Det där är alger som sagt så går det enklare om bilen stått i regn ett tag, men där e de en alkalie och tex en multisvamp som går lättast. Ska se om ja inte kan jaga fram bilder när ja fixade nått likn åt en polare.
Här körde ja alltså med alkalie och multisvamp, går rätt snabbt men måste poleras efteråt.
Hade det varit på en bil med klarlack vore det enklare då klarlacken är mkt mindre känslig än en oxiderad solid.
Här e den tvättad.
Och här polerad
Färdig:
MVH/
Senast redigerat av KaptenHaddock (6 september 2011)
Jag skulle rekommendera att du åker till Mekonomen och köper ett insektsborttagnings medel. Finns för 79kr till 99kr. Och sen kanske en mjuk svamp efter. Men testa först med att låta medlet verka ett par 10 minuter och spola sen av med högtryckstvätt. Skulle gissa på att det går bort på det sättet.
Det man ska va lite försiktig med när det kommer till insektsborttagning som inte är annat än en stark alkalisk avfettning är att den kan ge rinnmärken/flammor etc i solida lacker.
Men det är ju i princip vad jag gjort ovan bara att multi svampen har en viss slipande effekt oxå.
En claybar på såhär nedrisad lack funkar bra men är mkt oekonomiskt.
MVH/
PoulZen skrev:
Jag skulle rekommendera att du åker till Mekonomen och köper ett insektsborttagnings medel. Finns för 79kr till 99kr. Och sen kanske en mjuk svamp efter. Men testa först med att låta medlet verka ett par 10 minuter och spola sen av med högtryckstvätt. Skulle gissa på att det går bort på det sättet.
Ett starkt schampo, tex Sanego + fälgrengörning (tex Lahega 46). Eller Lahega 40 om du inte vågar gå på med fälgrent.. Svampa satan med varmt vatten Annars får du polera bort det. Men som sagt fälgrengörning brukar jag använda när det är liknande som på din bil..
Fast fälgrengöring kan oxå göra att en solid lack blir flammig. Men hur som helts kommer nog inte TS undan från att polera bilen efteråt om han vill ha det riktigt bra.