2620
Sök

850 T5R, saknar olja vid ventillyftarna.

496 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej, Har en 850T5-R som jag har fixat nu har jag återstående fel.

Cylinderhattarna som kamaxlarna trycker på knackar som fan, låter som ingen olja i huvudtaget.

Jag har precis bytt vevhusventalationen, och nytt bytt olja, Kan någon hjälpa mig med detta?


trollis
20 augusti 2011
#2
säker på att du inte har täpp någon oljekanal från pumpen o upp?

496 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#3
Det måste vara något sånt, kan du visa mig vart det är?

Hur oljan kommer upp?. mvh Jocke
Senast redigerat av haggen90 (20 augusti 2011)


128 Inlägg
20 augusti 2011
#4
Hur igensatt var vevhusventilationen? Lyft på oljelocket och syna om där finns olja.
Jag tror att du behöver byta samtliga tryckare. Det är små hydraler som självklart kan bli utslitna med tiden.
Kostar inte mycket att byta om man gör det själv.
Fyra packboxar, fem o-ringar, kamrem och tätningsmassa är material som kommer förbrukas.

Mvh Mattias
Senast redigerat av Matte_s (20 augusti 2011)


496 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#5
Matte_s skrev:
Hur igensatt var vevhusventilationen?
Jag tror att du behöver byta samtliga tryckare. Den är små hydraler som självklart kan bli utslitna med tiden.

Mvh Mattias

Dem är helt nya, och det vart aldrig igensatt..


8 251 Inlägg
20 augusti 2011
#6
Har du tittat om det faktiskt kommer upp olja eller inte? Har man satt i nya som man inte fyllt innan första starten så kan dem ticka länge innan det försvinner


749 Inlägg
20 augusti 2011
#7
Det är vanligt att sugsilen i oljesumpen blir igensatt och då får motorn sånna här symtom.
Knackandet beror på för lågt oljetryck/flöde iallafall.

Kan bero på fler saker som koks å skit i oljekanaler/lyftare, en läckande lyftare, dålig funktion på oljepumpen, oljetryckreglerventil som kärvar.
Kan också vara nån sprucken o ring exempelvis till oljesugröret eller mellan oljesump och motorblock som orsakar inre läckage i motorn.

Det är också viktigt att du har rätt olja och att oljan har hög kvalitet samt att man ej kör runt med för gammal olja för att undvika sånna här problem.
Senast redigerat av Bjornn (20 augusti 2011)


496 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#8
Bjornn skrev:
Det är vanligt att sugsilen i oljesumpen blir igensatt och då får motorn sånna här symtom.
Knackandet beror på för lågt oljetryck/flöde iallafall.

Kan bero på fler saker som koks å skit i oljekanaler/lyftare, en läckande lyftare, dålig funktion på oljepumpen, oljetryckreglerventil som kärvar.
Kan också vara nån sprucken o ring exempelvis till oljesugröret eller mellan oljesump och motorblock som orsakar inre läckage i motorn.

Det är också viktigt att du har rätt olja och att oljan har hög kvalitet samt att man ej kör runt med för gammal olja för att undvika sånna här problem.

Koks tror jag nog tyvärr, och jag har gjort rent silen, och lyftarna är nya men det knackar mer på vänster sida än höger!..


496 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
Har du tittat om det faktiskt kommer upp olja eller inte? Har man satt i nya som man inte fyllt innan första starten så kan dem ticka länge innan det försvinner

Hur ser jag om det kommer olja eller inte? mvh Joachim


749 Inlägg
20 augusti 2011
#10
haggen90 skrev:
Marlboroman skrev:
Har du tittat om det faktiskt kommer upp olja eller inte? Har man satt i nya som man inte fyllt innan första starten så kan dem ticka länge innan det försvinner

Hur ser jag om det kommer olja eller inte? mvh Joachim

Går motorn så kommer det olja upp till tryckarna. Utan oljetryck öppnar ej ventilerna och motorn stannar. Men trycket eller flödet är förmodligen ej tillräckligt.

Kan också finnas fler anledningar till knack.
Senast redigerat av Bjornn (20 augusti 2011)


749 Inlägg
20 augusti 2011
#11
Mekonomen har något slags medel, redline tror jag som man kan köra i och det rensar kanalerna på koks, men man får göra några oljebyten då.


