4406
Sök

Behöver hjälp med trimnig

3 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tjena

Tänkte trimma min s40 2.0t lite. Är helt ny och n00b på ämnet så behöver lite hjälp.

Planerna nu är chip, sportkat + 2.5"-3" avgasrör. Har redan satt i ett sportluftfilter.


hade tänk att köpa det här smile :

http://sv.bsr.se/products/4001915/

http://sv.bsr.se/products/4108410/

http://sv.bsr.se/products/t529/



tror ni det blir bra med det här?smile
skulle vilja ha runt 250-300hk:), eller måste jag köpa en t4 från 00 och uppåt för att kunna ha det? hmm


ni kan väll säga vad ni tycker och tänker om saken, säg gärna till om ni vet bättre saker en det jag har lagt upp:)
Senast redigerat av kixxer (27 augusti 2011)

388 Inlägg
27 augusti 2011
#2
2.0T 98-00 kan du plocka 250hk ur med en T4 turbo sportfilter samt 3" främre med race/sportkat och sedan 2.5" eller 3" spelar ingen roll för effektens skull. 2.0T 01-04 har kolvar gjorda av tomma ölburkar som dom tål dåligt med effekt.
T4 turbon eller 14T som den ofta benämns passar rakt av dom ända som har färdigt "chip" till denna mod är Autotech motor i trollhättan detta kallas steg 4 hade det på min gamla 2.0T lämnar 250hk oftast lite mer men 250hk enligt deras hemsida du får räkna med att byta koppling också.


Nybörjare
75 Inlägg
27 augusti 2011
#3
Vad jag har förstått så får du inte många om knappt några hästar av att byta luftfilter och avgassystem. Chip ger ju några pollar man inte i närheten av 250-300 när du har 160 orginal.

Vill du komma upp i 250-300 blir det mer än det du nämnt att byta.

Är inte så bra på ämnet jag heller men tror att följande ger några hästar:
Större turbo
Bättre spridare
Plana och porta toppen
Grenrör

Det jag kommer på nu, som sagt är också grön så kan inte så mycket ännu.


388 Inlägg
27 augusti 2011
#4
FAKTA Har du en S/V40 2.0T 98-00 Behöver du ENDAST byta till en turbo från en T4,sportfilter 3" downpipe med race/sportkat,2.5-3" kat-bak samt ett chip från Autotech oftast behövs även kopplingsbyte till en T4 koppling men inget i övrigt så länge det är friskt detta lämnar 250hk vill du sedan ha mer behövs ingrepp som är större. http://www.atechmotor.com/index.php?pag … ;Itemid=29


Forummoderator
10 576 Inlägg
29 augusti 2011
#5
wallabaja10 skrev:
Att byta insug och avgasrör på en bil kan ge mycket hästkrafter om turbon hänger med. Turbon som sitter på original räcker nog inte speciellt långt men så fort motstånd försvinner i systemet blir det effekt ökning. Snabbare spool på turbon och mer respons i motorn. Accelerationen kan förbättras avsevärt. Det är inte alltid hästkrafterna som är viktigt. En rapp motor gör mycket. Med fullt catback och förbättrat insug kan du vinna flera sekunder i prestanda 0-100. Ett chip som ser till att motorn tänder rätt med det nu minskade motståndet i avgasröret och det ökade flödet av luft in i motorn är nu viktigt. Utan en mappning eller ett chip kan du lika gärna hoppa över avgas och insug.

Ska du dock ha 250 hk så måste du göra mycket.

Insug
Avgas
Turbo
Chip
Intercooler
och eventullet sportkat.

Sportkat är onödigt om man inte race:ar på riktigt. Bättre med en fullflödes av bra kvalitet som verkligen renar avgaserna och ser till att du kommer igenom besiktningen.

BTW när jag menar bättre insug så snackar jag inte sportluftfilter. Utan riktiga alurör och tryckrör som inte har några inbyggda "spärrar" och hinder som original plastinsuget. Att uppgradera intercoolern om det finns en på 2.0T gör nog en hel del också.

