3105
Sök

Hur kör man så snålt som möjligt?

1 412 Inlägg
16 januari 2012
#61
Det här med att köra snålt är inte min grej riktigt tror jag.
Brukar bli att man testar att köra snålt någon enstaka tankning men annars så är det svårt att köra lugnt en hel tankning.

Jag brukar väl  köra upp nånstans 2-4 liter per mil oavsett vilken bil jag kör, även om jag brukar kunna få ner dom flesta under litern bara jag vill.   smile

Men att gasa lungt och känna vid vilka varvtal som bilen rullar lättast på brukar funka för mig iaf om jag vill köra snålt.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
16 januari 2012
#62
rangen91 skrev:
Volvo740-88 skrev:
Rquired skrev:

Dricker en Volvo 740 0.78L/mil så består din "blandad körning" utav 100% landsvägskörning och en liten nypa mirakel. Ryktet om att vara bensinbolagens favorit har modellen inte vunnit på felaktiga grunder om man säger som så...


*****
Edit:
Tung? Med en tjänstevikt på runt 1400kg, när en modern småbil väger mer?
Och stor motor, en B230F?

Är man pro så är man pro.
Ska jag vara ärlig så var det blandad körning och inte 100% landsvägskörning. Det är inte svårt att komma under 0.80 med en B230F motor. Liksom....det är inga monstermotorer.

1400 kg är tungt svar ja.
2.3 liters motor är ganska stort ändå då många motorer är mellan 1.6 till 2.0. Sen finns det alltid folk som sätter ribban högre, t.ex du. Ser så erkänner du själv att 740 är ingen tung bil då småbilsklassen väger mer, samt du försöker få B230F som en ironisk stor motor. Det är även en logisk förklaring varför det är inga bensinslukade bilar.

Vinterkörning i stan gav 0.98 liter milen.

0,8 i en 740 är inte omöjligt bara den är fräsh i motorn. körde blanad körning dvs lång (ca 2mil) och kort (några km) samt att jag va uteoch lekte ibland. långkörning (semester me full bil) 0,7 smile

Fast med tanke på storlek på motor, effekt och vikt på bil så är 0.8 kasst hmm

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 januari 2012
#63
Thunderbird88 skrev:
rangen91 skrev:
Volvo740-88 skrev:

Är man pro så är man pro.
Ska jag vara ärlig så var det blandad körning och inte 100% landsvägskörning. Det är inte svårt att komma under 0.80 med en B230F motor. Liksom....det är inga monstermotorer.

1400 kg är tungt svar ja.
2.3 liters motor är ganska stort ändå då många motorer är mellan 1.6 till 2.0. Sen finns det alltid folk som sätter ribban högre, t.ex du. Ser så erkänner du själv att 740 är ingen tung bil då småbilsklassen väger mer, samt du försöker få B230F som en ironisk stor motor. Det är även en logisk förklaring varför det är inga bensinslukade bilar.

Vinterkörning i stan gav 0.98 liter milen.

0,8 i en 740 är inte omöjligt bara den är fräsh i motorn. körde blanad körning dvs lång (ca 2mil) och kort (några km) samt att jag va uteoch lekte ibland. långkörning (semester me full bil) 0,7 smile

Fast med tanke på storlek på motor, effekt och vikt på bil så är 0.8 kasst hmm

Dels är 0.8L/mil inte ett dugg imponerande enligt ovan, sedan tror jag inte ett dugg på den siffran. 2 mil är ingen "lång" körsträcka och varken "några kilometer kortkörning" eller "ute och lekte ibland" hör till begreppet blandad körning.

Trots det påstås det att bensinbolagens favorit Volvo 740 skulle dra 0.8L/mil under de förhållandena och det är dels en bra bit under Volvo´s egna siffra för riktig blandad körning och dels kanske rimligt vid ren landsvägskörning i måttlig fart.

Och min erfarenhet kommer knappast från några slitna Volvo 700 utan främst från två exemplar som haft en ägare sedan ny, och dom drack enligt ägarna lika mycket då som dom gör idag.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

72 Inlägg
16 januari 2012
#64
Rquired skrev:
Thunderbird88 skrev:
rangen91 skrev:

0,8 i en 740 är inte omöjligt bara den är fräsh i motorn. körde blanad körning dvs lång (ca 2mil) och kort (några km) samt att jag va uteoch lekte ibland. långkörning (semester me full bil) 0,7 smile

Fast med tanke på storlek på motor, effekt och vikt på bil så är 0.8 kasst hmm

Dels är 0.8L/mil inte ett dugg imponerande enligt ovan, sedan tror jag inte ett dugg på den siffran. 2 mil är ingen "lång" körsträcka och varken "några kilometer kortkörning" eller "ute och lekte ibland" hör till begreppet blandad körning.

