3105
Sök

Rattningsljud och hjulljud

92 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Ljudet i ratten är dova "knäppningar" när man svänger, även när den står stilla.

Hjulljudet låter typ som ett snurrande snöre man håller i handen om ni förstår? Ganska lågt ljud, och frekvensen i ljudet ökar om man kör fortare och tvärtom.

Hoppas ni fattar? smile Vad kan det vara?

749 Inlägg
22 september 2011
Va är det för bil?

En dålig fjäderbenslagring, brusten fjäder, dålig rattslinga.

Tandade däck, missljud ifrån däck ev pga fel hjulinställning.
Dåligt hjullager.
Senast redigerat av Bjornn (22 september 2011)

92 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Bjornn skrev:
Va är det för bil?

En dålig fjäderbenslagring, brusten fjäder, dålig rattslinga.

Tandade däck, missljud ifrån däck ev pga fel hjulinställning.
Dåligt hjullager.

Mazda 626 -92

Hjulinställning är gjord okt-2010. Kan det vara fel på den nu ändå?

Tandade däck?

749 Inlägg
22 september 2011
Ja om någon led bytts till styrningen utan ny hjulinställning så kan det vara fel igen eller om bilen fått en kraftig smäll nånstans eller om den kört i något hårt, exempelvis ett hål i vägen.

Var ljudet redan innan hjulinställningen?

Däcken är tandade när mönstrets gummidubbar sticker ut över varandra och det kan föra mkt oväsen, beror alltid på fel hjulinställning.
Det enda sättet att åtgärda det är att byta däcken och göra en hjulinställning.

Men man kan inte hitta felet här igenom datorn utan man måste lyssna på det, så åk till en verkstad så hittar de vad det är.
Senast redigerat av Bjornn (22 september 2011)

92 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
Bjornn skrev:
Ja om någon led bytts till styrningen utan ny hjulinställning så kan det vara fel igen eller om bilen fått en kraftig smäll nånstans eller om den kört i något hårt, exempelvis ett hål i vägen.

Däcken är tandade när mönstrets gummidubbar sticker ut över varandra och det kan föra mkt oväsen, beror alltid på fel hjulinställning.

Men man kan inte hitta felet här igenom datorn utan man måste lyssna på det, så åk till en verkstad så hittar de vad det är.

Kan lägga till att det låter endast när jag svänger höger och kör rakt fram. Svänger jag vänster kan jag inte höra något.

Styrled byttes efter hjulinställning i dec. förra året, men detta ljudet har jag inte hört förrens nu.

Bilen har stått ca 3-4 veckor.
Senast redigerat av ConDodgy (24 september 2011)

749 Inlägg
24 september 2011
ConDodgy skrev:
Bjornn skrev:

Kan lägga till att det låter endast när jag svänger höger och kör rakt fram. Svänger jag vänster kan jag inte höra något.

Styrled byttes efter hjulinställning i dec. förra året, men detta ljudet har jag inte hört förrens nu.

Bilen har stått ca 3-4 veckor.

Okej, då är det mer troligt att det är ett dåligt hjullager.

92 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Om det är ett hjullager som håller på att ge sig, eller är sönder...blir det en anmärkning på besiktningen då? Kollar dom sånt? Jag besiktade bilen idag och jag fick ingen anmärkning.

749 Inlägg
5 oktober 2011
ConDodgy skrev:
Om det är ett hjullager som håller på att ge sig, eller är sönder...blir det en anmärkning på besiktningen då? Kollar dom sånt? Jag besiktade bilen idag och jag fick ingen anmärkning.

Du får bara anmärkning om det är glapp ej om det är missljud.
Lager brukar börja föra missljud långt innan det glappar.

92 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Bjornn skrev:
ConDodgy skrev:

Du får bara anmärkning om det är glapp ej om det är missljud.
Lager brukar börja föra missljud långt innan det glappar.

Ok. Är det nåt man bör byta så fort som möjligt, om det nu är hjullagret som låter?

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 oktober 2011
Om du pressar bilen litegrann genom en i ditt fall högerkurva lär du höra om hjullagret är dåligt. Det blir liksom ett dovt brummande ljud då. Jag tror mer på att du har en dålig fjäderbenslagring eller att fjädern gått av.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 oktober 2011
Bästa sättet att kolla hjullager ( drivande hjul ) är att hissa upp bilen, glöm ej pallbockar, drivhjulen i luften. Starta motorn, lägg i 5:an/högsta växeln släpp upp kopplingen, gå ur bilen och lyssna. Du hör direkt om något hjullager är dåligt och vilken sida.

Ej drivande hjul, hissa upp bilen och palla. Snurra hjulet och lyssna efter lagermissljud.

Ang. Knäppningarna när du svänger är det nästan 100% topplagring hos fjäderbenet precis som någon tidigare skrev.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

92 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
zovix skrev:
Bästa sättet att kolla hjullager ( drivande hjul ) är att hissa upp bilen, glöm ej pallbockar, drivhjulen i luften. Starta motorn, lägg i 5:an/högsta växeln släpp upp kopplingen, gå ur bilen och lyssna. Du hör direkt om något hjullager är dåligt och vilken sida.

Ej drivande hjul, hissa upp bilen och palla. Snurra hjulet och lyssna efter lagermissljud.

Ang. Knäppningarna när du svänger är det nästan 100% topplagring hos fjäderbenet precis som någon tidigare skrev.

Mvh Magnus

Topplagring = Fjäderbenslagring? Kostar på ett ungefär?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
6 oktober 2011
ett par hundra per sida skulle jag gissa.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Sök