2579
Sök

Bästa sätt att sugtrimma min Honda Civic V-Tec "HB Vtec ESI" Vad ger mest effekt för pengarna????

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
14 maj 2009
#21
Cgr skrev:
glömde räkna hästar ju ! haha.

kammaxlarna, 20~
insug 10-20~
grenrör 5-10~
spridare ?
katersättare 5-10~
avgas+sportluft 5-15~
KA20+ IN10+ GR5+ KAT5+ AVG5 =45 hk. detta var alltså de lägsta möjliga effektuttag..
för att bli lite glad nu då; KA20+ IN15+ GR8+ KAT10+ AVG12 =65

AJUSTE helvete glömde ju chippa den! haha
va kan de gå på kanske 2-3000 och du får kanske runt 10-20 hk från de oxo.. jaja färdig snackat. bli medlem på hondaklubben för mer RIKTIG infoom honda.

Med de där enkla modifieringarna så skulle han alltså hamna en bit över 200 hk i en 1,6 liters motor?

MVH. Alex

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
14 maj 2009
#22
alexbenhard skrev:
Cgr skrev:
glömde räkna hästar ju ! haha.

kammaxlarna, 20~
insug 10-20~
grenrör 5-10~
spridare ?
katersättare 5-10~
avgas+sportluft 5-15~
KA20+ IN10+ GR5+ KAT5+ AVG5 =45 hk. detta var alltså de lägsta möjliga effektuttag..
för att bli lite glad nu då; KA20+ IN15+ GR8+ KAT10+ AVG12 =65

AJUSTE helvete glömde ju chippa den! haha
va kan de gå på kanske 2-3000 och du får kanske runt 10-20 hk från de oxo.. jaja färdig snackat. bli medlem på hondaklubben för mer RIKTIG infoom honda.

Med de där enkla modifieringarna så skulle han alltså hamna en bit över 200 hk i en 1,6 liters motor?

MVH. Alex

man ska inte underskatta honda-snurrorna, och inte toyota´s 4ag motor heller. Dock så låter det som att han överdriver lite... han kanske hamnar på 170-180hk om han har tur, men det ÄR MYCKET med tanke på motorstorleken..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

864 Inlägg
14 maj 2009
#23
AcesHigh666 skrev:
alexbenhard skrev:
Cgr skrev:
glömde räkna hästar ju ! haha.

kammaxlarna, 20~
insug 10-20~
grenrör 5-10~
spridare ?
katersättare 5-10~
avgas+sportluft 5-15~
KA20+ IN10+ GR5+ KAT5+ AVG5 =45 hk. detta var alltså de lägsta möjliga effektuttag..
för att bli lite glad nu då; KA20+ IN15+ GR8+ KAT10+ AVG12 =65

AJUSTE helvete glömde ju chippa den! haha
va kan de gå på kanske 2-3000 och du får kanske runt 10-20 hk från de oxo.. jaja färdig snackat. bli medlem på hondaklubben för mer RIKTIG infoom honda.

Med de där enkla modifieringarna så skulle han alltså hamna en bit över 200 hk i en 1,6 liters motor?

MVH. Alex

man ska inte underskatta honda-snurrorna, och inte toyota´s 4ag motor heller. Dock så låter det som att han överdriver lite... han kanske hamnar på 170-180hk om han har tur, men det ÄR MYCKET med tanke på motorstorleken..

Tänk om det ändå vore så enkelt, att bara addera varje modd och dess teoretiska effektökning är ett drömscenario.

407 Inlägg
14 maj 2009
#24
släng i K20 från type R och du har 200 hk och sen är det lätt att uppdatera:D

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
14 maj 2009
#25
Tuffhaggman skrev:
AcesHigh666 skrev:
alexbenhard skrev:

Med de där enkla modifieringarna så skulle han alltså hamna en bit över 200 hk i en 1,6 liters motor?

MVH. Alex

man ska inte underskatta honda-snurrorna, och inte toyota´s 4ag motor heller. Dock så låter det som att han överdriver lite... han kanske hamnar på 170-180hk om han har tur, men det ÄR MYCKET med tanke på motorstorleken..

Tänk om det ändå vore så enkelt, att bara addera varje modd och dess teoretiska effektökning är ett drömscenario.

Jo jag vet att man inte kan göra det, men man kan ju ända räkna med en ungefärlig effektökning.. vissa moddar ger mer effekt tillsammans med andra moddar eller hur? så det är otroligt svårt att räkna på... sen är det andra faktorer så som inställningar, bränsle?, skick på motorn?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

20 Inlägg
15 maj 2009
#26
Cgr skrev:
Godmorgon på er alla.

Jag föreslår att du som hondaägare blir medlem på HONDAKLUBBEN.se
Där hittar du skitmycket användbar information om honda bilarna och deras motorer.
Där finns det folk som vet vad dom pratar om.

ETT EXEMPEL till er som säger att de inte går o få ut några vettiga hästar för pengarna.

Motorn som sitter i min civic. motorkod B18C4 och är en 1.8 liters fyra, ingen kompressor ingen turbo på 169 hk ORIGINAL. Om man byter ut kammaxlarna i denna söta motor mot dom som sitter i Honda integra type R, vilka man kan få för drygt 4000 begagnade och i gott skick så hamnar man på ca 190 hk. och sedan kan man ju sätta dit ett sportigt grenrör som ger mellan 5-10 hk kanske ? seeeeeen kan man sätta dig ett insug kanske ? och sseeeeeeeen kan man fixa nya spridare.. TE.X de röda bosch spridare som brukar sitta på saab 9000 2.3 turbo.. seeeen kanske man kan fixa en racekat elr katersättare... seeeen kan man ju fixa ett fett avgassystem.. seeen kandu ju kolla på kolvar o stakar osv...

Lite märkligt att man sku hamna på 190 hk av att byta endast kammar då type r har bla andra kolvar, insug, ventiler, annat komp m.m

10 Inlägg
15 maj 2009
#27
har precis kollat på en cbb 502:a, en sådan skulle du ha.
ca 500hk
ca 800nm

snäll hydraul rulle
ca 800rpm tomgång. som vikken raggarbil som hellst=)


Forummoderator
9 299 Inlägg
16 maj 2009
#28
Mycket snack blir det i trådarna...
Det är väl en D16z6 som du har? Inte lika lätt att få snurr på som B16a1/a2 då det är mera snål-vtec i sohc. 150hk är rimligt att få ut utan att lägga ner en förmögenhet men sedan börjar det bli dyrare. 150hk kommer du att märka men det blir ingen hästspark direkt.
Som vanligt är det extraktorgrenrör som ger mest. Dc-sports är bra men dyrt. Leta på ebay efter begagnat.
CAI ger mycket på Hondorna men de dyra är bättre.
2,25 tumssystem.
Racekat.
Skunk2-insug kanske, men det kostar väl en del.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

648 Inlägg
19 maj 2009
#29
Integra type R DC2 = B18C6 190hp orginal


till trådskaparen..köp en 1.6 VTi motor från en Civic VTi , 160hp orginal eller så köper du 1.8an på 169..billigast hästar per krona....trimma en ESi motor till 200hp blir väldigt kostsamt och svårt om du inte tänker överladda..var en kille på Hondaklubben som trimmade sin ESi med kammar och hela köret han kom upp i 170hp och den gick inte bättre än en orginal VTi


22 Inlägg
19 maj 2009
#30
Ejan skrev:
Integra type R DC2 = B18C6 190hp orginal


till trådskaparen..köp en 1.6 VTi motor från en Civic VTi , 160hp orginal eller så köper du 1.8an på 169..billigast hästar per krona....trimma en ESi motor till 200hp blir väldigt kostsamt och svårt om du inte tänker överladda..var en kille på Hondaklubben som trimmade sin ESi med kammar och hela köret han kom upp i 170hp och den gick inte bättre än en orginal VTi

Syftar på JDM motorn. b18C. 198 hk.

Är du medlem på hondaklubben?


Mvh Christopher
Senast redigerat av Cgr (19 maj 2009)


648 Inlägg
20 maj 2009
#31
japp jag är medlem i klubben sen 2003


22 Inlägg
20 maj 2009
#32
Okej Ejan. jag länkar nedan info till dig om hondas B motorer vilka sitter i integra type R och andra modeller bla MB6.

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_B_engine

Mvh Christopher.


Forummoderator
9 299 Inlägg
20 maj 2009
#33
B18c4 (169hk) har inte samma topp som B18c5/c6 (integra 190hk)

Åter till frågan:
Hondas motorer svarar orimligt bra på avgas, filter, grenrör. Med mappning för 3-4k på det så hoppar det upp rejält i effekt.
Att byta kammar är inte alltid det smartaste att göra på Hondas små. Det ger ofta mer hk på toppen, men ger en långsammare bil på strippen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

22 Inlägg
21 maj 2009
#34
caromania skrev:
B18c4 (169hk) har inte samma topp som B18c5/c6 (integra 190hk)

Läs igen det är fortfarane inte c5/c6 jag pratar om.


Forummoderator
9 299 Inlägg
21 maj 2009
#35
Men fortfarande blir inte din motor samma som JDM B18c. Du får inte samma spec på din motor bara genom att byta kammar/insug/grenrör. Det kommer inte att bli lika mycket som det är i den motor du refererar till. I länken du postar så anges att B18c har 11:1 i komp medans din B18c4 har 10:1. Alltså behöver du dra toppen mot garagegolvet ett par timmar innan du är där, alternativt om det är andra kolvar? Sedan är vtec-ingreppet på olika varvtal, och det sitter väl inte bara i kamdreven?

För övrigt så varnar jag härmed högljutt för att lita på och, använda Wikipedia som någon slags referens över huvudtaget. Speciellt när det handlar om Hondamotorer. Jag vet massor med fel på Wikis info om Honda.

Jag håller med dig om att det finns mycket pulver att hämta ur din motor, men jag håller inte med dig om att du kan slänga på lite kammar och bolt ons så har du en JDM B18c.

Problemet är att trådskaparen inte har en B-serie. Han har D16z6 och därmed ett helt annat utgångsläge. ~150 realistiska, ganska billiga hästar finns att hämta för honom.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

648 Inlägg
21 maj 2009
#36
Cgr skrev:
Okej Ejan. jag länkar nedan info till dig om hondas B motorer vilka sitter i integra type R och andra modeller bla MB6.

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_B_engine

Mvh Christopher.

jaha ?? tror du inte jag har koll på Hondas motorer redan eller ?


82 Inlägg
15 december 2011
#37
Säger som en del andra, ska du "försöka" mjölka 200 hk från din esi så kommer det bli dyrt, 
har en del sol men lite små fix (grenrör, insug, sportsystem m.m och jag har la en 140-145.

Finns ju dock såna som piskar vti med esi motorn !!

lycka till ! smile


Sök