4011
Sök

Trimma diesel bilar??

45 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjena! Som ämnet lyder så undrar jag lite om att trimma diesel. Har kollat lite på blocket och är lite sugen på nån form av tdi bil. Volvo 855 kanske?? Men dessa har bara 140hk original och vill ha lite drag i bilen så har då kollat på bsr hemsida. Där dem gör något som dem kallar ppc.  Hur är detta?  Tar en diesel motor mycket mer stryk om man gör det här som bsr kallar ppc än en bensinare? Hur är skillnaden mellan en bensinare och en diesel trimmade? Dieslar har väl mycket högre vrid?

Tack på förhand

45 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
#2
Du vet inte på ett ungefär vad man kan jämföra en 140hk diesel bil mot?

820 Inlägg
4 februari 2011
#3
140Hk är alltid 140Hk, oavsett bränsle...

Sen skiljer ju sig effektkurvan, vrid osv osv ganska ordentligt bensin gentemot diesel..

Finns en finne på TPC som pressat ur 280Hk ur en V70 2.5D utan att öppna motorn, inte överdrivet mycket bytt, tänk på att han har ökat effekten med över 100% utan att behöva förstärka motorn internt, jämför det med t.ex en S60 T5, från 250 till 500Hk utan att förstärka internt.
Senast redigerat av Panzar_Audi (4 februari 2011)

Om man säger

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 februari 2011
#4
SaabIV skrev:
man kan därför inte jämföra 140 Dieselhästar mot 140 Bensinhästar, inte enligt mig iallafall.

Jo. Effekt = varv *vrid. Eftersom en diesel har betydligt högre maxvrid än motsvarande bensinare, vad saknar den då? Jo, varv. Effekten är det som bestämmer hur fort bilen accelererar vid ett givet tillfälle. Vridet anger bara hur hög effekten vid ett givet varvtal är. Således har en diesel oftast mycket högre effekt än en jämförbar bensinare vid exempelvis 1500 varv, men effekten vid 1500 varv begränsas ju av just varvtalet. Vad händer vid 4500 varv? Bensinaren har kanske 1000 rpm kvar till toppeffekten medan dieseln når varvstoppet. Eftersom bensinaren når den optimala kombinationen av varv och vrid vid ett högre varvtal än en diesel med samma effekt behöver inte bensinaren lika högt maxvrid för att uppnå samma effekt.

Om bensinaren är en sugis och dieseln en turbodiesel kan utfallet bli att dieseln sätter t ex en bättre 50-200 tid än bensinaren eftersom överladdningen innebär att bilen får ett högre medelvrid än sugisen och därmed och högre medeleffekt trots samma toppeffekt. Två bilar med samma toppeffekt och samma maxvrid behöver inte vara lika snabba, utan man måste titta på hela vridmomentkurvan.
Senast redigerat av Andromeda (4 februari 2011)


Rumpmas
3 860 Inlägg
4 februari 2011
#5
SaabIV skrev:
Andromeda skrev:
SaabIV skrev:
man kan därför inte jämföra 140 Dieselhästar mot 140 Bensinhästar, inte enligt mig iallafall.

Jo. Effekt = varv *vrid. Eftersom en diesel har betydligt högre maxvrid än motsvarande bensinare, vad saknar den då? Jo, varv. Effekten är det som bestämmer hur fort bilen accelererar vid ett givet tillfälle. Vridet anger bara hur hög effekten vid ett givet varvtal är. Således har en diesel oftast mycket högre effekt än en jämförbar bensinare vid exempelvis 1500 varv, men effekten vid 1500 varv begränsas ju av just varvtalet. Vad händer vid 4500 varv? Bensinaren har kanske 1000 rpm kvar till toppeffekten medan dieseln når varvstoppet. Eftersom bensinaren når den optimala kombinationen av varv och vrid vid ett högre varvtal än en diesel med samma effekt behöver inte bensinaren lika högt maxvrid för att uppnå samma effekt.

Om bensinaren är en sugis och dieseln en turbodiesel kan utfallet bli att dieseln sätter t ex en bättre 50-200 tid än bensinaren eftersom överladdningen innebär att bilen får ett högre medelvrid än sugisen och därmed och högre medeleffekt trots samma toppeffekt. Två bilar med samma toppeffekt och samma maxvrid behöver inte vara lika snabba, utan man måste titta på hela vridmomentkurvan.

Jo det är klart att man tappar på varvet, men jag tycker iallafall att om man säger då en 140 diesel mot en 140 bensin upplevs piggare. Vilket den också är, fram tills den nått maxeffekt vid dens varvtal om man jämför med bensin

?

Självklart är den piggare till maxeffekten än en bensinare med samma toppeffekt. Men en diesel har max effekt vid vadå, 4000 rpm? Den har ju högre vrid på låga varv = högre effekt på låga varv. Men hk/kW är standardiserade mått. 140 hk är 140 hk oavsett drivmedel. Det som skiljer är vid vilket varvtal effekten uppnås.


79 Inlägg
15 september 2011
#6
ett tips.. kollar du på blocket så brukar kcr göra mkt reklam.. rätt bil? fel motor?
det finns un uppsjö utav olika trimboxar, som tex 850ins 2.5 tdi vag motor, 140 hk/290 nm, med box=174 hk/350 nm, har en v70 med samma motor och är mycket nöjd, utöver det stora sortimentet som oftast kan vara dyra, så räcker det med att köpa ett speciellt sorts motstånd på tex kjell o co, kostar ca 50-60 kr att tillvärka ett vridbart motstånd som ger dom effekterna smile

In och droppa en kommentar eller betyg ;D


Sök