bara att man behöver fylla smile

Behöver man fylla på så läcker det, bara lämna in, få det lagat på påfyllt smile

1 758 Inlägg
24 juli 2011
Om det läcker så brukar systemet tömmas fort eftersom det är tryck i det.
Så troligtvis är det bara lite dåligt med gas och räcker med att fylla. Skadar ju visserligen aldrig att be om en läcksökning när man ändå är där!

845 Inlägg
24 juli 2011
schnauz skrev:
Om det läcker så brukar systemet tömmas fort eftersom det är tryck i det.
Så troligtvis är det bara lite dåligt med gas och räcker med att fylla. Skadar ju visserligen aldrig att be om en läcksökning när man ändå är där!

Men eftersom det är ett slutet system så ska det inte kunna läcka. Försvinner gas så är det en läcka.

1 758 Inlägg
24 juli 2011
Jimpiz skrev:
Men eftersom det är ett slutet system så ska det inte kunna läcka. Försvinner gas så är det en läcka.

Nej, gasen tar sig sakta men säkert ut. Blir alltid en viss diffusion i ett slutet system, speciellt om det är tryck i det.
Senast redigerat av schnauz (24 juli 2011)

747 Inlägg
24 juli 2011
Gasen i Ac system som använts idag R134a läcker genom slangar då den är rätt aggresiv, så man brukar ha en viss % av den totala mängden räknat på vikt som får läcka ut per år som anses som godkänt. Så har man en äldre bil som inte har någon skadad anslutning eller hål i kondensorn kommer acn tillslut ändå inte fungera då för mycket gas har försvunnit och kompressorn kommer inte ens starta då trycket är för lågt i systemet. Och innan detta händer som kommer kyleffekten att minska.

Men självklart bör man om man gör rätt läcksöka/trycktesta systemet innan man fyller på något nytt.

/ Toni Larsson

29 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
tonimakaroni skrev:
Gasen i Ac system som använts idag R134a läcker genom slangar då den är rätt aggresiv, så man brukar ha en viss % av den totala mängden räknat på vikt som får läcka ut per år som anses som godkänt. Så har man en äldre bil som inte har någon skadad anslutning eller hål i kondensorn kommer acn tillslut ändå inte fungera då för mycket gas har försvunnit och kompressorn kommer inte ens starta då trycket är för lågt i systemet. Och innan detta händer som kommer kyleffekten att minska.

Men självklart bör man om man gör rätt läcksöka/trycktesta systemet innan man fyller på något nytt.

Det lät ju som vettigt. Får väl be dom provtrycka systemet och fylla på så länge det inte är läckage.... Är ju trots allt en 02a så den har ju några år på nacken.... smile

5 Inlägg
9 augusti 2011
problemet är att även om dom provtrycker vill dom oftast byta ngt och det kan bli dyrt, jag fyller min själv hehe. har köpt allt man behöver inklusive utbildningen. blev dyrt men nu slipper jag dyra verkstäder

29 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
volvov70-4ever skrev:
problemet är att även om dom provtrycker vill dom oftast byta ngt och det kan bli dyrt, jag fyller min själv hehe. har köpt allt man behöver inklusive utbildningen. blev dyrt men nu slipper jag dyra verkstäder

Jaha så då kan du komma och byta hos mig då? smile

Sök