2634
Sök

Bilen gör max 120km/h, vad kan felet vara?

36 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#41
JakeDevilson skrev:
kolla tändningen, kan vara massa ärjat å skit överallt !

ta ut å kolla färgen på stiften samt stålborsta dom, helst byta.

du kan prova köra motorn när den går ojämt å rycka ut en tändkabel åt gången för att se om den går oförändrat. då har du felet där!

tändstiften ska bytas på onsdag. har testat att rycka tändkablarna och den går på alla cylindrar.

152 Inlägg
14 oktober 2011
#42
okej, hade förvisso lite tjall i en gammal volvo med k-jetronic. problemet var att när bilen stod blev det avlagringar i spridarna och bilen gick som en påse nötter.

avhjälptes snabbt med lite 2 takts olja i soppan .

It´s Better to burn out than fade away

695 Inlägg
14 oktober 2011
#43
Bullet--- skrev:
nesum skrev:
bono13 skrev:

har nu kollat sportluftsfiltret, dom hade bara monterat ett till filter, så det satt alltså 2 filter. tog bort det nya så endast det gamla sitter på nu. körde en sväng och pressade den med full gas men ingen skillnad. full gas max 130.. kollade även om bilen gick på alla cylindrar och det gjorde den.

Sedär ja, framgång i motgångarna kan man kanske kalla det... Kolla katten, och LMM. Jag röstar för Katten. smile.

Finns inga LMM på gamla Honda modeller, honda har precis börjat montera det i sina nyare bilar.

bono13: Sen angående motorn så finns det instansat nere på motorblocket mellan motor o låda på framsida, där ska det stå en kod, tror det står D13B2 på din, och då är det ju en förgasarmotor på 1,3 liter. Då ska det även finna en slang som går från luftfilterburken ner till värmeskölden på grenröret för att underlätta uppvärmning av motorn vid kallstart.

Ah, så vi snackar förgasare. Då hamnar vi i en helt annan värld, trodde i min vildaste fantasi det var en maskin med sprut ju. . . Kolla alla slangar till och från förgasaren, kolla så den inte drar tjuvluft vid förgsarfoten, vanligt på dessa maskiner om jag fått rätt för mig, kollas snabbt och smidigt med startgas, spruta runt förgasarfoten, ökar varvet eller gången blir märkbart förändrad har du iallafall ett fel där. Förmodligen har du automatchoke, denna brukar kunna flippa ur, vilket kan göra bilen slö om den inte släpper..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

36 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#44
Bullet--- skrev:
nesum skrev:
Bullet--- skrev:

Finns inga LMM på gamla Honda modeller, honda har precis börjat montera det i sina nyare bilar.

bono13: Sen angående motorn så finns det instansat nere på motorblocket mellan motor o låda på framsida, där ska det stå en kod, tror det står D13B2 på din, och då är det ju en förgasarmotor på 1,3 liter. Då ska det även finna en slang som går från luftfilterburken ner till värmeskölden på grenröret för att underlätta uppvärmning av motorn vid kallstart.

Ah, så vi snackar förgasare. Då hamnar vi i en helt annan värld, trodde i min vildaste fantasi det var en maskin med sprut ju. . . Kolla alla slangar till och från förgasaren, kolla så den inte drar tjuvluft vid förgsarfoten, vanligt på dessa maskiner om jag fått rätt för mig, kollas snabbt och smidigt med startgas, spruta runt förgasarfoten, ökar varvet eller gången blir märkbart förändrad har du iallafall ett fel där. Förmodligen har du automatchoke, denna brukar kunna flippa ur, vilket kan göra bilen slö om den inte släpper..

Swapade bort min D13B2 förra veckan, tro mig, det var ingen rolig motor att mecka med, tur nog skulle den bara av men den hade typ 40 stycken vakuumslangar som jag inte visste va fan deras uppgift var tongue Inte kul om det börjar dra tjuvluft.

så har varit ute och kollat efter koden och hittaden (bakom batteriet satt den) och där står det precis som du skrev D13B2, tror även jag hittade kabeln som du menade.

