2677
Sök

Köpråd av bil, antingen nissan 200sx s13 eller Bmw 525I e34!

52 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej mitt namn är robert och jag har ett par frågor om dessa två bilar, nissan 200sx s13 och bmw 525i e34.

Nu är det så att det är dags för mig att köpa bil, men jag kan inte riktigt bestämma mig smile så jag snackade lite med farsan häromdagen och så sa jag att jag är riktigt sugen på att köpa en 200sx s13, han tycker ju självklart att dom är riktigt snygga och sådant vilket jag med tycker, men sen är ju problemet med dom att de måste renoveras ofta sägs det. är det oavsätt om dom är orginala eller ej?
Sen så sa pappa så du skulle inte vilja ha en bmw ist, så sa jag jo visst skulle jag det, men vill ha en turbo motor med sa jag till han. Så säger han det går ju alltid och ordna och sånt. så nu är frågan vilken utav bilarna ska man välja? vad tycker ni? försäkringen på bmw är väl dyrare skulle jag tro så det är ju lite negativt men sen så kommer det igen om 200an att den behövs ju renoveras med nya vevlager och sånt eftersom det ofta går åt på dom. så det jämnar ju egentligen ut sig där med kostnaderna.

Men vilken ska man välja? Bmw 525i e34? eller en Nissan 200sx s13? smile

Mvh Robert


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
22 oktober 2011
#2
Jag skulle gissa på att Bmwn är mer ekonomisk, bränsle förbrukningen är runt den samma skatten något högre sen tror jag försäkringen är billigare på bmwn.  Du har dessutom mer plats i bmwn vilket är prefekt om du ska lasta in några polare smile

Vad jag har läst/hört måste det till ett större oljekyl på 200sx sen ska de hålla hyffsat, men det går ju inte jämnföra med en m50b25 som sitter i bmwn... det är en riktigt stabil maksin som bara rullar på om du sköter den.

200sx ser jag mer som en lekbil, skulle inte vilja köra en sån varje dag då komforten inte är i närheten utav bmwns. Ja som du förstår så rekomenderar jag bmwn alla dagar i veckan som en brukis


52 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#3
Okej. Jo det är ju sant, det är mycket mer plats i en bmw smile okej så den kräver alltså mer kylning till oljan då. Nej det går ju verkligen inte och jämföra, men tanken är om jag ska ha en bmw så ska den turbo konventeras, hur håller den då tror du?



Jo det är ju en mer lekbil ja, men jag är lite ute efter lek också samtidigt som att åka lite fint med, vilket man gör i en bmw. Men bilen kommer nog inte användas dagligen eftersom jag går i gymnasiet så det kommer ju kosta en del att köra smile

Tacksam för ditt svar smile


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
22 oktober 2011
#4
maskinen som sitter i bmwn är känd för att stå pall med lite laddtryk så nog ska den hålla för det !

Men tänk på att den inte kommer gå att besiktiga med turbo... Mitt tips är att leta efter en med lamelldiff , eller köpa en lamelldiff senare och köra med orginal motor smile Du kommer kunna köra brett med den 190 hästarna som finns i 525an orginal. Det är dessutom ganska dyrt att turbo konvertera, så om du nu måste ha turbo skulle jag gått efter 200sx.

Jag tänkte som dig ... kommer nog inte köra varje dag ändå men nog fan använder man bilen nästan varje dag, väldigt sällan bilen får stå


52 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#5
jaså det var ju inte så bra det, då ska man nog skippa att turbo konventera bmwn och köpa lamelldiff som du säger smile Det som jag gillar med 200an det är ju att det är turbo såklart men det är ju riktigt bra tryck i dom original för att vara 170hk.



Jo det är ju riktigt sant faktiskt, om man inte kör till skolan så glider man ju självklart när man kommer hem, så det är ju jävligt sant.


7 274 Inlägg
22 oktober 2011
#6
En 525 kommer nog fungera utan större bekymmer.
200an däremot får jag en känsla av att du kommer behöva skruva en hel del med.
Sen är inte en 1,8L motor så himla upphetsande... Plus dom stora oljeproblemem som nissan verkar ha hos sina motorer.

Däremot ska du få ytterligare fart på bmwn så blir ju problemet med besiktningen. Dvs du måste riva av allt varje gång du åker in.
Men det går att få en jävla fart på dom och gör man mycket själv så behöver man inte bli helt ruinerad.


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
22 oktober 2011
#7
visst är det helt ok drag i en 200sx orginal, men vill du ha snabb bil finns det många andra som går bättre orginal för samma pengar eller mindre pengar.

Men jag antar att du vill ha bakhjulsdrivet ?  Jag tror personligen du skulle bli hel nöjd med en 525a.

Om framhjulsdrivet är ett alternativ, så kolla på corrado vr6 smile går ganska bra hel mysig motor samt att man åker bekvämt i den


52 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#8
Brains: Okej så om man ändå fixar bättre kylning och såndant så håller den ändå inte?
           Ska jag ha en bmw så struntar jag nog i turbo, för ska jag ha en bil ska jag inte behöva byta och hålla   
           utan bara köra in och besikta.




