3001
Sök

förslag på felsök till en svårstartad 944 GL -91.

528 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#1
Tjena,
Jag har till och från problem med att starta min Volvo 944 GL från 91.

När det händer så går startmotorn runt men den startar inte.  När det senast hände fick jag bogsera igång bilen, och då gick den som den skulle.   Bilen drar inte onormalt med bränsle. Runt litern per mil beroende på högerfot och körförhållande.
Jag vet inte exakt motorbetäckning men det är väl en b230f eller b230fb. En sugis iaf. smile

Vad jag vill ha är en felsökningsguide av ngt slag. Jag är ingen lantis som kan Volvomotorer utantill, men med en enkel "kolla detta, kolla sedan detta osv"-guide så kan nog även jag lösa det.


Jag hade tänkt göra en olja/filter service på den nu, men har småläst lite och kommit fram till att följande delar kanske kan vara bra att byta?:
Tändstift,
fördelarlock
tändkabelsats
rotor

Jag gissar min förfrågan säkert framstår som lika dum som alla andra som har problem med sina gamla bilar - brist på info med allt vad det heter som gör svar omöjliga.  Men om ni inte kan hinka fram förslag på vad som kan ge problemet och hur man kollar det (alltså inte bara säga relä hit och dit, utan säga *hur* jag ser om det är problemet)     om ni inte kan göra det, så kanske ngn iaf kan kommentera de extra delarna jag funderade på till servicen?  Det jag förstod var iaf att de både är förslitningsdelar och kan påverka att den är svårstartad.  Jag vill gärna kunna göra det själv - alla kan ju lämna in sin gamla 940 till Volvoverkstaden men hur kul är det på en skala? smile


MVH Kent,

Herr
285 Inlägg
5 december 2008
#2
Läst av felkoderna?

528 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#3
Jag har funderat på den biten. Men jag har ingen sådan felläsare. Gjorde en snabb sökning efter sådan men hittade inget. Skulle gärna köpt en för ngn hundring om det fanns. Folk tycks göra egna sådana och det måste ju innebära att någon lantis har en över för en hundring. smile

206 Inlägg
5 december 2008
#4
Provat att byta tändmodul?


206 Inlägg
5 december 2008
#5
Vevaxelpositionsgivare
ANMÄRKNING: Innehåller varvtalsgivaren.
Kontrollera resistans - Fig. 23
Tekniska data
Klämmor    Givare nr.    Resistans
1 och 2    1 389 567-7      240-400 Ohm
1 och 2    3 547 847-        170-350 Ohm
Tändningen skall vara AV-slagen. Lossa vevaxelpositionsgivarens multi-plugg. Kontrollera resistansen mellan vevaxelpositionsgivarens klämmor.
Senast redigerat av Porsche935 (5 december 2008)


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 december 2008
#6
Det är knappast stift o allt det du nämde då bilen startar när man bogserar/putter igång!
hade dom vart pajja så hade inte bilen startat vad du än gjorde!
Jag skulle helt klart tippa nån givare som gett sig!
Kollat hur mkt volt det är kvar i batteri ?

C H E V R O L E T <3

528 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#7
Children-Of-Bodom skrev:
Det är knappast stift o allt det du nämde då bilen startar när man bogserar/putter igång!
hade dom vart pajja så hade inte bilen startat vad du än gjorde!
Jag skulle helt klart tippa nån givare som gett sig!
Kollat hur mkt volt det är kvar i batteri ?

Ah, det var hit jag ville komma.  Det låter rätt rimligt. Dåliga tändstift skulle väll dessutom påverka hur bilen går när den väl är igång också va? Och när väl bilen är igång så har jag inga problem. Den går riktigt fint för att vara så gammal som den är.

Är det bränslepumpsrelät som kan spöka?  Det är det enda relä jag kan minnas mig ha läst som brukar spöka på gamla volvosar.  Finns garanterat fler,   smile

Tacksam för hjälpen iaf.

528 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#8
Och för att kolla batteriets skick använder jag vilket verktyg?

21 761 Inlägg
5 december 2008
#9
För att kolla själva skicket på batteriet så måste man använda en belastningstestare, vilket en bilverkstad eller bilelektrisk verkstad borde ha, men för att kolla hur pass laddat batteriet är så behövs antingen en syramätare eller en vanlig multimeter.

Det du kan göra, som ett litet snabbtest, är att mäta spänningen på batteripolerna samtidigt som du kör startmotorn i tex 5 sekunder (säkringen till bränslepumpen tas bort så att motorn inte startar vid testet). Jag vet inte hur mycket startmotorn drar på din bil, men spänningen på batteripolerna ska inte sjunka under 10 V iaf. Om spänningen sjunker lägre så bör du ladda upp det fullt med en batteriladdare.

Hur gammalt är batteriet ungefär?
Verkar startmotorn snurra runt med "vanlig" fart eller går den segare än vanligt?

Dock är det ju inte säkert att batteriet är boven, fast det skadar inte att kolla upp det ändå. smile
Senast redigerat av Drönirettab (5 december 2008)

528 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#10
En gnutte "folkvett" slog mig ikväll. Jag har fått ordning på bilen - vad det verkar - och bör ju lämna ett svar på problemet ifall någon stackare mot förmodan söker på forumet efter liknande problem.

Jag bytte tändkablar, fördelarlock, rotor samt tändstift (allt från biltema.) och nu startar bilen som vanligt.
Just vilket av dessa som var boven, eller kombinationen, vet jag inte. Jag vet att det ibland inte kom gnista - och efter att jag bytt delarna så har problemet inte kommit tillbaks.  Nu är alla motorer unika, och ett symptom kan ha många orsaker -  men för de stackare där ute som köpt på sig en gammal volvo som är svårstartad så kan det ju vara en bra grej att byta. Det är vad jag förstått förslitningsdelar som för det första inte är dyra (några hundra), och för det andra inte är svåra att byta.
Notera dock att man bör skriva ner ordningen på tändkablarna och inte bara snabbt kika på hur de satt; för bilen går inte riktigt lika bra om man sätter tändkablarna i fel ordning, haha. smile

243 Inlägg
24 december 2008
#11
Felkodslista Volvo 740/940
Har du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. Lagrad felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd. Tre felkoder kan lagras samtidigt. I nyare 940 med OBD II sitter uttaget i kupen och då krävs specialutrustning för att läsa av felkoder.

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla.
Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa.

Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen.
Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt.
Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick
felkoder
på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid
luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal

TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.

Det var alla koder det. Finns fler, och dom kommer bara jag skrivit ihop dom.
Kom även ihåg att dessa felkoder bara är en fingervisning om vad som kan tänkas vara fel. Som exempel: En defekt luftmassamätare kan ge dålig eller ingen signal vilket leder till felaktig bränsle/luft blandning. Detta genererar i sin tur en felkod från lambdasonden…. Men, du får som sagt en aning om vart du ska börja söka felet.



ABS (A3)

850/700/900 (Det mesta stämmer för 400 med)

111 - Inga fel funna av diagnosystemet.
121 - Vänster framhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
122 - Höger framhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
123 - Vänster bakhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
124 - höger bakhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
125 - Felaktig signal från minst en hjulsensor under lång tid.
135 - Fel i styrenhet.
141 - Felaktig pedalsensor, kortsluten till jord eller spänning.
142 - 850: Felaktig bromsljuskontakt, avbrott eller kortslutning.
700/900: Felaktig bromsljuskontakt, avbrott.
143 - Fel i styrenhet.
144 - Bromsskivor har varit överhettade.
151 - Vänster framhjulssensor, avbrott eller kortslutning till batterispänning.
152 - Höger framhjulssensor, avbrott eller kortslutning till batterispänning.
155 - Bakaxelsensor, avbrott eller kortslutning till batterispänning.
211 - Vänster framhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
212 - Höger framhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
213 - Vänster bakhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
214 - Höger bakhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
215 - Ventilrelä, avbrott eller kortslutning.
221 - Vänster framhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
222 - Höger framhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
223 - Vänster bakhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
224 - Höger bakhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
231 - Vänster framhjulssensor, signal saknas.
232 - Höger framhjulssensor, signal saknas.
235 - Bakaxelsensor, signal saknas.
311 - Vänster framhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
312 - Höger framhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
313 - Vänster bakhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
314 - Höger bakhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
321 - Vänster framhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
322 - Höger framhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
323 - Vänster bakhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
324 - Höger bakhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
411 - 850: Inloppsventil för vänster framhjul, avbrott eller kortslutning.
700/900: Ventilen för vänster framhjul, avbrott eller kortslutning.
412 - Returventil för vänster framhjul, avbrott eller kortslutning.
413 - 850: Inloppsventil för höger framhjul, avbrott eller kortslutning.
700/900: Ventilen för höger framhjul, avbrott eller kortslutning.
414 - Returventil för höger framhjul, avbrott eller kortslutning.
415 - Bakre ventil, avbrott eller kortslutning.
421 - Inloppsventil för bakhjulskrets, avbrott eller kortslutning.
422 - Returventil för bakhjulskrets, avbrott eller kortslutning.
423 - TRACS-ventil, avbrott eller kortslutning.
424 - Tryckvakt för TRACS, felaktig eller kortslutning.
441 - Fel i styrenheten.
442 - För lågt pumptryck.
443 - 850: Pumpmotor, elektriskt eller mekaniskt fel.
700/900: Pumpmotor/relä, elektriskt eller mekaniskt fel.
444 - Strömmatning till ventilerna i hydraulaggregatet saknas.