36 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#45
Bullet--- skrev:
bono13 skrev:
Bullet--- skrev:

Swapade bort min D13B2 förra veckan, tro mig, det var ingen rolig motor att mecka med, tur nog skulle den bara av men den hade typ 40 stycken vakuumslangar som jag inte visste va fan deras uppgift var tongue Inte kul om det börjar dra tjuvluft.

så har varit ute och kollat efter koden och hittaden (bakom batteriet satt den) och där står det precis som du skrev D13B2, tror även jag hittade kabeln som du menade.

Glömde helt o hållet bort Typ-plattan, såklart kan man kolla motorkoden där med tongue

mm, men nästa steg är alltså och kolla om den drar tjuvluft med hjälp av startgas som "nesum" skrev då?

36 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#46
Bullet--- skrev:
bono13 skrev:
Bullet--- skrev:
Glömde helt o hållet bort Typ-plattan, såklart kan man kolla motorkoden där med tongue

mm, men nästa steg är alltså och kolla om den drar tjuvluft med hjälp av startgas som "nesum" skrev då?

skulle inte skada.

okej, ska se om jag kan testa detta.
när killen på verkstaden lyssnade på den, så sa han att han tyckte motorn "tickade" för mycket. och även att tomgången var hög.
Senast redigerat av bono13 (14 oktober 2011)

695 Inlägg
14 oktober 2011
#47
bono13 skrev:
Bullet--- skrev:
bono13 skrev:

mm, men nästa steg är alltså och kolla om den drar tjuvluft med hjälp av startgas som "nesum" skrev då?

skulle inte skada.

okej, ska se om jag kan testa detta.
när killen på verkstaden lyssnade på den, så sa han att han tyckte motorn "tickade" för mycket. och även att tomgången var hög.

A, asså en bränd ventil kan juh visa sig på en del olika vis. effektförluster, vissa fall förhöjd tomgång, oväsen under ventilkåpan, förhöjd HC-halt, orolig gång. mm..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

36 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#48
nesum skrev:
bono13 skrev:
Bullet--- skrev:

skulle inte skada.

okej, ska se om jag kan testa detta.
när killen på verkstaden lyssnade på den, så sa han att han tyckte motorn "tickade" för mycket. och även att tomgången var hög.

A, asså en bränd ventil kan juh visa sig på en del olika vis. effektförluster, vissa fall förhöjd tomgång, oväsen under ventilkåpan, förhöjd HC-halt, orolig gång. mm..

bränd ventil?

749 Inlägg
14 oktober 2011
#49
bono13 skrev:
hejsan, har en honda civic -93 som har stått ett tag nu. startade upp den och allting verkar funka utom en grej, man kommer inte upp i dom hastigheterna man ska göra.
bilen gör 110-120 med full gas på 5ans växel. det är lilla motorn i bilen (75hk) men den ska ju iaf göra ca 150-160?

någon som vet vad som kan vara fel? eller vart man ska börja leta efter felet?

mvh

Dåligt membran i förgasaren.


695 Inlägg
14 oktober 2011
#50
bono13 skrev:
nesum skrev:
bono13 skrev:

okej, ska se om jag kan testa detta.
när killen på verkstaden lyssnade på den, så sa han att han tyckte motorn "tickade" för mycket. och även att tomgången var hög.

A, asså en bränd ventil kan juh visa sig på en del olika vis. effektförluster, vissa fall förhöjd tomgång, oväsen under ventilkåpan, förhöjd HC-halt, orolig gång. mm..

bränd ventil?

Japp, ventilerna i toppen då assså, som släpper in syre/bränsleblandning samt ut avgaserna. Om en ventil blir skadad/deformerad på ett eller annat sätt av materialutmatning, överhettad pga fel bränsleblandning, fel tändinstälning, fel ventilspel så skadar sakta man säkert ventilen och ventilsätet som är tänkt att täta mot ventilen när den är opåverkad av kamaxeln. Med "bränd" ventil, skadat säte, blir ju då ventilen otät och bygger upp mindre kompression med orolig gång, ofullständig förbränning och orkeslös motor som följd, ofta brukar den aktuella ventilen orsaka oljud också.. Även en krökt ventil kan visa sig på dessa vis.. Kör ett komptest, de brukar kunna ge de svar man behöver för att kunna utesluta detta tillsvidare.

