2162
Sök

740 Tic Problem.

42 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
Tja.
Var och inhandlade en 740 Tic 88, har lite problem och funderingar rörande den.

Problem 1: Bromsskivan fram är TOTAL slut så den måste bytas, problemet är att jag inte vet vad det är för skiva jag ska ha.? Enligt alla webb shopar så finns det 2 st varianter beroende på vad man har för bromssystem. Hur kollar jag vilket jag ha?

Problem2: Sedan när man trycker på så känns det som den tappar landtrycket och att den inte tänder riktigt som den ska, att den inte riktigt orka ladda. Någon som har en ide vad det kan vara?

Problem3: Ibland när man kör iväg så börjar bilen hacka sig fram de första 3meterna, kan de vara så enkelt att backaxlen som sjunger på sista versen?

Tack för svar på förhand!

30 Inlägg
7 oktober 2011
Problem 2: STARTGAS på ALLA tryckslangar och se om den går upp i varv!

hur långt har turbon fått snurra?

Turbo?
440 Inlägg
8 oktober 2011
Problme 1: vad har du för årsmodell?

-88 och äldre har med lager banor. -88b och nyare har inpressat lager i skivan.

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

292 Inlägg
8 oktober 2011
om inte annat ang bromskivor borde du kunna söka på typ biltema med hjälp av din reg plåt o få fram vad den ska ha.. smile

1 335 Inlägg
8 oktober 2011
Fabrikat på bromssystemet står både på oken och huvudcylindern.

42 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
ja men när man skriver in reg nr:et får man upp båda från båda märkerna, och det skiljer 2,7cm i diameter.

155 Inlägg
9 oktober 2011
Fluggan skrev:
Tja.
Var och inhandlade en 740 Tic 88, har lite problem och funderingar rörande den.

Problem 1: Bromsskivan fram är TOTAL slut så den måste bytas, problemet är att jag inte vet vad det är för skiva jag ska ha.? Enligt alla webb shopar så finns det 2 st varianter beroende på vad man har för bromssystem. Hur kollar jag vilket jag ha?

Problem2: Sedan när man trycker på så känns det som den tappar landtrycket och att den inte tänder riktigt som den ska, att den inte riktigt orka ladda. Någon som har en ide vad det kan vara?

Problem3: Ibland när man kör iväg så börjar bilen hacka sig fram de första 3meterna, kan de vara så enkelt att backaxlen som sjunger på sista versen?

Tack för svar på förhand!

Problem 1 & 2 hade jag på min första eller andra tic.
Detta berodde på att turbon var för liten och hängde inte med när ja gav järnet.
Så den tappade effekt och hackade sig fram. MEN om jag släppte gasen fort och gav järnet igen så funkade det. (hyffsat)
Kan dock vara något annat men tippar på det.

Jag gjorde inte ve min då jag kort därefter sköt allla packningarna i motorn. wink
Så ja vet inte om det hjälper, men testa häng dit en lite större snurra.
Senast redigerat av TIC88b (9 oktober 2011)

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!

42 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
Jag plockade ner och rengjorde oken idag, och det är gula ok där det står GIRLING på.
Sedan så mätte jag oxå diameterna på bromsskivan och fick den till cirka 277mm, men om jag går in på biltema och skriver in mitt regnr får jag upp 2st olika skivor, ett till bromssystemet Girling och en skiva till bromssystemet BENDIX. Och till bromskivan som är till  girlingsystmet på biltemas hemsida har en diameter på 262mm och till bendix systemet skiva från biltema är 287mm.  så vilken bromsskiva ska jag köpa?

767 Inlägg
9 oktober 2011
Det kanske sitter 280mm skivor på den?
Det satt det på min 745 16V och det var girling ok.
Den ligger listad som 960 skiva på biltemas sida men ska även finnas med för 740. Art nr är 642670

42 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
jaa det verkar som det ska vara en 280 mm skiva, för om man går in på ad center, så har dom en skiva från bosch som är 280mm. så den borde de vara. men sen är frågan om den passar endå, för jag har abs i min bil och då ska det tydligen vara skilllnad på skivorna?

767 Inlägg
13 oktober 2011
Fluggan skrev:
jaa det verkar som det ska vara en 280 mm skiva, för om man går in på ad center, så har dom en skiva från bosch som är 280mm. så den borde de vara. men sen är frågan om den passar endå, för jag har abs i min bil och då ska det tydligen vara skilllnad på skivorna?

Jag hade abs på min gamla också.
Dom enda jag vet som inte passar till abs är bakre bromsskivor mellan 82-87 samt 262.5 mm skivan med nav som också finns på bilar mellan 82-87.
Senast redigerat av Jiimpa (13 oktober 2011)

42 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
Tja.
Ja jag köpa 280mm skivor från biltema, och det var för breda, så jag inte fick på ok:et.
Så nu blir nästa fråga, den gamla skivan är 280mm men den är 26mm djup, och den är cirka 4mm för djup.
Det finns ingen skiva som är 280mm i diameter och har ett djup på 22mm, så jag ska antingen ha en 287mm skiva med 22mm djup eller en 262mm skiva med 22mm djup.
Det konstiga är att den gamla skivan är 280mm i diameter.
Och enligt biltema ska man ha bromssystem bendix och fälgdimensionen 15tum för att ha skivan som har en diameter på 287mm och bromssystemet girling och fälgdimension 14 för att ha 262mm skivan.
Jag har bromssystemet girling och min bil är regad med 15tum, så vilken skiva ska jag ha?

Turbo?
440 Inlägg
15 oktober 2011
Du ser väl på hållaren på oket om 280mm verkar förstort eller för litete? för du hade väl testat med en 280m som inte passade eller uppfattade jag de fel?

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

42 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
Har löst sig nu efter många om och men.
Slutade med att jag och en kompis åkte upp till biltema och byte skivorna utanför butiken.big_smile

Sök