Sluta rattsurfa
129 Inlägg
24 november 2011
#12
Mr_V skrev:
Felkodslista Volvo 740/940
Har du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. Lagrad felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd. Tre felkoder kan lagras samtidigt. I nyare 940 med OBD II sitter uttaget i kupen och då krävs specialutrustning för att läsa av felkoder.

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla.
Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa.

Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen.
Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt.
Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick
felkoder
på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid
luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal

TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.

Det var alla koder det. Finns fler, och dom kommer bara jag skrivit ihop dom.
Kom även ihåg att dessa felkoder bara är en fingervisning om vad som kan tänkas vara fel. Som exempel: En defekt luftmassamätare kan ge dålig eller ingen signal vilket leder till felaktig bränsle/luft blandning. Detta genererar i sin tur en felkod från lambdasonden…. Men, du får som sagt en aning om vart du ska börja söka felet.



ABS (A3)

850/700/900 (Det mesta stämmer för 400 med)

111 - Inga fel funna av diagnosystemet.
121 - Vänster framhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
122 - Höger framhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
123 - Vänster bakhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
124 - höger bakhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
125 - Felaktig signal från minst en hjulsensor under lång tid.
135 - Fel i styrenhet.
141 - Felaktig pedalsensor, kortsluten till jord eller spänning.
142 - 850: Felaktig bromsljuskontakt, avbrott eller kortslutning.
700/900: Felaktig bromsljuskontakt, avbrott.
143 - Fel i styrenhet.
144 - Bromsskivor har varit överhettade.
151 - Vänster framhjulssensor, avbrott eller kortslutning till batterispänning.
152 - Höger framhjulssensor, avbrott eller kortslutning till batterispänning.
155 - Bakaxelsensor, avbrott eller kortslutning till batterispänning.
211 - Vänster framhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
212 - Höger framhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
213 - Vänster bakhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
214 - Höger bakhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
215 - Ventilrelä, avbrott eller kortslutning.
221 - Vänster framhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
222 - Höger framhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
223 - Vänster bakhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
224 - Höger bakhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
231 - Vänster framhjulssensor, signal saknas.
232 - Höger framhjulssensor, signal saknas.
235 - Bakaxelsensor, signal saknas.
311 - Vänster framhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
312 - Höger framhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
313 - Vänster bakhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
314 - Höger bakhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
321 - Vänster framhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
322 - Höger framhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
323 - Vänster bakhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
324 - Höger bakhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
411 - 850: Inloppsventil för vänster framhjul, avbrott eller kortslutning.
700/900: Ventilen för vänster framhjul, avbrott eller kortslutning.
412 - Returventil för vänster framhjul, avbrott eller kortslutning.
413 - 850: Inloppsventil för höger framhjul, avbrott eller kortslutning.
700/900: Ventilen för höger framhjul, avbrott eller kortslutning.
414 - Returventil för höger framhjul, avbrott eller kortslutning.
415 - Bakre ventil, avbrott eller kortslutning.
421 - Inloppsventil för bakhjulskrets, avbrott eller kortslutning.
422 - Returventil för bakhjulskrets, avbrott eller kortslutning.
423 - TRACS-ventil, avbrott eller kortslutning.
424 - Tryckvakt för TRACS, felaktig eller kortslutning.
441 - Fel i styrenheten.
442 - För lågt pumptryck.
443 - 850: Pumpmotor, elektriskt eller mekaniskt fel.
700/900: Pumpmotor/relä, elektriskt eller mekaniskt fel.
444 - Strömmatning till ventilerna i hydraulaggregatet saknas.

Detta har man stor nytta av big_smile Stort tack wink

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel


Sök