Trots det påstås det att bensinbolagens favorit Volvo 740 skulle dra 0.8L/mil under de förhållandena och det är dels en bra bit under Volvo´s egna siffra för riktig blandad körning och dels kanske rimligt vid ren landsvägskörning i måttlig fart.

Och min erfarenhet kommer knappast från några slitna Volvo 700 utan främst från två exemplar som haft en ägare sedan ny, och dom drack enligt ägarna lika mycket då som dom gör idag.

0,8 är sann siffra och när jag skrev hur jag körde var mest för att vissa ungefär hur. så det va ingen gubbkörning. struntar ju i vad som innebär blandad körning men det var blandad körning. låg konstant 0,8 sommartid utan att försöka köra snålt. den bilen hade bara rullat 7500 när jag skaffade den men ca 11000 när jag böt bort den smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 januari 2012
#65
rangen91 skrev:
Rquired skrev:
Thunderbird88 skrev:

Fast med tanke på storlek på motor, effekt och vikt på bil så är 0.8 kasst hmm

Dels är 0.8L/mil inte ett dugg imponerande enligt ovan, sedan tror jag inte ett dugg på den siffran. 2 mil är ingen "lång" körsträcka och varken "några kilometer kortkörning" eller "ute och lekte ibland" hör till begreppet blandad körning.

Trots det påstås det att bensinbolagens favorit Volvo 740 skulle dra 0.8L/mil under de förhållandena och det är dels en bra bit under Volvo´s egna siffra för riktig blandad körning och dels kanske rimligt vid ren landsvägskörning i måttlig fart.

Och min erfarenhet kommer knappast från några slitna Volvo 700 utan främst från två exemplar som haft en ägare sedan ny, och dom drack enligt ägarna lika mycket då som dom gör idag.

0,8 är sann siffra och när jag skrev hur jag körde var mest för att vissa ungefär hur. så det va ingen gubbkörning. struntar ju i vad som innebär blandad körning men det var blandad körning. låg konstant 0,8 sommartid utan att försöka köra snålt. den bilen hade bara rullat 7500 när jag skaffade den men ca 11000 när jag böt bort den smile

Du struntar i vad Blandad körning innebär men hävdar ändå bestämt att några korta turer på som mest två mil samt som minst några kilometer och lite buskörning är just blandad körning?

Men jo visst, och min 328i dricker 0.45L/mil. Jo jag lovar, jag försökte inte ens köra snålt. roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 171 Inlägg
16 januari 2012
#66
Danne_nkpg skrev:
zoopåse skrev:
Prova pulse&glide-metoden (lönar sig bara på bensinare). Gjorde det och sparade 6% i förbrukning på motorvägen med samma medelhastighet, på första försöket. Du gasar i uppförsbackarna och sedan lägger i friläge och rullar så långt du kan tills du är nere i kanske 90. Sedan gasar du upp till 120 igen och håller på så. Försök tajma så att du kan lägga i friläge eller neutral när det är nerförsbacke. Folk fattar ju inte vad man håller på med så ta det försiktigt och tänk på trafiken, helst ska det inte vara någon. Tricket är att försöka använda gasen mer när du väl använder den, annars ska man bara rulla i friläge. Är det väldigt brant kan man rulla med växel i för att inte öka farten för mycket.

Kör man diesel ska man istället gasa så lite som möjligt i alla lägen.wink Helst bara puttra på tomgång på högsta växeln.

Friläge?
Man ska rulla med växeln i utan att gasa ner för backarna tongue

Har du friläge i så måste det ju komma fram soppa för att hålla motorn igång, men rullar du med växeln ilagd så hålls ju motorn igång pga att däckena rullar och då (iaf på lite nyare bilar) stängs bränsletillförseln av och då "rullar man gratis" som mina lärare på gymnasiet sa när man tog körkort.

Ni som har färddator som mäter soppaförbrukning kan se att den går ner på noll då!
mvh Danne

Det är klart överkurs att lägga i N eller friläge i nerförsbackarna. Men säg att man kommer 3-4ggr längre innan man behöver börja gasa igen. Då är det definitivt värt det även om det drar 0.12l/mil istället för 0.0 när man släppt gasen. Det är snittet man måste titta på.

