2533
Sök

Tomgångsproblematik Skoda Octavia 1.6 (AEE-motor)

9 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Hej alla! Jag har en Skoda Octavia 1.6-98 med AEE-motor som helt saknar tomgång kall, har väldigt låg tomgång varmkörd och saknar kraft upp till 1500 varv ca vid körning. Felkoden bilen signalerar är "idle acuator" vilket jag tolkar som tomgångsregulator, vilken sitter i gasspjället på denna modell, är det rätt tolkat? Jag har bytt spjällhus på bilen mot ett likadant köpt på bildemonteringen men samma fel kvarstår. Tips?

133 Inlägg
11 januari 2012
Har du testat att lyfta av pluspolen i några minuter för att nollställa styrdonet?

9 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Nej, men det låter som en vettig idé! Ska testa det genast. Funderar allmänt på om spjällhusen är en sjuka på Skoda/VW eller om detta brukar vara generella problem med "moderna" bilar? Kan det spela roll förresten om felkoderna ligger kvar? Jag läste bara av dem nu.

133 Inlägg
12 januari 2012
Jag vet inte om spjällhuset är nån "vanlig" sjuka på moderna bilar, däremot vet jag att det ibland kan hjälpa att lyfta polen om styrdonet trillat in i något felaktigt läge tongue
Senast redigerat av anton_mjor (12 januari 2012)

9 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
Testade detta, den går lika illa ändå.. Felkod kvarstår: "Idle acuator" samt nu även "Lambda 1". Kanske dags att ge upp med begagnade delar och köpa ett nytt spjällhus eller kan det vara något annat som spökar?

9 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
Kan det vara så att spjällhuset måste justeras in eller liknande? Eller ska det helt enkelt funka rakt av med ett bytt spjällhus utan några justeringar?

Sök