CHEEVA: Ja helst ska det vara bakhjulsdrivet smile okej börjar faktiskt gå över till bmw hållet, men inte säker
              ännu.

              Framhjulsdrivet är jag inte lika sugen på, eftersom jag vill helst köra brett smile men Corrado är en
              snygg bil. Hade en innan fast vanliga g60 kompressor matad, den var riktigt fet och skön att åka i smile


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
22 oktober 2011
#9
Robban_The_Man skrev:
CHEEVA: Ja helst ska det vara bakhjulsdrivet smile okej börjar faktiskt gå över till bmw hållet, men inte säker
              ännu.

              Framhjulsdrivet är jag inte lika sugen på, eftersom jag vill helst köra brett smile men Corrado är en
              snygg bil. Hade en innan fast vanliga g60 kompressor matad, den var riktigt fet och skön att åka i smile

En g60 går inte jömnföra med en vr6 wink ljudet och gången är det som gör hela bilen ! Men förstår att du vill ha rwd, ville jag också ha hehe


Vad jag förstog vill du bara tuta och köra och lägga ner minimalt med tid i garaget ? då är det inte ens lönt att tveka ! bmw for the win


52 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#10
Okej, vi var iaf nöjda med den, det var min styvfar som hade den innan så jag var ju 12 år eller något såndant så man tänkte ju inte på sånt så mycket då smile hehe ja rwd är ju ett plus på vintern för den som bill åka brett wink



Precis, vill helt inte skruva så mycket i garaget och så, om det inte är så att man är tvungen då. då ska jag titta på lite 525or nu då och se ifall det finns något passande smile


100 Inlägg
22 oktober 2011
#11
Kanske ska nämna att före -91 så hade 525:orna M20 och -91 och efter så hade dom M50.
M50 är bättre på alla sätt och vis tongue

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
22 oktober 2011
#12
ja helt klart värt att nämna ... m20 har en ganska känslig topp

är en m50 du ska ha ! gärna med vanos om du inte ska trimma så mycket, vanos kom 94


7 120 Inlägg
23 oktober 2011
#13
Jag har haft/har två S13 och en 325 E36. Den ena 200an var helt original, hade inga bekymmer med den alls. smile Den andra, som är rätt trimmad och gått 16k mil har nu börjat knacka i motorn men det har jag räknat lite med.

325an köpte jag för att slippa problem och bara kunna köra men det har bara varit problem med den, och törstig är den!

+/-

BMW
+Bekvämare
+Rymligare
+Säkrare
-Tråkigare och fulare
-Tröttare

Nissan
+Mycket rolig
+Massor av eftermarknadsdelar
+Rolig och snål motor, dock är ju hållbarheten ett litet frågetecken men från mig är det klart godkänt. smile
-Bekvämt är det ju inte, det beror dock på hur känslig du är.
-Du kommer vilja köpa delar!
-Det kan bli för roligt ibland wink


Edit: Har inte ångrat mina Nissan köp en enda sekund, BMW däremot...
Senast redigerat av Aerodynamik (23 oktober 2011)

52 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#14
Newport skrev:
Kanske ska nämna att före -91 så hade 525:orna M20 och -91 och efter så hade dom M50.
M50 är bättre på alla sätt och vis tongue

Det visste jag redan hehe, men tack ändå smile


52 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#15
Aerodynamik skrev:
Jag har haft/har två S13 och en 325 E36. Den ena 200an var helt original, hade inga bekymmer med den alls. smile Den andra, som är rätt trimmad och gått 16k mil har nu börjat knacka i motorn men det har jag räknat lite med.

325an köpte jag för att slippa problem och bara kunna köra men det har bara varit problem med den, och törstig är den!

+/-

BMW
+Bekvämare
+Rymligare
+Säkrare
-Tråkigare och fulare
-Tröttare

Nissan
+Mycket rolig
+Massor av eftermarknadsdelar
+Rolig och snål motor, dock är ju hållbarheten ett litet frågetecken men från mig är det klart godkänt. smile
-Bekvämt är det ju inte, det beror dock på hur känslig du är.
-Du kommer vilja köpa delar!
-Det kan bli för roligt ibland wink


Edit: Har inte ångrat mina Nissan köp en enda sekund, BMW däremot...

Okej då låter ju en original 200a inte så dålig ändå faktiskt smile dom är ju riktigt snygga enligt mig och jag tyckte det var bekvämt att sitta fram men däremot inte bak! Men jag tackar riktigt mycket för ditt svar det sa mycket faktiskt! smile


Hjultomte
1 500 Inlägg
23 oktober 2011
#16
Har haft E34 och 200a kan säga att får du tag i en oskruvad 200a och lägger ner cash INNAN du börjar leka tror jag det kan vara en bra deal. Sålde en till min far och den går fortfarande o han leker lite med den.

