2975
Sök

Ingen komp i en cylinder. Volvo v40 T4-98

17 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Bjornn skrev:
Hur var det när du tog bort påfyllningslocket? Kraftiga puffar eller jämt tryck.
Om du planerar att byta motor så kan du ju ta itur den du har först bara för att försöka hitta felet.
Har du provat fylla vatten?
Finns det olja i vattnet, onormalt tryck i vattenbehållaren eller luktar det tydligt avgaser där?
Ryker bilen något?

En annan sak man kan testa är att, när man gör komptestet så sätter man i tändstift i cylindrarna jämte för att se om packningen blåst mellan cylindrarna, får man högre tryck då så har det hänt.

För att se om felet kan vara relaterat till kolvringarna kan man slå i ytterst lite motorolja i cylindern utan tryck, ökar trycket vid test så kan det vara kolvringarna.

okej ja det låter som en ide att prova. e dock ganska säker att ventilen fastnat men kan ju va kolven med?  ifall det endast vore kolvringen så bör den ge på nått slags komp eller?

749 Inlägg
23 augusti 2011
Kan ju va värt att prova lite om du ändå riskerar att få byta motor, sj hade jag testat rengörningen i olja först.

749 Inlägg
23 augusti 2011
zwilling skrev:
Bjornn skrev:
Hur var det när du tog bort påfyllningslocket? Kraftiga puffar eller jämt tryck.
Om du planerar att byta motor så kan du ju ta itur den du har först bara för att försöka hitta felet.
Har du provat fylla vatten?
Finns det olja i vattnet, onormalt tryck i vattenbehållaren eller luktar det tydligt avgaser där?
Ryker bilen något?

En annan sak man kan testa är att, när man gör komptestet så sätter man i tändstift i cylindrarna jämte för att se om packningen blåst mellan cylindrarna, får man högre tryck då så har det hänt.

För att se om felet kan vara relaterat till kolvringarna kan man slå i ytterst lite motorolja i cylindern utan tryck, ökar trycket vid test så kan det vara kolvringarna.

okej ja det låter som en ide att prova. e dock ganska säker att ventilen fastnat men kan ju va kolven med?  ifall det endast vore kolvringen så bör den ge på nått slags komp eller?

Jo om det är kolvringarna bör du få komp.

17 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Bjornn skrev:
Growe skrev:
Bjornn skrev:

Det finns lagar som gäller även vid privatköp av bil, kan ej exakt vad som gäller.
Tror att om felet är allvarligt och så uppenbart att förra ägaren ej kunnat missa det så kan han bli tvingad att ta tillbaks köpet om han ej upplyst köparen om felen.
Det är ju en form av bedrägeri i så fall.
Står det ej säljes i befintligt skick på några lappar ni skrev så finns det kanske en möjlighet att häva köpet, oavsett om säljaren vill det eller ej.

Vet ej vilka man kontaktar för hjälp men det kan man säkert hitta om man googlar lite.

fast bilen gick väll när bilen hämtades
visst det kan verka konstigt men trotts allt så pajar gamla grejer

har man otur så kan motorn rasa 500meter från säljaren men då är det knappast säljarens ansvar

man får se det lite från båda sidorna saker och ting går sönder

det är när man hittar bevis på att någon medvetet försökt lura en person man ens har en minsta chans att vinna ett sånt mål som kommer kosta förloraren en hel del pengar
en bit mer än vad en gammal volvo motor kostar även om den byts på en volvo verkstad

Jo det är sant, svårt att bevisa vad som verkligen inträffat.

ja det e ju som rikigt svårt att bevisa )=

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
23 augusti 2011
kasta upp ett ljudklipp vetja

alla grejer ni tittar tyder inte på att det är något fel på motorn om det inte hade varit komp testet
men klart är laddet högt kan en kolv smälta =/

jag har svart bälte i att döda oljeringar på 4:ans cyl på 850 så jag har insätt att det omöjliga är möjligt smile)

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Growe skrev:

alla grejer ni tittar tyder inte på att det är något fel på motorn om det inte hade varit komp testet

jag har svart bälte i att döda oljeringar på 4:ans cyl på 850 så jag har insätt att det omöjliga är möjligt smile)

Nu tar jag kameran och filmar och laddar upp här så kan ni se, om det nu går att ladda upp en video?

14 149 Inlägg
23 augusti 2011
zwilling skrev:
Growe skrev:

Nu tar jag kameran och filmar och laddar upp här så kan ni se, om det nu går att ladda upp en video?

om du lägger upp den på någon av sidorna dom rek här på garaget eller så går du in och reggar dig på photobucket.com den sidan använder jag där kan man lägga upp bilder filmer m.m

17 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
här har jag lagt upp ett videoklipp med bilen

http://www.youtube.com/watch?v=MIGmnDfn_fQ

17 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Growe skrev:
zwilling skrev:
Growe skrev:

om du lägger upp den på någon av sidorna dom rek här på garaget eller så går du in och reggar dig på photobucket.com den sidan använder jag där kan man lägga upp bilder filmer m.m

14 149 Inlägg
23 augusti 2011
zwilling skrev:
Growe skrev:
zwilling skrev:

uch ja nog var den död på en cyl helt klart lätt rätt illa i övrigt oxå =/
har du tur är det packningen har du otur är det något värre
förutsatt att den är komplös =/

Sök