3174
Sök

Skoda Octavia -00 Gasen hänger sig

1 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Hej!

Nu är det så att min Skoda Octavia från år 2000 har börjat bete sig väldigt konstigt. Det är nämligen så att gasen hänger sig efter att jag kört ca 2km samt är väldigt svårstartad efter detta. Det som händer då är att den fortsätter på samma varvtal som innan den hängde sig. Om man trycker ner kopplingen så är det inte så att den varvar 6000 varv utan ca 3-4000. Försöker man gasa mer när detta händer börjar bilen skutta och till slut så dör den.

Bilen har varit på flera verkstäder för felsökning av detta fel men icke. Den har till och med varit på en så kallad "Certifierad Skoda verkstad" men dom sa att dom aldrig hade hört något om detta fel tidigare. Så jag vänder mig till er på garaget.se istället för att få lite förslag om vad som kan vara fel.

Tack

9 Inlägg
11 januari 2012
Låter som ett defekt spjällhus!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 januari 2012
Du får inte fram några felkoder från den eller?
Tror nämligen att iaf vissa Octavia har en elektroniskt manövrerad "gas" alltså helt utan vajer. Den kan spöka.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 Inlägg
11 januari 2012
1.6 AEE (75hk) och AKL-motorerna (den lite uppskrämda 1.6-an) har vajer i alla fall. Deras spjällhus krångla elektroniskt och då kan man få alla möjliga relaterade felkoder såsom defekt lambdasond mm vilket egentligen kanske är följdfel av att spjällhuset inte fungerar korrekt. Symptom jag stött på med de Felicior (som haft 1.6 AEE) och Octavior jag haft är varierande tomgång, att gasen hänger sig i olika lägen, felaktig bränsleblandning och nu senast verkar ett defekt spjäll givit att tomgång helt saknas på min egen 1.6-a.

Sök