Tipset från mig är att satsa mer på att få motorn optimerad på de lättåtkomliga ställena istället för att krångla med planing och portning av toppen osv. Turbo och blocket är avancerade saker och blir snabbt dyrt. En väl optimerad "utsida" på motorn gör väldigt mycket. Kanske inte hela vägen till 250 hk men säkert en bra bit över 200 hk.

Tyvärr stämmer ingenting av det du skriver. Det har till exempel bromsats 500hk med orignal insug, samt att originalkatten absolut bör bytas till sport eller rejsvariant.

Bästa trimmet för pengarna på denna motor är kamaxelbyte.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 augusti 2011
#6
wallabaja10 skrev:
Hoppas jag har förklarat mig bättre.

Sorry!

Mja...  du är fortfarande fel ute trots förklaringen vad gäller denna biltypen.  Just turbobilar svarar dåligt på att fiffla med tryckrör och öppna filter. Bilens ECU är tillsagd att ge 0.5bar i insuget och gör också det lite oavsett vad man hittar på. Öppet filter må flöda bättre men suger in varmluft (jopp trots avskärmning) och bilen reagerar med att sänka laddtrycket istället.

På en turbobil är Downpipe/främre avgasrör samt katt betydligt viktigare då det är där avgaserna är som varmast.

Just X40 har ett sprut som inte kan hantera fusktrim utan man SKA chippa bilen till det steg som mjukvaran motsvarar, annars kommer någonting gå sönder.

En original 2.0t ger 160hk vid 0,5bar laddtryck, med bytta kamaxlar har jag maxat ut spridarna på en T4 vid samma 0.5bar i laddtryck. Spridarna räcker till 267hk, man kan alltså dra slutsatsen att kamaxlarna är betydligt viktigare att fundera över än tryckrören :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 augusti 2011
#7

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 augusti 2011
#8
Både chippning och mappning kan ändra det begärda laddtrycket, men inte genom att byta tryckrör eller luftfilter.

En sugmotor suger ju i sig luften för egen maskin och svarar ofta bra på att montera grövre filter, rör etc. Med turbo är det en annan femma :-P

(Jag köpte en E36 325:a för att se om den var så bra som alla säger. Den gick snabbare på motorvägen med öppet filter, men vart slöare i stan pga varmluften. Lät gott dock.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 augusti 2011
#9
Autotech är jättebra tips :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
#10
jag har kollat med autotech dom säger att man måste ha en större turbo,sport katt, 2,5" elr 3" från turbon och bakåt sen streg 3 elr 4 chip, andra spridare, bättre intercoler och en större bränslepump, jag har fråga dom va dom trodde det kommer kosta dom sa runt 15-30 000kr yikes

Nybörjare
75 Inlägg
2 september 2011
#11
kixxer skrev:
jag har kollat med autotech dom säger att man måste ha en större turbo,sport katt, 2,5" elr 3" från turbon och bakåt sen streg 3 elr 4 chip, andra spridare, bättre intercoler och en större bränslepump, jag har fråga dom va dom trodde det kommer kosta dom sa runt 15-30 000kr yikes

Låter inte helt orimligt eftersom du försöker ta ut 90-140 extra hästkrafter.

Blir 100-340kr per hk.


Herr
1 722 Inlägg
2 september 2011
#13

Dom där fräsiga blåa slangarna gör ju föga för effekten, IC´n däremot är jävligt bra o ha.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 september 2011
#14
kixxer skrev:
jag har kollat med autotech dom säger att man måste ha en större turbo,sport katt, 2,5" elr 3" från turbon och bakåt sen streg 3 elr 4 chip, andra spridare, bättre intercoler och en större bränslepump, jag har fråga dom va dom trodde det kommer kosta dom sa runt 15-30 000kr yikes

Ja, men Autotech HAR RÄTT.    Går man inte hela vägen så blir det dåligt.

chip ger 30hk

chip + avgassystem ger 50hk

endast avgassystem ger 0hk

turbo + avgas + IC+ spridare + bränslepump ger dig -163hk pga rasad motor.

Du måste förstå helheten och hur det fungerar. En början är att läsa följande:

Motordatatråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521
X40nordics lathund: http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=359097
och facit: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116924

När du läst och tagit till dig de trådarna så förstår du ganska fort att mer än 250hk i en 2.0t är ren idioti.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök