2576
Sök

Tips och råd sökes för montering av Powerflex bussningar i främre bärarm på Golf 2

Heltidsanställd putsbög
52 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
Hej!

Som rubriken lyder så söker jag tips och trix om hur man bär sig åt när man ska montera Powerflexbussning i bärarmen, den bakre bussningen i främre bärarmen.

Jag har smort in bärarmen och kanterna med medföljande fett och försökt pressa i nya bussningen med hydraulpress. Men känns inte som den lilla kanten vill krypa in i bärarmen. Jag har också försökt lite försiktigt att trycka in kanten på bussningen med en skruvmejsel när bussningen setat under tryck för den lättare skulle krypa in, men känns inte rätt.

Behöver man något specialverktyg eller liknande?

Har sökt runt lite, men hittar inga bra förklaringar.

Tacksam för svar

Mvh Härnborg

28 Inlägg
20 november 2011
Går det inte bara och fetta in den och sen lägga den på plats och ta en större hylsa och banka till men en klubba? Som du gör när du byter packbox?

Heltidsanställd putsbög
52 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
Det är just det att bussningen i sig är större än bärarmen längst ut på båda sidorna, typ som en fläns, så det går inte att pressa rak i.

Pedantisk Perfektionist
232 Inlägg
22 november 2011
Värm på bärarmen och lägg bussningen i frysen? Stålet sväller och bussningen krymper.

BMW/Alpina - Only the best is good enough

28 Inlägg
22 november 2011
JHarnborg skrev:
Värm på bärarmen och lägg bussningen i frysen? Stålet sväller och bussningen krymper.

Tror inte den kommer att krympa tillräckligt? Men iden är ju helt rätt. Får nog bli vilja, våld och en stor tub vaselin :-)

Avstängd
1 714 Inlägg
22 november 2011
Tänk på att väldigt få byter från original bussning bak på bärarmen då polyurethan har en tendens att knarra på just det stället. Vissa sätter en originalbussning från Audi TT bak då den ska vara lite stabilare men inte knarra.

Bara ett tips.

Heltidsanställd putsbög
52 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
JHarnborg; det är väl värt ett försök i alla fall, tack för tipset.

Emilius; dom sitter redan på plats, ska mestadels köra konbana och bana så lite knarrande gör nog inte så mycket om dom fyller sin funktion. Men givetvis ska jag lägga det på minnet, tack för rådet smile

Sök