I stadskörning och vid normal körning brukar man ju vilja sakta farten ändå när man släpper gasen så därför är det oftast bättre att ha växeln i som körskolorna lär ut.

P&G-tekniken är egentligen bortom vad som är vettig körning. Men det fungerar jag har provat och tjänade ungefär 6%. smile


72 Inlägg
16 januari 2012
#67
Rquired skrev:
rangen91 skrev:
Rquired skrev:

Dels är 0.8L/mil inte ett dugg imponerande enligt ovan, sedan tror jag inte ett dugg på den siffran. 2 mil är ingen "lång" körsträcka och varken "några kilometer kortkörning" eller "ute och lekte ibland" hör till begreppet blandad körning.

Trots det påstås det att bensinbolagens favorit Volvo 740 skulle dra 0.8L/mil under de förhållandena och det är dels en bra bit under Volvo´s egna siffra för riktig blandad körning och dels kanske rimligt vid ren landsvägskörning i måttlig fart.

Och min erfarenhet kommer knappast från några slitna Volvo 700 utan främst från två exemplar som haft en ägare sedan ny, och dom drack enligt ägarna lika mycket då som dom gör idag.

0,8 är sann siffra och när jag skrev hur jag körde var mest för att vissa ungefär hur. så det va ingen gubbkörning. struntar ju i vad som innebär blandad körning men det var blandad körning. låg konstant 0,8 sommartid utan att försöka köra snålt. den bilen hade bara rullat 7500 när jag skaffade den men ca 11000 när jag böt bort den smile

Du struntar i vad Blandad körning innebär men hävdar ändå bestämt att några korta turer på som mest två mil samt som minst några kilometer och lite buskörning är just blandad körning?

Men jo visst, och min 328i dricker 0.45L/mil. Jo jag lovar, jag försökte inte ens köra snålt. roll

du skrev att dom begrepen inte tillhörde blandad körning men det var sån krning jag hade på varje tankning smile säger inte att det är blandad körning för alla tongue ville bara visa att 0,8 inte är omöjligt smile hade 1,2 som högst med den och det var nästan konstant sladd på vintern ;P men den 745 jag har nu går inte köra under 0,9 när det bara är "gubbkörning"  smile orkar inte köra en hel tank lugnt xD

6 632 Inlägg
16 januari 2012
#68
zoopåse skrev:
Det är klart överkurs att lägga i N eller friläge i nerförsbackarna. Men säg att man kommer 3-4ggr längre innan man behöver börja gasa igen. Då är det definitivt värt det även om det drar 0.12l/mil istället för 0.0 när man släppt gasen. Det är snittet man måste titta på.

I stadskörning och vid normal körning brukar man ju vilja sakta farten ändå när man släpper gasen så därför är det oftast bättre att ha växeln i som körskolorna lär ut.

P&G-tekniken är egentligen bortom vad som är vettig körning. Men det fungerar jag har provat och tjänade ungefär 6%. smile

Låt bli på moderna bilar..en del gillar inte alls att räkna ut bilens hastighet och jämföra med motorvarvet.
Tjänar inget på att motorlampan tänds~

De/Dem

Aldrig nöjd
804 Inlägg
16 januari 2012
#69
För min del handlar det mest om att hålla en hastighet där jag slipper använda bromsen. Låter t.ex. bilen rulla till lämplig hastighet vid kurvor och håller ett bra avstånd till framförvarande bilar. Låter kanske simpelt men det fungerar. I kombination med farthållare så lyckas jag hålla min bil på en för bilen låg förbrukning.

Livet är för kort för att äga Volvo.

1 171 Inlägg
16 januari 2012
#70
Malheus skrev:
Låt bli på moderna bilar..en del gillar inte alls att räkna ut bilens hastighet och jämföra med motorvarvet.
Tjänar inget på att motorlampan tänds~

Jag har hört att en del automatlådor gillar det inte. Min från 2003 går det bra med då den har kvar växeln i som den ska ha och bara lägger i/ur den med en koppling. Man bör matcha varvet mot hastigheten innan man lägger i D för att undvika slitage på lådan.

Hela poängen med det här är att frihjula på tomgång istället för att gasa sig ner för backen eller bara använda lite gas när man egentligen hade rullat effektivare. Cut you losses sas. Man väljer tomgång istället för någon ännu värre. Tillföra ännu mer energi för att hindra att motorbromsen tar nyttig rörelseenergi från bilen är ju rätt trist.
Senast redigerat av zoopåse (16 januari 2012)



Sök