3157
Sök

Nissan Primera P12 - Motorlampa tändes efter säkringsbyte-

1 624 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#1
Hej!

För några dagar sedan upptäckte jag att jag hade slutit mina kablar till höger strålkastare.
Säkringen till den var kass, så jag testade för säkerhetsskull att sätta i en ny säkring och tända, men då small även den.

Så jag drog ur alla kablar som hör till lampan, klippte dem - skarvade nya kablar och satte dit allt igen.
Men, jag hade inte en fungerande säkring så jag kunde se om lampan fungerade, nu till problemet.

Jag ville inte ta säkringen från vänster strålkastare ifall jag skulle bränna den säkringen också, då skulle jag ej haft några lampor alls fram. Så jag hittade en likadan 15A säkring på platsen "THROT MTR".
Jag tog av den säkringen, satte den i till strålkastare, vred om ljuset och lamporna funkade. Finemang tänkte jag, släckte lamporna och satte tillbaka säkringen till THROT MTR platsen, monterade ihop allt. Startar bilen och motorlampan lyser? Enligt min instruktionsbok skall nått ha gått fel med styrsystemet, tror ni det kan vara _BARA_ för att jag drog säkringen till THROT MTR? Vad står det för?

Tips och råd från alla önskas.

Jag har kopplat ur batteriet och kollat om lampan släcks, men det gör den inte. SÅ vad har ni för tips?

Tacksam för seriösa svar..

176 Inlägg
9 november 2011
#2
Hur länge hade du loss batteriet då?

Ingen höjdare på primera dock, men funkar det att starta bilen och allt är okej osv men att motorlampan fortfarande lyser tycker jag att du ska få tag i en person med OBDII scanner eller så åker du till Nissan och får den scannad. Kanske finns andra sätt att få fram felkoden på med.

1 624 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#3
H22 skrev:
Hur länge hade du loss batteriet då?

Ingen höjdare på primera dock, men funkar det att starta bilen och allt är okej osv men att motorlampan fortfarande lyser tycker jag att du ska få tag i en person med OBDII scanner eller så åker du till Nissan och får den scannad. Kanske finns andra sätt att få fram felkoden på med.

Ja, vad kan det ha varit.. 5-10 minuter på minus, rörde aldrig plus..
Allt känns okej, som det har varit innan liksom. sad Skall se om jag kan fixa en OBDII nånstans.

176 Inlägg
9 november 2011
#4
Prova innan att dra ur både plus och minus med. skall iof räcka med minus bara, men för säkerhets skull ta båda. Vet att morsans micras lampa lyser ibland, pga lambdan e kass.. men funkade då man lossade båda bara :S. Men e den fortfarande kvar efter de så får du nog ta o scanna den tyvärr

1 624 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#5
H22 skrev:
Prova innan att dra ur både plus och minus med. skall iof räcka med minus bara, men för säkerhets skull ta båda. Vet att morsans micras lampa lyser ibland, pga lambdan e kass.. men funkade då man lossade båda bara :S. Men e den fortfarande kvar efter de så får du nog ta o scanna den tyvärr

Tack för rådet dan, får testa det :-) Sitter i kö till nissan verkstaden just nu.


Sök