496 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#12
Bjornn skrev:
haggen90 skrev:
Marlboroman skrev:
Har du tittat om det faktiskt kommer upp olja eller inte? Har man satt i nya som man inte fyllt innan första starten så kan dem ticka länge innan det försvinner

Hur ser jag om det kommer olja eller inte? mvh Joachim

Går motorn så kommer det olja upp till tryckarna. Utan oljetryck öppnar ej ventilerna och motorn stannar. Men trycket eller flödet är förmodligen ej tillräckligt.

Kan också finnas fler anledningar till knack.

Men vad tycker du jag ska kolla förnågot då? mvh


749 Inlägg
21 augusti 2011
#13
haggen90 skrev:
Bjornn skrev:
haggen90 skrev:
Hur ser jag om det kommer olja eller inte? mvh Joachim

Går motorn så kommer det olja upp till tryckarna. Utan oljetryck öppnar ej ventilerna och motorn stannar. Men trycket eller flödet är förmodligen ej tillräckligt.

Kan också finnas fler anledningar till knack.

Men vad tycker du jag ska kolla förnågot då? mvh

Jag hade i första hand hört mig för hos mekonomen angående rengörningen i oljan.
Annars får man nog riva motorn för att undersöka oljepump, kanaler, tätningar, lyftare mm.
Att mäta oljetrycket kan också ge någon ledtråd på problemet om man har tur.
Inte så lätt att felsöka sådant här, är det inget fel på oljepump och ventil samt tätningar hela och kanaler rena så får man nog prova byta ut lyftarna igen.

Tänds oljelampan nån gång? Kanske en kort stund precis vid start efter att bilen stått över natten?
Senast redigerat av Bjornn (21 augusti 2011)


496 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
#14
Bjornn skrev:
haggen90 skrev:
Bjornn skrev:

Går motorn så kommer det olja upp till tryckarna. Utan oljetryck öppnar ej ventilerna och motorn stannar. Men trycket eller flödet är förmodligen ej tillräckligt.

Kan också finnas fler anledningar till knack.

Men vad tycker du jag ska kolla förnågot då? mvh

Jag hade i första hand hört mig för hos mekonomen angående rengörningen i oljan.
Annars får man nog riva motorn för att undersöka oljepump, kanaler, tätningar, lyftare mm.
Att mäta oljetrycket kan också ge någon ledtråd på problemet om man har tur.
Inte så lätt att felsöka sådant här, är det inget fel på oljepump och ventil samt tätningar hela och kanaler rena så får man nog prova byta ut lyftarna igen.

Tänds oljelampan nån gång? Kanske en kort stund precis vid start efter att bilen stått över natten?

Nej lampan tänds inte oregelbundet, fungerar perfekt. kmr nog kolla över limmet till ventilkåpan..samt jag ska koppla in oljetrycket i mätaren strax.


749 Inlägg
21 augusti 2011
#15
haggen90 skrev:
Bjornn skrev:
haggen90 skrev:

Men vad tycker du jag ska kolla förnågot då? mvh

Jag hade i första hand hört mig för hos mekonomen angående rengörningen i oljan.
Annars får man nog riva motorn för att undersöka oljepump, kanaler, tätningar, lyftare mm.
Att mäta oljetrycket kan också ge någon ledtråd på problemet om man har tur.
Inte så lätt att felsöka sådant här, är det inget fel på oljepump och ventil samt tätningar hela och kanaler rena så får man nog prova byta ut lyftarna igen.

Tänds oljelampan nån gång? Kanske en kort stund precis vid start efter att bilen stått över natten?

Nej lampan tänds inte oregelbundet, fungerar perfekt. kmr nog kolla över limmet till ventilkåpan..samt jag ska koppla in oljetrycket i mätaren strax.

Okej har du limmat om ventilkåpan så kan det kanske vara problemet.


17 Inlägg
22 augusti 2011
#16
hoppas att du fick till det!! kan någon hjälpa mig med detta?? http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2893072

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 augusti 2011
#17
zwilling skrev:
hoppas att du fick till det!! kan någon hjälpa mig med detta?? http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2893072

Loool, lågt

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök