2952
Sök

Volvo 850 laddtycks problem

878 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Har en volvo 850 t5 -95

Steg3 chippad autotech motor 3" från turbon.
Problemet började när bilen bara laddade 0.8bar, viste inte vad felet var efter ja sökt efter läckage och fann inget så kopplade jag in pysventil för att se om magnetventilen var kass, nä... samma ladd då, då spände jag wastgaten till MAX och då ska den ladda utav helvete? jo visst... 1.3 bar ibland om jag laddar från typ 2500 varv men i hög fart kanske 1.0 1.1 ... Tycker inte heller bilen går så bra som den borde göra med chippet å avgassystemet, och med 1.0 bar i laddtryck tycker den laddar men rör sig inte... Ibland låter den som den stryps:S vettefan om det kan vara att wastgaten är för spänd ?

Vad fasen kan det vara för fel ? Har hört att det kan vara tändstiften ? bör ja ha platina ? har volvo original...
Börjar bli trött nu.. turbon glappar inget, dock är det 13G men borde kunna skenladda ordentligt endå :S

Provtryckt även alla slangar..

MVH
En trött bilägare
Senast redigerat av ejon_850 (27 augusti 2011)

All The best
MVH
Jonas .L

8 251 Inlägg
27 augusti 2011
#2
Vad har du för motor? 2,0 eller 2,3? För en 2,3:a med 13G är en idiotisk kombination då den knappt klarar av originaleffekten. Och eftersom den är för liten för en 2,3:a så kan du troligen svetsa igen klaffen till wastegaten utan att få skenladd. Den är helt enkelt för liten för att kunna leverera tillräckligt med luft.

Och oavsett motor så är en 13G alledes för liten för att få ut något vettigt om man ska börja trimma.


878 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#3
så du tror det är turbon som är kass för de ? förlorar liksom ibland mot 740 turbo med 200 hk... den går riktigt bajs  nu asså. 850n.

All The best
MVH
Jonas .L

8 251 Inlägg
27 augusti 2011
#4
Ja, har man en 13G så är det ingen ide att trimma.


878 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#5
blir de nå skillnad att sslänga på en 15G då?

All The best
MVH
Jonas .L

8 251 Inlägg
27 augusti 2011
#6
Ja naturligtligtvis. En sån orkar att hålla ett högre tryck bättre


878 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#7
Okej... Men då passar inte downpipen som e gjord för 13G anslutning ?

All The best
MVH
Jonas .L

8 251 Inlägg
27 augusti 2011
#8
Jo, om det är samma sorts avgashus på dem.


878 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#9
Är de de på 15G och 13G då ? vad får ja för effekt minskning om ja tar över 13G avgashuset från min 13G turbo till 15GN?

All The best
MVH
Jonas .L

Det finns alltid en lösning!
33 Inlägg
27 augusti 2011
#10
Köp dig en 16t annars.


8 251 Inlägg
28 augusti 2011
#11
ejon_850 skrev:
Är de de på 15G och 13G då ? vad får ja för effekt minskning om ja tar över 13G avgashuset från min 13G turbo till 15GN?

Kan vara samma, beror på vilka årsmodeller respektive turbo komemr ifrån. Ingen skillnad i effekt om du flyttar avgashuset.



Sök