3988
Sök

Byta eller smörja kopplingen Skoda Felicia?

108 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har en Skoda Felicia 01a, den har rullat cirka 8600 mil. Den är ganska ny med andra ord.

Nu är det så att jag tycker att kopplingen är lite irriterande. När man har kopplingen helt nedtryckt och sedan ska släppa upp den sakta, så följer den inte med foten lugnt och fint utan den småhackar tillbaka. Så det blir ganska ofta hoppiga starter med bilen eftersom kopplingen hackar upp när man släpper upp kopplingen och ska börja köra bilen. Visst, det fungerar, men det måste väl gå och fixa?

Är kopplingen slut? Bilen är ändå ganska ny. Obs, kan inte så mycket om bilar, därför jag frågar. Hoppas någon är villig att ge mig ett svar!

Går det att smörja kopplingen eller måste man byta? Vad rekommenderar ni? Om den måste bytas, vad är då priset, ungefär?

/Victor
Senast redigerat av te_wik (6 oktober 2011)

1 498 Inlägg
6 oktober 2011
Det var många år sedan 01a var ny men själva kopplingen är det nog inte fel på utan en ny vajer alt smörja upp den som sitter där bör funka,

108 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Haha nä, ny är den väl inte men samtidigt är det ingen gammal bil. Den är i jäkligt bra skick, man kan nästan tro att den är ny när man ser den i alla fall. smile Men hur smörjer jag kopplingen? Någon som vet?

1 498 Inlägg
6 oktober 2011
Lossa i ena enden och spruta i något gojs eller nått. svårare änn så är det inte.

108 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
ascona-tic skrev:
Lossa i ena enden och spruta i något gojs eller nått. svårare änn så är det inte.

Lossa i ena enden och spruta in något gojs eller nått? tongue Som sagt, jag kan inte mycket om bilar. Så skulle behöva en bättre förklaring än så. Skulle uppskattas!

1 498 Inlägg
6 oktober 2011
Tror inte du kommer få en komplett arbetsbeskrivning till din felicia här inne.

Inte för att vara sån men en sökning på eniro visade 162 bilverkstäder i Södertälje.

108 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Okej, synd...hade varit bra om man kunde få det här över nätet.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 oktober 2011
ascona-tic skrev:
Det var många år sedan 01a var ny men själva kopplingen är det nog inte fel på utan en ny vajer alt smörja upp den som sitter där bör funka,

Om det vore så enkelt, tyvärr är det hydraulisk koppling på denna bilen.

Edit: Läste fel, det är hydraulisk på fabian, men skulle tro att det är det i felician också.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (6 oktober 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

självutnämnd expert
157 Inlägg
6 oktober 2011
victor-93 skrev:
Hej!

Jag har en Skoda Felicia 01a, den har rullat cirka 8600 mil. Den är ganska ny med andra ord.

Nu är det så att jag tycker att kopplingen är lite irriterande. När man har kopplingen helt nedtryckt och sedan ska släppa upp den sakta, så följer den inte med foten lugnt och fint utan den småhackar tillbaka. Så det blir ganska ofta hoppiga starter med bilen eftersom kopplingen hackar upp när man släpper upp kopplingen och ska börja köra bilen. Visst, det fungerar, men det måste väl gå och fixa?

Är kopplingen slut? Bilen är ändå ganska ny. Obs, kan inte så mycket om bilar, därför jag frågar. Hoppas någon är villig att ge mig ett svar!

Går det att smörja kopplingen eller måste man byta? Vad rekommenderar ni? Om den måste bytas, vad är då priset, ungefär?

/Victor

Säkert bara att smörja ,samma på en skoda felicia pickup jag körde när man släppte upp foten så följde inte kopplingen med foten utan den kom lite efter, och på den var det inte något fel på kopplingen att den slira eller nåt utan bara att den var lite underlig.
Senast redigerat av Adeno (6 oktober 2011)

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk

667 Inlägg
6 oktober 2011
Ett bra tips för dem som vill skruva lite själv men inte är så inne på det, är Haynes gör det själv bok, finns till dem flesta bil och års modeller smile Använder mig själv av detta, hjälper till bra på vägen.

108 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Tack för alla svar! smile Ska försöka ordna det här helgen!

Sök