4647
Sök

Th700 "4L60" Lockup problem!

418 Inlägg
24 december 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Nu är det så att lockupen på min bil inte har fungerat på ett tag! Den växlar väldigt fint och mjukt 1-2-3-4.

Lockupen har varit trasig länge! har inte tagit tag i att fixa det dock!  Men så för några dagar sedan när jag åkte hem från jobbet så växlade den normalt 1-2-3-4, Men sedan så efter den 4e växeln så går lockupen helt plötsligt i, Märkte att den sjönk ordentligt i varv !
Något den inte gjort förut! Sedan så gick den med lockupen i i ett par kilometer, sedan så saktade jag ner inför en rondell, efter det så hoppade den inte igång mer!


Detta får mig att tro att det icke är något mekaniskt fel utan att det är något elektroniskt? Möjligtvis en solonoid?

Har även haft en felkod sedan jag köpte bilen (lockupen fungerade inte när jag köpte den) Misstänker att det kan vara något med v-lådan? Ska köpa mig en diagnostik kabel nu i dagarna och kolla denna felkod!


Vad tror ni? Kan det vara solonoiden? Finns det en felkod för detta? Är det svårt att byta soloniod isåfall?

All information angående detta är intressant! Mvh Anton N


418 Inlägg
72 Inlägg
25 december 2011
#3
Hejsan

Kommer här med lite saker du kan prova på:

Kolla Lockup switchen vid bromspedalen bryter plus + när man bromsar, Kolla Lockup solenoiden, tryckswitchen för 4'e vxel, bryter/sluter plus + då 4'e vxln går i och ur nästa gång du byter olja, kolla om kontakten(3-4-polig) som sitter på vänstra sidan av lådan, kolla genomföringen som sitter i lådan där kontakten sitter, är hel.
Kolla VS sensorn (hastighets sensorn) bakom hastighetsmätaren. ECM'n sluter minus - sidan av kretsen då den inprogammerade hastigheten nås, ECM'n kan va kass!.

Lockup kopplingslamellen i Converten (turbinen) kan ha lagt av också och då är det en ny converter som gäller!...

Lycka till med felsökningen...


418 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
#4
Tack så mycket! Men om koppingslamellerna var rasade, då borde väll helt plötsligt lockupen börja fungera i ca 1 mill och då fungerade den bra! sen bara sluta fugnera igen? Mvh


72 Inlägg
25 december 2011
#5
Jag gissar att du har glapp någonstans på det elektriska - kolla igenom allt för ibland funkar sådana finesser när det är lite fuktigt ute bara för att lägga av när det blir torrt.


418 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
#6
Okej! men solonoiden kan alltås vara kass? den sitter i växellådan när man plockat ner tråget för att byta filter/olja om jag förstått det rätt? Är det svårt att byta en sådan?


72 Inlägg
25 december 2011
#7
Kolla switchen vid bromsen först, den andra sitter i lådan. har aldrig behövt byta en sådan så jag kan inte svara på det, men i regel är det elfel eller vacumfel(om inte farthållaren vill fungera).


418 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
#8
Vart sitter switchen vid bromsen? var ute och kollade men det var svårt att se!


1 171 Inlägg
27 december 2011
#9
På brorsans 2500 (-91:a) så lägger den i lock-up:en på 3:an om man kör "normalt". Alltså 1-2-3-lockup-4. Är du helt 100% säker på att det inte är 4:an som spökar? I så fall kan det vara så att växelväljaren är lite glapp just på O-D-läget, att den tror det bara är D-läge. Eller något annat elektriskt fel som rör just 4:an.

En sak att prova kunde ju vara att lägga i D-läge och se om det blir någon skillnad någonstans. Även se om varvet såsar upp och ner med gasen även på 4:an.
Senast redigerat av zoopåse (27 december 2011)


418 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
#10
har testat båda D och (D) Läget, den växlar som den ska, det är 100% overdriven som krånglar, då det har hänt att  overdriven har hoppat i efter 4an ibland. Men den växlar alltid 1-2-3-4, sen har den hänt nån enstaka gång att overdriven går i efter 4 an!

Har kollat och det skulle vara något fel på switchen vid bromspedalen som ska bryta lockupen, men det verkar inte vara något fel där!


1 171 Inlägg
28 december 2011
#11
Tycker det låter som ett elektriskt fel eftersom den hoppade igång med normal funktion ett tag. Förmodligen någon kontakt som är ärgad eller glapp. Misstänkt är väl om det sitter någon kontakt in i lådan som är utsatt för väder och smuts. Skulle koncentrerat mig på felsökning där. Kontakterna i kupén är ju lite mer skyddade och även det som sitter inuti badet i lådan.



Sök