3881
Sök

Elfel på värmefläkt bmw 535 -89

82 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
#1
Har lite problem med min kupé fläkt i min bmw 535 e34. När jag köpte bilen för några månader sen fungerade inte fläkten (dvs den har aldrig fungerat) Nu har jag kollat lite på problemet och försökte leta upp fläktmotstånden, men som jag förstår ska fläkten gå på fullt läge om det är trasigt? (+ jag hitta det aldrig) Iaf, nu har jag kollat säkringarna och fick fram att säkring 19 är till värmefläkten, och denna var brunnen.. Så jag tog en annan 15A (det satt en 15A där från början) och den gick sönder direkt. Men så såg jag att det skulle vara en 30A så jag satte i det istället. Jag drog av fläkten och drog på tändningen, drog på fläkten på halv ungefär och tittade till säkringen och den var fortfarande hel, sen drog jag på max, och då dimmade all belysning ner, som när något drar mycket ström, sen klickade det till och säkringen gick. OBS. Fläkten gick aldrig igång.

Så någon som har några idéer var man ska börja?

5 Inlägg
19 november 2011
#2
Jag skulle nog ha börjat med att riva och se att fläktmotorn funkar, känns som att den kan va slut och därför går säkringarna.

Man kommer åt den ifrån motorutrymmet man får riva lite plast men inte så farligt. typ expantionskärlet till kylaren och nån plast kåpa bakom den.

82 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
#3
Westerbring skrev:
Jag skulle nog ha börjat med att riva och se att fläktmotorn funkar, känns som att den kan va slut och därför går säkringarna.

Man kommer åt den ifrån motorutrymmet man får riva lite plast men inte så farligt. typ expantionskärlet till kylaren och nån plast kåpa bakom den.

Yes har tänkt på det med, men tyckte detvar lika bra att fråga innan man börjar riva. Då blir detta morgondagens projekt och jag återkommer med svar. Antar att det bara är ett kontakt don med +/- som jag ansluter till 12 volt ?

210 Inlägg
19 november 2011
#4
Har inte så jätte stor erfarenhet av detta problem på E34an men på min 320 E36 har jag ett liknande problem.
På min bil är motståndet kass, och fläkten den går bara på högst hastighet. Jag har bytt motståndet tidigare men det nya har gått sönder igen pga av att fläkten går tungt (sliten). Finns det onormalt motstånd i fläkten så finns det större risk att motståndet bränner.
Det låter som att din fläkt är slut och troligen även motståndet. Men börja med att byta fläkten.

Vill du kolla motståndets funktion, montera en 21w lampa i fläktkontakten då kan du se om motståndet kan reglera strömstyrkan genom att se om lampa dimrar när du vrider på hastighets reglaget.



Lycka till!


///DJ

RWD forever & ever!

82 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#5
Såja, det blev ett kvälls projekt ist och det gick hyffsat smidigt att komma åt fläkten. När vi väl var där kände vi på den och den var nästan stum.. Men efter lite spray med wd40 gick den lite lite lättare så vi blockade bort den och tog skruvdragaren i ena änden och kompisen höll i motor och så körde vi runt den, sen högg det till lite så gick den kanon fint och vi anslöt 12v till den och den snurra på riktigt bra. Så den hade bara kärvat ihopp lite smile Tack för alla tips!

Men, den gick bara på fullt. Alltså är fläktmotståndet trasigt. Som jag skrev tidigare har jag varit på jakt efter ett sådant men kunde aldrig hitta det.. Så någon som vet var den sitter på en BMW 535 -89 ? Mvh


Update.

Så nu har jag varit ute o tagit bort fläktmotståndet aka svärdet som jag har. Körde lite med luftvärme pistolen och sen funkade allt kanon. HELT gratis, detta är ju underbart. Tack för hjälpen alla smile
Senast redigerat av antizz (20 november 2011)


Sök