VolvoMacce skrev:
fick en förklaring till vrf ja har k-kam i min 240DL
joo men de e "förståsepårare" men 80 hade dom k-kam i å toppen är lägre från fabrik för bättre förbränning anledningen till att dom bara hadde de 80 va för svenssons tyckte de drog för mycke bensin
förklaringen
Nej, du har ingen K-kam men du verkar ju uppenbarligen vilja tro själv att du har det, så jag undrar om det är någon idé att försöka förklara.
Det sitter A-kam i B21A oavsett årsmodell.
Hade Volvo velat höja kompressionen med att ändra toppen så hade de ju gjutit en med mindre förbränningsrum, inte en med lägre topp. Besides, högre kompression ger LÄGRE förbrukning.
Däremot har B21A av 1980 års modell och nyare släta kolvar, inte grop i dem som de äldre, så du har lite högre kompression än de äldre motorerna, därmed 106 hk i din motför 102 hk i 1979 års modell. (100 hk 1975-78 pga fast fläkt, 97 hk i riktigt tidiga 75or pga att den kamaxeln är lite annorlunda, men den heter A den med).
Det som sitter 1979-80 i B23E (och fortfarande inget annat) är H-kammen.
Anledningen till att den försvann och ersattes med K-kammen var att "Svensson" ofta klagade på dålig segdragningsförmåga med H-kam. Dessutom har 1979-83 års B23E en topp som heter "405" motför förgasarmotorernas "160" alt. "398", som har bättre utformade kanaler.
Finns inte ens någon större idé att ha en K-kam i en förgasar-B21a.....förgasaren begränsar såpass att det är svårt få något högre effektuttag hur som helst.