2966
Sök

Felsökning map-sensor 9-5 2,3T 2005

7 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
Har något slags elfel mellan Mapsensorn och styrboxen i min 9-5. Tänkte försöka mig på en felsökning så jag slitter lämna in bilen på verkstad. Så hur går man tillväga? Vad behöver man för mätdon. räcker det med en multimeter?

Tekniker
624 Inlägg
20 augusti 2011
Hitta ett el-schema och leta upp sladdarna till styrboxen och ohm mät så att kablarna är hela mellan box och mapp sensor... eller byt sensorn kanske
Senast redigerat av Ravi (20 augusti 2011)

7 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
har redan bytt sensor. och kollat med speedparts att det är något slags brott på nån kabel däremellan.
Men frågan är bara hur man mäter, vad skall man ställa in multimetrn på? Om det nu ens går att använda en sådan?
Enligt dom kunde en felsökning ta allt från 10 min till 10 timmar. har ju verkligen ingen lust att betala 10 timmars felsökning

Tekniker
624 Inlägg
20 augusti 2011
Okej så här gör du... Du måste ha ett el schema så du vet vilken kabel från data boxen som går till mapp sensorn eller var den slutar i kabelstocken för att kolla om kablarna är hela så mäter resistans Ohm Ta en kabel i taget mät från den ena ändan från mapp S och i den andra ändan vid box, använd en  multimeter som piper när den känner av... 

Det kan ju vara så att enligt  multimetern så är kablarna hela fast det inte funkar... Det menas med att det finns en liten tråd i kablarna som är hel men inte fullständig..  då får du koppla en lampa mellan den ena kabeln vid box eller vid sensor på det sätter kan du kolla så kablarna håller måttet gör det inte det så vet du vilken kabel som har ett brott   hoppas detta hjälper lite

7 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
har en reparationshandbok till bilen där det finns kopplingsscheman för all elektronik i bilen. men hittar inget om vare sig styrboxen eller mapsensorn. Vart kan man hitta det?

Tekniker
624 Inlägg
20 augusti 2011
Det måste ju finnas, jag är inte så hemma på Saab fast någon måste ju ha ett

7 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
ok. får kolla på nätet.
tack för hjälpen:)

362 Inlägg
20 augusti 2011
Du ska ohm mäta kabeln. Ta inte pip utan mät ohm för den kan pipa även fast du har dålig kontakt. Har du runt 0.2 ohm så är den hel. Annars kan du mäta spänningen (volt) med allt inkopplat och se om spänningen går fram. Men du måste ha ett el schema för att se vilka kablar det gäller. Lycka till :-)

Tekniker
624 Inlägg
21 augusti 2011
samma sak som jag skrev.  by the way volt kan gå igenom fast kabeln är dålig.
Senast redigerat av Ravi (21 augusti 2011)

Sök