2493
Sök

Lackskydd/lackkonservering billigt

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
26 november 2011
Undvek inte din fråga om vem som bestämmer vad "mitt skydd" kallas för..

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
26 november 2011
Larpa skrev:
Då är ju följdfrågan vad som du betecknar som rent vax.. När du förklarat det så kanske man kan börja förstå vad du menar även om man inte är helt novis..

Ett rent vax är det som faller in under beskrivningen som jag gav, håller ofta 1-3 mån smile
Sen kan du toppa det med polymer och silikon för att öka hållbarheten till runt 6 månader som max.

8 883 Inlägg
26 november 2011
Larpa skrev:
Då är ju följdfrågan vad som du betecknar som rent vax.. När du förklarat det så kanske man kan börja förstå vad du menar även om man inte är helt novis..

Vänligen ta den här diskussionen i den här tråden i stället ni är lite väl mycket OT nu.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232144

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

270 Inlägg
27 november 2011
om en bil rubbas och poleras rätt så behöver man inte något vax eller lackskydd. Min bil är exakt lika blank och smutsavstötande med eller utan vax/lackskydd, och det kommer den att vara tills jag repar den, vilket jag såklart inte hade tänkt smile
Kolla min bil på min sida, den rubbades och polerades i början av sommaren och har aldrig haft vax eller lackskydd på sig, enbart vaxet som är i schampot, det räcker faktiskt, jag lovar smile
Senast redigerat av DanneGTV6 (27 november 2011)

4 418 Inlägg
27 november 2011
DanneGTV6 skrev:
om en bil rubbas och poleras rätt så behöver man inte något vax eller lackskydd. Min bil är exakt lika blank och smutsavstötande med eller utan vax/lackskydd, och det kommer den att vara tills jag repar den, vilket jag såklart inte hade tänkt smile
Kolla min bil på min sida, den rubbades och polerades i början av sommaren och har aldrig haft vax eller lackskydd på sig, enbart vaxet som är i schampot, det räcker faktiskt, jag lovar smile

Det är din åsikt.
Du gillar äver rostiga bilar har du skrivit i andra trådar. Så det visar vilken hälsosamm inställning du har till lack.

I verkligheten så behövs ett ordentligt skydd mot UV-ljus, oxidation, sav, salt och surt nedfall. Särskillt med tanke på dom ökade föroreningarna.

Du kan se en ordenlig skillnad på en bil som är lackskyddad sen ny och en som inte är, efter 10 år. Jag vet vilken bil jag väljer att köpa, så det ökar även andrahandsvärdet med en skyddad och väl omhändertagen bil.

270 Inlägg
27 november 2011
Jill skrev:
DanneGTV6 skrev:

Det är din åsikt.
Du gillar äver rostiga bilar har du skrivit i andra trådar. Så det visar vilken hälsosamm inställning du har till lack.

I verkligheten så behövs ett ordentligt skydd mot UV-ljus, oxidation, sav, salt och surt nedfall. Särskillt med tanke på dom ökade föroreningarna.

Du kan se en ordenlig skillnad på en bil som är lackskyddad sen ny och en som inte är, efter 10 år. Jag vet vilken bil jag väljer att köpa, så det ökar även andrahandsvärdet med en skyddad och väl omhändertagen bil.

Du är lite dålig på att läsa tror jag smile
Läs mitt inlägg en gång till

4 418 Inlägg
27 november 2011
DanneGTV6 skrev:
Jill skrev:
DanneGTV6 skrev:

Det är din åsikt.

Du är lite dålig på att läsa tror jag smile
Läs mitt inlägg en gång till

Tror inte jag behöver läsa "om en bil rubbas och poleras rätt så behöver man inte något vax eller lackskydd" en gång till ... Nuff said!

663 Inlägg
27 november 2011
Ett lackskydd i mina tankar och ur min synvinkel är allt som skyddar lacken, kan vara ett billigt alternativ från biltema eller det västa som går att få tag i. Allt som har med sista steget att göra är väl egentligen ett skydd men sen hur hållbart etc varan i sig är ju en annan definition.

Till Trådskaparen för att denna sida har blivit lite off topic: Du vill ha ett skydd som håller så länge till ett lägre pris kan jag säga att det blir svårt, om du vill komma billigt undan får du göra det själv eller om du känner någon som kan hjälpa dig. En polering med ett lackskydd kostar från ca 2000kr och uppåt.

Lycka till!

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
27 november 2011
Håller med föregående talare..

BMW entusiast
579 Inlägg
27 november 2011
Larpa: Du kallar dig Bilvårdsexperten men verkar inte veta så hemskt mycket om bilvård!
Ett lackskydd är något som skyddar lacken, t.ex. wax, teflon eller ett extremt tjockt lager med gammal motorolja från en Volvo 140 som gör att salt, tjära, smuts, UV-strålar m.m. inte kommer åt själva lacken. Sen är motorolja kanske inte det bästa lackskyddet av andra anledningar.....

Skillnaden mellan ett wax och andra sorters lackskydd är att waxet är baserat på just wax, vilket andra lackskydd kanske inte är.. Förstår du inte det?

DanneGTV6 skrev:
om en bil rubbas och poleras rätt så behöver man inte något vax eller lackskydd.

Vad heter ditt företag? Så man vet var man inte ska lämna in bilen på rekond smile

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
28 november 2011
dfine: Hur kunnig jag är inom bilvård låter jag andra avgöra: Jag skrev redan i början av tråden att allt som skyddar lacken är ett lackskydd... dock utan ytterligheter som dina att motorolja skulle vara ett skydd för lacken. Motorolja från en gammal 140 är enligt mig sån smuts som man ska skydda lacken emot. Inte med den som du skriver..

Du skriver dels att allt som skyddar lacken är ett lackskydd. (vilket jag redan hade skrivit då) Sen i nästa mening skriver du att det är en skillnad på vax och ett lackskydd? Och den skillnaden mellan vax och ett lackskydd är att vax är baserat på vax, vilket ANDRA lackskydd kanske inte är? Du pratar emot dig själv så man blir helt snurrig ju! smile

Motorolja är ett lackskydd enligt dig ena stunden och i nästa stund är inte vax ett lackskydd (fast du skrev det nån mening tidigare) och orsaken till det skall enligt dig vara att vax är baserat på vax vilket andra lackskydd kanske inte är? smile

Har svårt att svara på ditt inläg annat än att försöka uppmärksamma dig och andra på de tvetydligheter som du har i dina åsikter..

Men summerat så hade jag redan talat om att allt so skyddar lacken är i min mening ett lackskydd. Per defination så bör det ju vara så, vilket även du är inne på ena stunden. Sen skriver du om nån skillnad där motorolja framstår som ett lackskydd men att vax inte är ett lackskydd. Istället för att ifrågasätta mina eller andras kunskaper så kanske du ska försöka skriva ihop ett inlägg som inte är fullt av motsägelser och där du inte talar emot dig själv.. Mvh!

PS. Har redigerat mitt inlägg 7 gånger för det är svårt att besvara inlägg från personer som försöker göra sig lustig över andra istället för att komma med sakliga argument som har med sakfrågan att göra. Förslag är att man pratar om sak istället för att försöka "vinna över nån annan". Tror det blir trevligare så för alla eller hur? Och att man håller sig till topic!
Senast redigerat av Larpa (28 november 2011)

BMW entusiast
579 Inlägg
28 november 2011
Larpa skrev:
dfine: Hur kunnig jag är inom bilvård låter jag andra avgöra: Jag skrev redan i början av tråden att allt som skyddar lacken är ett lackskydd... dock utan ytterligheter som dina att motorolja skulle vara ett skydd för lacken. Motorolja från en gammal 140 är enligt mig sån smuts som man ska skydda lacken emot. Inte med den som du skriver..

Du skriver dels att allt som skyddar lacken är ett lackskydd. (vilket jag redan hade skrivit då) Sen i nästa mening skriver du att det är en skillnad på vax och ett lackskydd? Och den skillnaden mellan vax och ett lackskydd är att vax är baserat på vax, vilket ANDRA lackskydd kanske inte är? Du pratar emot dig själv så man blir helt snurrig ju! smile

Motorolja är ett lackskydd enligt dig ena stunden och i nästa stund är inte vax ett lackskydd (fast du skrev det nån mening tidigare) och orsaken till det skall enligt dig vara att vax är baserat på vax vilket andra lackskydd kanske inte är? smile

Har svårt att svara på ditt inläg annat än att försöka uppmärksamma dig och andra på de tvetydligheter som du har i dina åsikter..

Men summerat så hade jag redan talat om att allt so skyddar lacken är i min mening ett lackskydd. Per defination så bör det ju vara så, vilket även du är inne på ena stunden. Sen skriver du om nån skillnad där motorolja framstår som ett lackskydd men att vax inte är ett lackskydd. Istället för att ifrågasätta mina eller andras kunskaper så kanske du ska försöka skriva ihop ett inlägg som inte är fullt av motsägelser och där du inte talar emot dig själv.. Mvh!

PS. Har redigerat mitt inlägg 7 gånger för det är svårt att besvara inlägg från personer som försöker göra sig lustig över andra istället för att komma med sakliga argument som har med sakfrågan att göra. Förslag är att man pratar om sak istället för att försöka "vinna över nån annan". Tror det blir trevligare så för alla eller hur? Och att man håller sig till topic!

Med motorolja var jag väldigt ironisk wink Absolut ingenting man ska ha på lacken, men visst skyddar det mot salt m.m. Men det är inte bra av andra skäl som jag också skrev...

Jag skrev: Skillnaden mellan ett wax och andra sorters lackskydd är att waxet är baserat på just wax, vilket andra lackskydd kanske inte är..
Jag skrev inte att wax inte är ett lackskydd, men i mina ögon är det knappt ett lackskydd då det är så känsligt och har så dålig hållbarhet!

Men nu blev det en låg nivå här och vi har gått helt OT. Ledsen om någon tagit illa upp då det faktiskt inte var min mening..

4 418 Inlägg
28 november 2011
dfine skrev:
Skillnaden mellan ett wax och andra sorters lackskydd är att waxet är baserat på just wax, vilket andra lackskydd kanske inte är..

Huvudet på spiken.
Sen att många kallar vax för lackskydd, ja det får dom gärna göra, även om det kanske inte skyddar mer än någon vecka wink

Sök