3274
Sök

Lupo 3L svårstartad trots nya glödstift :(

54 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej

Har köpt en Lupo 3L -01 som går kanon, men som vid kallstart inte startar.

Jag vrider om nyckeln och den förglöder, ( olika länge beroende temperatur så tempmätaren verkar funka )
DÅ startar den till i 10dels sekund och sen dör, sen får man dra på startmotorn i kanske 5-10 sekunder och då går den igång och går kanon.

När det är varmt ute, dvs 12grader och varmare så har den alltid startat direkt.
När motorn är varm, även några timmar efter jag senast kört så startar den direkt utan problem.

Tacksam för svar
Mvh Alexander

923 Inlägg
20 oktober 2011
#2
Jag skulle börja med att byta bränslefilter.
Ett riktigt filter är en förutsättning för vidare felsökning, samt att det är en förbrukningsgrej som ska bytas med jämna mellanrum.
Ett tätt filter gör det förståss svårare att suga fram bränslet, så det kan vara det som orsakar felet också.

Mats

54 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#3
Har nu bytt bränslefilter och det hjälpte inte, något mer tips?
Har även kört in en sån dosa och den visade inga felkoder!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
31 oktober 2011
#4
Låter som att den får lite tjuvluft nånstans tycker jag. Då rinner dieseln tillbaka när bilen står. Att den funkar när det är varmare kan bero på en sån enkel sak som att slangarna är mjukare o tätar då. Det behöver inte läcka ut nån diesel utan det kan komma in luft i nån spricka ändå. Gäller även slangarna på returen och läckledningarna från spridarna.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

54 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#5
Ok, har märkt att den går sämre nu mot när jag köpte den för 1 månad sedan och den har även blivit mer svårtstartad, när jag köpte den startade den alltid och nu endast varm eller vid minst 10 plusgrader ute.

Vad kan jag göra som nästa steg?

Vad ska en 3L ha för tomgång? Är 800 normalt?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
31 oktober 2011
#6
Som sagt, kolla slangar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 235 Inlägg
1 november 2011
#7
är den ström på alla stift när du glöder?
Hade samma problem på min Golf, då startade den i ett kort ögonblick, men dog med en gång, då måste man glöda igen och dra på startmotorn i 10-15 sek när den var kall. Då var det ett eller två dåliga glödstift. Du kan också mäta kompressionen, dieslar är känsliga när kompen på nån cylinder blir dålig.



Sök