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

36 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#51
Bjornn skrev:
bono13 skrev:
hejsan, har en honda civic -93 som har stått ett tag nu. startade upp den och allting verkar funka utom en grej, man kommer inte upp i dom hastigheterna man ska göra.
bilen gör 110-120 med full gas på 5ans växel. det är lilla motorn i bilen (75hk) men den ska ju iaf göra ca 150-160?

någon som vet vad som kan vara fel? eller vart man ska börja leta efter felet?

mvh

Dåligt membran i förgasaren.

okej, ska kika på detta med..

36 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#52
nesum skrev:
bono13 skrev:
nesum skrev:

A, asså en bränd ventil kan juh visa sig på en del olika vis. effektförluster, vissa fall förhöjd tomgång, oväsen under ventilkåpan, förhöjd HC-halt, orolig gång. mm..

bränd ventil?

Japp, ventilerna i toppen då assså, som släpper in syre/bränsleblandning samt ut avgaserna. Om en ventil blir skadad/deformerad på ett eller annat sätt av materialutmatning, överhettad pga fel bränsleblandning, fel tändinstälning, fel ventilspel så skadar sakta man säkert ventilen och ventilsätet som är tänkt att täta mot ventilen när den är opåverkad av kamaxeln. Med "bränd" ventil, skadat säte, blir ju då ventilen otät och bygger upp mindre kompression med orolig gång, ofullständig förbränning och orkeslös motor som följd, ofta brukar den aktuella ventilen orsaka oljud också.. Även en krökt ventil kan visa sig på dessa vis.. Kör ett komptest, de brukar kunna ge de svar man behöver för att kunna utesluta detta tillsvidare.

okej, hur brukar lätet låta samt låter det hela tiden eller bara ibland?
vad menar du med komptest.

stort tack för all din hjälp!! smile

695 Inlägg
14 oktober 2011
#53
bono13 skrev:
nesum skrev:
bono13 skrev:

bränd ventil?

Japp, ventilerna i toppen då assså, som släpper in syre/bränsleblandning samt ut avgaserna. Om en ventil blir skadad/deformerad på ett eller annat sätt av materialutmatning, överhettad pga fel bränsleblandning, fel tändinstälning, fel ventilspel så skadar sakta man säkert ventilen och ventilsätet som är tänkt att täta mot ventilen när den är opåverkad av kamaxeln. Med "bränd" ventil, skadat säte, blir ju då ventilen otät och bygger upp mindre kompression med orolig gång, ofullständig förbränning och orkeslös motor som följd, ofta brukar den aktuella ventilen orsaka oljud också.. Även en krökt ventil kan visa sig på dessa vis.. Kör ett komptest, de brukar kunna ge de svar man behöver för att kunna utesluta detta tillsvidare.

okej, hur brukar lätet låta samt låter det hela tiden eller bara ibland?
vad menar du med komptest.

stort tack för all din hjälp!! smile

Ibland kan de ticka, ibland slamra lite hårdare.. kort och gott, Komptest gör man genom att plocka bort ett tändstift, sätta i en plugg som är kopplad via slang till en klocka som visar Bar (finns på biltema) , vrider på nyckeln så motorn går runt några varv. gör detta på alla 4 cylindrarna och anteckna hur många bar du fick. Du bör få ungefär lika mycket på alla ifall motorn är någorlunda fräsch... Eller så kör du till någon lokal hemapulare så fixar han ett komptest på några minuter för en slant..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

36 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#54
så testade idag att montera en varvräknare i bilen, då det inte sitter någon sådan i den.
precis som jag misstänkte så varvar inte bilen ut ordentligt på 5 växel när jag pressar den till max ligger den på ca 4000 varv (ca 130 km/h)
när bilen var kall så låg tomgången normal men när den blev varm så ligger den på ca 16-1700 varv, vilket är välidgt högt...
så vad kan detta bero på?

2 656 Inlägg
17 oktober 2011
#55
bono13 skrev:
hejsan, har en honda civic -93 som har stått ett tag nu. startade upp den och allting verkar funka utom en grej, man kommer inte upp i dom hastigheterna man ska göra.
bilen gör 110-120 med full gas på 5ans växel. det är lilla motorn i bilen (75hk) men den ska ju iaf göra ca 150-160?

någon som vet vad som kan vara fel? eller vart man ska börja leta efter felet?

mvh

punka kanske?



Sök