2801
Sök

E´det stor skilnad på olika lågnivå kablar?

1 277 Inlägg
25 januari 2007
Sharky skrev:
Man gör så här:

- Man samlas typ fyra personer hemma hos någon sok har en riktigt bra stereo.
- Man plockar ihop tre sorters signalkabel för att koppla analogt ljud mellan CD och förstärkare, tex:
1) Lampsladd, 25m i rulle med billiga pålödda phonokontakter
2) En mellanklasskabel som man använder som referens = X
3) En dyr high-end kabel
- Man gör ett protokoll med typ 40 rader där det står i tur och ordning: X; 2 ; X ; 4 ; 6 ; X ; 8 etc och delar ute ett ex till var och en.

Det besvärliga nu är att ge fan i att fuska....
- En av personerna sätter sig så att han kan byta mellan kablarna utan att någon ser vilken kabel som används. Han håller dessutom reda på i sitt eget referensprotokoll vilken kabel han väljer.
- Notera att X alltid skall vara referenskabeln så att alla vet detta.
- Man väljer ett för alla välkänt musikstycke.
- Repeterar samma 30 sekunders passage alla gångerna på EXAKT samma volym och alla personer sittande på samma ställe.
- För varje lyssning (inte X-lyssningarna) så skriver varje person - utan att snegla - om det låter bättre eller sämre eller lika som X.

Efter detta så går man igenom och försöker se om det finns något vettigt mönster i resultatet.

Jag har kört denna övning några gånger - ej som lyssnare då jag inte hör tillräckligt bra - och kört den med blandat folk, bl a folk som innan har hävdat tvärsäkert att det är "stor" skillnad.
Resultatet har blivit precis lika osorterat som dom riktiga seriösa sådana lyssningar som har genomförts tex genom AES försorg.

/Göran

Smart smile

Eller så är det bevisat att en kabel som inte är köpt av dussintal på el-giganten eller liknande för 200kr är bättre än HIFI kabeln för ett par tusen. Lär ju vara skillnad!

Minns en polare som köpte vattenkylld monokabel till hemmastereo för 10.000kr metern.
Och stereon kostade inte som normalstereon direkt.... cd 254.000kr skivspelaren 80.000kr 2st monosteg 90.000st m.m. 1.8m höga högtalare för 100.000st

(off topic) Å så satte jag inte en dödmetall-skiva och ljudet lät sämre än i min bil haha vilket kostade runt 10.000kr då smile

1 498 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
Tack för alla tankar, fakta och svar smile

84 Inlägg
25 januari 2007
Jag har gjort mig egna signalkablar (1,5 meter) som jag har i bilen. De består av en kabel för höger och en för vänster kanal och varje kabel består i sin tur av fyra flätade 0,5mm ledare av 99,999% rent silver. De har kostat mig ca 2000:- i material plus 1000:- för RCA-kontakterna. (Ja, jag vet att det finns betydligt billigare kontakter) Dessa kablar är tveklöst de bästa jag någonsin har haft i min bil! Har innan hunnit med att testa en hel del olika kablar, allt från 50:-/m upp till 13000:-/m.
Kan tillägga att resten av min anläggning idag har ett nypris på under 10 000:-.

Vi genomförde ett enkelt blindtest mellan två olika kablar i en bil på en av Blekinge Bilradios bilstereokurser förra året. 14 av kursens 15 deltagare föredrog tveklöst den dyrare kabeln (300:-/m) före den billiga (30:-/m). Den 15:e deltagaren tyckte sig inte höra någon skillnad.

Ju bättre din anläggning är/låter ju lättare är det att höra skillnader på olika kablar. Det underlättar också en del om man har "vältränade" öron.

Mokke @ Team1

1 634 Inlägg
26 januari 2007
BMW635_Robban skrev:
(off topic) Å så satte jag inte en dödmetall-skiva och ljudet lät sämre än i min bil haha vilket kostade runt 10.000kr då smile

Nu stavar du som en kratta så det är lite svårt att förstå vad du menar. Men jag tror att du ville säga att du Satte in en dödsmetall-skiva och det lät sämre än i din bil. Konstigt. Sätter du in en skräpskiva i en fin anläggning så kan man tro att något är trasigt. En fin anläggning kräver en bra inspelad skiva för att göra sig rätt. Väldigt mycket populära skivor låter tyvärr skräp i fina anläggningar.

Gällande kablar. Jag orkar inte testa, därför köper jag lite finare kablar och känner att jag inte behöver oroa mig över att kablarna är den svaga länken.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 785 Inlägg
28 januari 2007
Lågnivå kabeln är lika viktig som vilket som helst i din anläggning! Har du dåliga öron så blir inte ljudet bättre av att ha dåliga kablar!

Mitt råd är att lägg heldre 100-200kr mer och få bra kablar. Tänk på hur mycket du har lagt på de andra komponenterna! Så varför ska inte kablarna få kosta något? Koppar är ju inte direkt gratis ca 30kr KG i skrot värde!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

4 554 Inlägg
28 januari 2007
beror ju va du ska ha kabeln till med.. du lär inte höra mycke skillnad om du driver ett steg till en bas..

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
28 januari 2007
loudness skrev:
beror ju va du ska ha kabeln till med.. du lär inte höra mycke skillnad om du driver ett steg till en bas..

Jag anser att det är minst lika viktigt även där. Man får bättre kontroll på basen med bra signalkablar.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Sök