3032
Sök

K-kam i volvo 240-80

393 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#1
tjenare :)

kommer liten dum fråga kanske men har köpt mig en 240-80 med en B21A och undrar då om det sitter k-kam i dom och om toppen är planad orginal från fabrik?  visa säger att de är så å andra säger att det int är så.   så nu försöker ja här för att få ett riktigt och ärligt svar.

tackar för alla svar:)

Mvh macke

flytta gärna på tråden om den ligger fel..
Senast redigerat av VolvoMacce (4 december 2011)


215 Inlägg
4 december 2011
#2
k-kamen Hittar du i e motorerna mellan 79-84. Dvs 240 Glt. planade toppar hade ingen från fabrik vad jag vet.

393 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#3
ah okej, jag har en 240DL . men sitter det k-kam i dom med ?

tack för svaret


5 111 Inlägg
4 december 2011
#4
Har du en DL har du B21A-motor som har A-kam.
En topp är inte "planad" från fabrik, en planad topp är en som man fräst ned i efterhand, antingen för att den blivit skev/skadad eller för att höja kompressionen.

K-kammen sitter i 81-83 års B23E. 79-80 har H-kam och 1984 har A-kam.

Förutom 240 GLT hittar du B23E-motorn i 83-84 240 GLE (har för mig de GLE som såldes här under 1979 har B21E-motor, dvs. D-kam) och i 79-80 242 GT. 740 GLE -84 har också B23E, och när den sitter i 740 har jag för mig den har V-kam (men jag är inte säker)
Senast redigerat av Volvo544special65 (4 december 2011)


215 Inlägg
4 december 2011
#5
Sedär någon som hadde bättre koll smile

393 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#6
tackar för svar.. för har pratat med en som kan mkt om volvo bilar å han säger att de sitter k-kam i 240DL-80ians  modell.. men då ljuger han alltså.  bilen är iövrigt värd vädligt mkt enligt honom med pga av just motorn


5 111 Inlägg
4 december 2011
#7
Han verkar inte ha så mycket koll, det är bilar med B23E (dvs. INTE DL) från 1979-80 som är lite eftertraktade pga H-kammen, men såvitt jag vet så är det bara kamaxel som skiljer motför 1981-83 års motor, så jag ser inte varför det ska vara så stora summor i en sådan ändå.


393 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#8
aha okej, tackar för svar smile


393 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#9
fick en förklaring till vrf ja har k-kam i min 240DL smile   joo men de e "förståsepårare" men 80 hade dom k-kam i å toppen är lägre från fabrik för bättre förbränning anledningen till att dom bara hadde de 80 va för svenssons tyckte de drog för mycke bensin smile förklaringen


1 798 Inlägg
4 december 2011
#10
Som redan sagts, en B21A har A-kam och ingenting annat från fabrik.
B23E hade H-kam ihop med 405-topp 79-80, därefter kom K-kammen 81-83. Anledningen till att man istället monterade K-kam skall vara enligt vissa källor att H-kammen var för "hetsig" och svårkörd för gemene man.


73 Inlägg
4 december 2011
#11
Och iövrigt så är B21a motorn inte värd mycket på marknaden.. Det som kan vara värt att spara från en sådan motorn är väll kolvarna som man kan använda när man borrar B20 motorer wink

Mvh
Senast redigerat av Alexarn (4 december 2011)


4 Inlägg
4 december 2011
#12
Trodde du var mycket mer kunnig än det här macke wink

612 Inlägg
4 december 2011
#13
Det är ju bara att lyfta ventilkåpan och läsa vad det står längst bak på kammen. Jag sätter mina slantar på att ett snyggt och prydligt "A" är instansat där.

För övrigt är samtliga toppar till rödblocksmotorerna 146,1mm höga, om minnet inte sviker.
Senast redigerat av G-sson (5 december 2011)

5 111 Inlägg
5 december 2011
#14
VolvoMacce skrev:
fick en förklaring till vrf ja har k-kam i min 240DL smile   joo men de e "förståsepårare" men 80 hade dom k-kam i å toppen är lägre från fabrik för bättre förbränning anledningen till att dom bara hadde de 80 va för svenssons tyckte de drog för mycke bensin smile förklaringen

Nej, du har ingen K-kam men du verkar ju uppenbarligen vilja tro själv att du har det, så jag undrar om det är någon idé att försöka förklara.

Det sitter A-kam i B21A oavsett årsmodell.
Hade Volvo velat höja kompressionen med att ändra toppen så hade de ju gjutit en med mindre förbränningsrum, inte en med lägre topp. Besides, högre kompression ger LÄGRE förbrukning.
Däremot har B21A av 1980 års modell och nyare släta kolvar, inte grop i dem som de äldre, så du har lite högre kompression än de äldre motorerna, därmed 106 hk i din motför 102 hk i 1979 års modell. (100 hk 1975-78 pga fast fläkt, 97 hk i riktigt tidiga 75or pga att den kamaxeln är lite annorlunda, men den heter A den med).

Det som sitter 1979-80 i B23E (och fortfarande inget annat) är H-kammen.
Anledningen till att den försvann och ersattes med K-kammen var att "Svensson" ofta klagade på dålig segdragningsförmåga med H-kam. Dessutom har 1979-83 års B23E en topp som heter "405" motför förgasarmotorernas "160" alt. "398", som har bättre utformade kanaler.

Finns inte ens någon större idé att ha en K-kam i en förgasar-B21a.....förgasaren begränsar såpass att det är svårt få något högre effektuttag hur som helst.


393 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#15
vill bara va säker efter som alla säger olika.... får vell kolla upp skiten själv ist smile gör vell som G-sson säger


1 798 Inlägg
5 december 2011
#16
VolvoMacce skrev:
vill bara va säker efter som alla säger olika.... får vell kolla upp skiten själv ist smile gör vell som G-sson säger

Lägg inte ner jobb som inte behövs, det ÄR en A-kam original i din B21A.


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
5 december 2011
#17
fast nog är toppen "planad" från fabrik..dom bearbetar alltid toppen efter gjutningen ;-)


b21a är inte någon motor man ska lägga ner många minuter på

trötta as det där smile

har faktist lyckats köra ifrån en polisbil med en 240dl 80:a med b21a helvete va man fick ligga på smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 111 Inlägg
5 december 2011
#18
Jo, helt klart gör de det, men det kändes bara förvirrande att kasta in den saken här.



Sök