Tjenare:)
Hittade en rolig annons på Sydsvenskan jag tänkte dela med mig av
Citerar sydsvenskan:
Varför säger du godnatt till din bil?
– Jag känner en relation till den. Sedan vill jag kolla den i garaget. Det har varit en del grejer där.
Varför blev det en Volvo 850?
– Jag har alltid älskat Volvo. När jag var på besök i Trelleborg en vårdag för fyra år sedan såg jag den här hos en bilhandlare. Och föll direkt.
Har ni haft Volvo i familjen?
– Nej, bara olika Skoda.
Vad fick du ge för din 850?
– 22 500 kronor, men sedan har jag lagt ner 200 000 kronor på den.
200 000 kronor?
– Ja, jag vill få den i toppskick och samtidigt göra den personlig.
Vad har du gjort?
– Lackat om den. Den gamla svarta lacken var inte så snygg. Sedan har jag bytt avgassystem, stötdämpare, allt utom motorn i motorrummet, bytt framstolarna, mittkonsolen som nu har två mugghållare, belysningen inne, strålkastarna ...
Vad står på tur?
– Jag ska fixa ett hål i frontspoilern till våren. Sedan ska det bli ett nytt motorblock. Sådana finns på skroten för runt 7 000 kronor. Vindrutan måste också bytas. Den är rätt repig och har ett par stenskott.
Har du haft några problem med den?
– Det mesta har väl pajat mer eller mindre. Smågrejer fixar jag själv direkt, stora reparationer gör jag på verkstad.
Din bil verkar välskött ...
– Jag vill hålla den fräsch och tvättar den minst en gång i veckan, alltid för hand, inte i maskintvättar för jag vill inte ha några borstsolar i lacken.
Hur mycket kör du?
– Den hade gått 22 300 mil när jag köpte den. Idag har den gått 26 000. Första året körde jag nog 2 000 mil, hälsade på folk överallt. Sista åren har det blivit 1 000 mil om året, till och från jobbet, till kompisar runt om i Malmö, till bilträffar i Jönköping och andra ställen. Jag ställer inte ut min bil, utan åker dit för att kolla, men många tittar ändå efter den.
– Det brukar polisen också göra. De verkar älska min bil. Är vi ute och åker tre bilar och jag kör i mitten är det min bil de vill se. De hänger upp sig på min tonade bakruta, men den är godkänd.
Till sist, Stefan: Vad hade du köpt om du hade haft obegränsat med pengar?
– Mina drömbilar Volvo Amazon och P1800, men de är sällsynta i bra skick. Sedan hade jag köpt en verkstad och en bilhall där jag kan samla alla mina bilar och gitarrer. Jag har fem gitarrer och en ukulele nu och en bil. Hade jag haft en massa pengar hade jag haft många bilar och fler gitarrer ...
Stefan Palm
Ålder: 22 år.
Yrke: Förare på Europcar i Malmö.
Familj: Mamma Ingbritt och syster Louise, 19 år.
Bor: I lägenhet på Almgården i Malmö.
Bil: Volvo 850 GL 2,5 årsmodell 1996.
Intressen: Bilar och musik, spelar gitarr och skriver egen musik och text.
Reportaget finns här:
http://www.sydsvenskan.se/bil/minbil/ar … n-bil.html