2983
Sök

Volvo 850t5r inte litsam mer, dör ibland

878 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Tja garaget!

nu jävlas volvon med mig som aldrig för ut, e en volvo 850 t5r -95..

allt började med att det började jävlas med att man kände endast drag till 0.8 bar, men till 1.2 bar så ville den typ inte svara på gasen, och pruttade/feltände när den kom upp i dom baren, jag tänkte att det är bensinen, så jag åkte och tanka och då gjorde den inte så mer på ett par dagar, sen plötsligt så dör den bara i tunneln, startar den och den startar direkt, detta har upprepats ett par gånger framöver, men den brukar starta direkt efter om den nu dör.

Idag kom helvetes dagen, imorse på g till jobbet så dör den i rödljusen, och när den dör så går den inte igång mer, stendöd, helt som att den inte får tändning, den försöker inte ens gå igång.. Jag ringde farsan och 15-20 min efter så testade jag starta och då gick den igång, och testade köra men den dog direkt igen när jag började köra iväg... Sen testade jag få igång den igen men då försökte den gå igång men den gick inte så långt, helt som att den inte har soppa/tändning tillräckligt... lät den vila i 1 min och startade och då gick den, bogserade hem den med motorn igång och motorn gick hela tiden, detta var kanske 15 min färd, och hemma körde jag in den i garaget och den dog inte...

Men ja.. det är ingen litsam bil i mina ögon just nu! måste få veta problemet... Har kollat felkoder inga felkoder alls!

//
Jonas
Senast redigerat av ejon_850 (16 november 2011)

All The best
MVH
Jonas .L

878 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Update!

Fått felsökt lite nu... Direkt när bilen inte starta mer så kikade jag om den fick tändning och det fick den inte, dvs elfel...

Efter en stund så startade bilen igen... Ja viste inte va ja skulle göra så jag gick och köpte en ny tändspole och bytte, nu har jag vart ute och kört lite och den har inte dött, men vafan, man kan ju fortfarande inte lita.. enda den har gjort är att 2 gånger har alla lampor i instrumentpanelen gått igång, alla alltså, motorlampan,olja m.m alla! vad fasen e detta ?sad

//
Jonas

All The best
MVH
Jonas .L

Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 november 2011
Vevaxelgivaren skulle jag gissa på.

Autotech

878 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Busgrabb skrev:

Vad jag hört av folk om det är givare så ger den garanterat felkoder ?

//
Jonas

All The best
MVH
Jonas .L

Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 november 2011
ejon_850 skrev:
Busgrabb skrev:

Vad jag hört av folk om det är givare så ger den garanterat felkoder ?

//
Jonas

Det är nog inte säkert.
Vanligt fel på 850.

Autotech

878 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Vart sitter denna ? bild ?

All The best
MVH
Jonas .L

4 822 Inlägg
17 november 2011
den mäter på svänghjulet och sitter i skarven imellan motor och växellådan.
kamaxelgivaren är också ett vanligt fel.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

878 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
Felet fortsätter efter jag bytt: Tändspole,Relät... Har lagt märke te att den inte stänger av hela elen på bilen utan bara elen till "cylindrarna" så bilen dör rättare sagt.. Idag har den inte dött förutom när den var på tomgången så dog den ibland men när jag kör så rycker den som fan man känner verkligen att den stänger av tändningen hmm

All The best
MVH
Jonas .L

8 Inlägg
21 december 2011
Hej,

Det kan vara den främre lambdasensorn som börjar bli knas. Den regulerar mängden bränsle in i motorn, och om den ger fel meddelande så kan du få för mycket på dina tändstift och då blir de "blöta" och vägrar tända, men motorn försöker starta gång på gång då inget annat är fel.

Dock bör du ju få en felkod...

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
878 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
gammal tråd.. problemet löst ett tag sen..
vart elfel

All The best
MVH
Jonas .L

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
21 december 2011
ejon_850 skrev:
gammal tråd.. problemet löst ett tag sen..
vart elfel

vad var felet då?

aldrig fel att skriva vad problemet var då det kan hjälpa andra i framtiden

Kör fort så hinner inget hända...

Sök