E34an är inte så törstig som man kan tro kört den på 0.84 långkörning 200an låg över litern med chipp dock kass motor.

Reperation så är väll dom lika dyra och renovera men vill du slippa det eviga plocka av och kanske bli stoppad med olaglig motor så är det en s13.

Trim på båda så springer pengarna som tusan.

Men rösten ligger på s13 som sommarbil (går som allround också dock smile )e34 som allround.
Senast redigerat av TooS (23 oktober 2011)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 oktober 2011
#17
Aerodynamik skrev:
Jag har haft/har två S13 och en 325 E36. Den ena 200an var helt original, hade inga bekymmer med den alls. smile Den andra, som är rätt trimmad och gått 16k mil har nu börjat knacka i motorn men det har jag räknat lite med.

325an köpte jag för att slippa problem och bara kunna köra men det har bara varit problem med den, och törstig är den!

+/-

BMW
+Bekvämare
+Rymligare
+Säkrare
-Tråkigare och fulare
-Tröttare

Nissan
+Mycket rolig
+Massor av eftermarknadsdelar
+Rolig och snål motor, dock är ju hållbarheten ett litet frågetecken men från mig är det klart godkänt. smile
-Bekvämt är det ju inte, det beror dock på hur känslig du är.
-Du kommer vilja köpa delar!
-Det kan bli för roligt ibland wink


Edit: Har inte ångrat mina Nissan köp en enda sekund, BMW däremot...

En sådan BMW som du har skall inte dricka över 1L/mil, och säg 0.7 i motorvägsfart eller strax därunder. Detta om den körs som en BMW skall, det vill säga lite hårdare, annars går dem att få ner ännu lägre. Baserat på vilken förbrukning andra 200-ägare vittnat om har jag svårt att tro att den modellen dricker mindre, dricker din 325i så mycket mer vid samma typ av körning att du tycker det motiverar att kalla den törstig är något defekt på den. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

52 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#18
TooS skrev:
Har haft E34 och 200a kan säga att får du tag i en oskruvad 200a och lägger ner cash INNAN du börjar leka tror jag det kan vara en bra deal. Sålde en till min far och den går fortfarande o han leker lite med den.

E34an är inte så törstig som man kan tro kört den på 0.84 långkörning 200an låg över litern med chipp dock kass motor.

Reperation så är väll dom lika dyra och renovera men vill du slippa det eviga plocka av och kanske bli stoppad med olaglig motor så är det en s13.

Trim på båda så springer pengarna som tusan.

Men rösten ligger på s13 som sommarbil (går som allround också dock smile )e34 som allround.

jaså okej, det var inte så farligt bmwn dricker.

Okej, tackar så mycket för ditt svar smile


7 120 Inlägg
23 oktober 2011
#19
Rquired skrev:
En sådan BMW som du har skall inte dricka över 1L/mil, och säg 0.7 i motorvägsfart eller strax därunder. Detta om den körs som en BMW skall, det vill säga lite hårdare, annars går dem att få ner ännu lägre. Baserat på vilken förbrukning andra 200-ägare vittnat om har jag svårt att tro att den modellen dricker mindre, dricker din 325i så mycket mer vid samma typ av körning att du tycker det motiverar att kalla den törstig är något defekt på den. smile

Tycker det är svårt att komma under 1L/milen strecket, men nya tändstift kanske behövs för att få ner förbrukningen lite. 200an drar helt klart mindre vid lugn körning, det är dock inte så konstigt. smile

Jag uppskattar 1.8l turbomotor mycket mer än stor sug-sexa, men det är som sagt bara jag. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 oktober 2011
#20
Aerodynamik skrev:
Rquired skrev:
En sådan BMW som du har skall inte dricka över 1L/mil, och säg 0.7 i motorvägsfart eller strax därunder. Detta om den körs som en BMW skall, det vill säga lite hårdare, annars går dem att få ner ännu lägre. Baserat på vilken förbrukning andra 200-ägare vittnat om har jag svårt att tro att den modellen dricker mindre, dricker din 325i så mycket mer vid samma typ av körning att du tycker det motiverar att kalla den törstig är något defekt på den. smile

Tycker det är svårt att komma under 1L/milen strecket, men nya tändstift kanske behövs för att få ner förbrukningen lite. 200an drar helt klart mindre vid lugn körning, det är dock inte så konstigt. smile

Jag uppskattar 1.8l turbomotor mycket mer än stor sug-sexa, men det är som sagt bara jag. smile

Jag försökte inte peta kring motorkaraktär det är en smaksak som du skriver. Jag ville bara dela med mig av min erfarenhet kring motorn och med min körstil dricker dem lika lite som många betydligt klenare (Eller lika starka) turbofyror.

Tändstift kan dock göra nytta, känner du till gummibälgen mellan LMM och spjäll med? Enkla saker att kolla som kan höja förbrukningen! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök