Jag har nyss köpt en Suzuki RM 125:a från 1980...
Den vägrar starta, har köpt ett beggat tändsystem och nu har jag gnista iaf.
Har nu bytt hela tändsystemet och gjort ALLT förutom och komptesta den!
Och med allt menar jag, kollat svänghjulet (krysskilen), rengjort förgasarn samt köpt nytt luftfilter,
Läst på internet hur förknasarn "grundinställs" och har gjort det.
Testat med startgas ner i toppen, in i förknasarn, bensin i toppen men ingen skillnad.
Justerat tändningen i säkert 10 olika lägen, testat 4 olika tändstift.
Imorrn ska jag ut och leta markeringar på tändplattan/motorn så jag får tändningen helt rätt så att säga.
Har nu dubbla uppsättningar med tändplatta, tändspole och cdi box och har pusslat ihop och provat mig fram med dom olika delarna och ett ställe det "jordas på" är ju tändspolen som sitter i ramen och jag har slipat på ramen så det ska vara god kontakt där!
Har rengjort tanken, hällt i fräsch oljeblandad bensin, bytt olja i motorn samt rengjort kröken och ljuddämparen.
Det finns små märken nästan över hela kolven (på ovansidan) och på topplocket och det beror antingen på att tändningen varit felinställd eller så beror det på att vevstaken är glapp och "går för högt" så att kolven slår i toppen och tydligen så kan vevlagren vara slut (vet inte om ramlagret också är inblandat) enligt VERKSTADEN.
Ska ta loss cyllen och känna på staken och då vet jag ju lite mer iaf!
På nya tändplattan och cdiboxen så är det ju "snabbkontakter" så det går inte att koppla fel, delarna kommer från en 125:a -83 och är i stort sett samma lika som på min -80 förutom en blå kabel från tändplattan/cdi boxen men den kunde man bortse ifrån sa verkstaden (orkar inte skriva allt om det)
Finns bara en kabel från cdi boxen som hänger löst nu men den är ju till dödaren och den har jag testat koppla in och dödarknappen fungerar iaf!
Har säkert missat att skriva nåt men jag har gjort allt som går att göra, minst 5 ggr utan resultat....
Alla tips är mer än välkomna..........
Har suttit timme efter timme och letat på webben och sett liknande trådar
men ofta får ju folk igång sina hojjar men dom orkar inte bry sig om att fortsätta skriva på nätet om vad felet var.
Ofta är det ju bara nå skitfel som missats, stift eller gammal bensin osv...
Har ej manual till hojjen men ska nog beställa en från Ebay...
VÄLDIGT tacksam för tips och hjälp.....
Mvh Rosen