Vet inte om det är kameran som gör det, ett visst rassel kan ju höras om man lyssnar väldigt noga eller lyssnar nära kammkedjan. Men rasslar det så det hörs TYDLIGT när du står framför bilen eller en bit bort så är nog kammkedjan rätt slut
Kan mycket väl vara kameran som förvränger ljudet. Men man ska vara uppmärksam när det gäller rasslande ljud från motorns högra del (i färdriktningen). Kamkedjetransmissionen sitter nämligen där och kedjan, dreven m.m. kan slitas i förtid på dessa bilar, även om de varit välservade. Åkte själv på ett byte på min 9-3 -02 jag hade.
Det finns dock ett sätt att kontrollera detta och det är via kedjespännaren som sitter i bakkant på motorn bredvid insuget, denna skall dock skruvas ur med packningar etc och mätas med skjutmått så det är väl inget man brukar göra när man är och kollar på en begagnad bil precis även om det hade varit bra!
Mitt inlägg ger väl inte dig mycket klokhet men är du osäker så avstå bilen, det är mitt råd. Ett byte kostar dig från ca 10 000:- och uppåt om du inte gör det själv vilket du nästan behöver lyfta motorn för eftersom det sitter trångt. Man kan även byta bara själva kedjan vilket blir betydligt billigare men då slits den ner snabbt igen eftersom resten av transmissionen förmodligen är sliten.
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.