2995
Sök

Cheva Trans Sport -99 - Batteri problem?

Falgfixaren.se
647 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#1
Tjenare
Köpte nyligen en Cheva som stått i 8 månader. Dom ladda upp den strax förre jag
kom och provad den. Och då gick den som en klocka och har gjort de 3-4 dagar nu. Inga problem
med batteriet och starta... Men så imorse när de va -3 grader va den helt död. Prövade
att ladda den i 4h och den gick igång. Men nu ikväll när jag skulle köra hem från jobb va den lika död.
Och där är inga lampor som står igång eller så.

Jag har ett par teorier som kanske skulle kunna ha med de och göra...

1. Jag råkade spola vatten på säkringar och reläerna innan jag upptäckte de och skyddade det..

2. Batteriet är helt knäckte efter stått så länge, så inatt när de va så kallt så gick de åt pipa...

3. Efter motortvätten så kanske generatorn eller nått fått stryk ?


Nån som har tips på var man börjar felsökning ? Vad ska batteriet visa när bilen är igång och generatorn laddar är den 13.8V då eller ? För om generatorn inte funkar så blir där aldrig ström. Men de kan ju även va så att batteriet
inte ta åt sig nån laddning heller ?

Efter kablat igång den och kört 2-3 mil hem från jobb så stanna jag bilen och lät de stå tänt i taket och halv ljuset igång i ca 30-40 sekunder, sen såg man hur de började bli svagare och bilen va sten död... hmmm


Tips ?

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
16 november 2011
#2
Batteriet ät slut verkar det som, den ha ståt i 8 månader, det räcker inte att köra några mil för hålla ladningen
Nu är det kallt, även om generator laddar 13,8, det hjälper inte så mycket.
Du bör köpa en ny batteri eller kolla i en verkstad om dom har en begagnad batteri.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

If you’re in control, you’re not going fast enough
10 Inlägg
16 november 2011
#3
Jag kan mäta både hur mycket generatorn laddar o batteriet på jobb om du har vägarna förbi när jag e där. Tror ju dock att det är batteriet som gott ner sig när den stått i 8 mån.


Falgfixaren.se
647 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#4
Scrimen skrev:
Jag kan mäta både hur mycket generatorn laddar o batteriet på jobb om du har vägarna förbi när jag e där. Tror ju dock att det är batteriet som gott ner sig när den stått i 8 mån.

Kanon tack!
Poolaren jobbar på en bilverkstad så han ska kolla de först smile
Ska byta batteriet kl 17.00 i eftermiddag...2250kr...tack för de smile

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

Forummoderator
18 038 Inlägg
16 november 2011
#5
Phaeton skrev:
Scrimen skrev:
Jag kan mäta både hur mycket generatorn laddar o batteriet på jobb om du har vägarna förbi när jag e där. Tror ju dock att det är batteriet som gott ner sig när den stått i 8 mån.

Kanon tack!
Poolaren jobbar på en bilverkstad så han ska kolla de först smile
Ska byta batteriet kl 17.00 i eftermiddag...2250kr...tack för de smile

För de pengarna måste det vara ett rejält batteri... Eller tror de du ska köra på starten till jobbet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
16 november 2011
#6
'
2250kr? Vad är det för batteri? En gel batteri?
Kolla på batteribolaget

Jag tycker att du betala minst 1000:- för mycket.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

21 761 Inlägg
16 november 2011
#7
Det kanske är med verkstadsskostnad och sånt?

Kollar man i batteritabellen hos tex Tudor så rekommenderar de ett batteri som i April hade ca 1600:- i riktpris, ett 60 Ah "USA" batteri (sidopoler). smile

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
16 november 2011
#8
Köpte 5st 70 amp på batteribolaget till min båt, 1 till start och 4 till övrig ombord, 3500:- = 700:- st, funkar perfekt!
Detta var i somras, de hade rea och passar det på, normal pris 1200:-st.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

564 Inlägg
17 november 2011
#9
Man kan byta kabelskor från amerikanska poler till vanliga runda och sedan använda ett vanligt batteri från t.ex. Biltema. Så är gjort på min Trans Sport.

Falgfixaren.se
647 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#10
sverkera skrev:
Man kan byta kabelskor från amerikanska poler till vanliga runda och sedan använda ett vanligt batteri från t.ex. Biltema. Så är gjort på min Trans Sport.

Ahh fan vad smart smile De tänkte jag inte alls på faktiskt.
Jag hade ett behov att få igång den illa kvickt smile Såg dig på usabilsforumet smile
tack för tipset smile

mvh

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

564 Inlägg
18 november 2011
#11
Phaeton skrev:
sverkera skrev:
Man kan byta kabelskor från amerikanska poler till vanliga runda och sedan använda ett vanligt batteri från t.ex. Biltema. Så är gjort på min Trans Sport.

Ahh fan vad smart smile De tänkte jag inte alls på faktiskt.
Jag hade ett behov att få igång den illa kvickt smile Såg dig på usabilsforumet smile
tack för tipset smile

mvh

Du kan ta en titt där för uppdatering vad som just hände med min Cheva... sad


Sök