2204
Sök

Timer på trafikljuserna, Varför har inte sverige de?

263 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Vart ute med lastbilen idag och stört mig på dessa trafikljus. Hade varit så mycket enklare med en timer på när det skall bli rött så man kan planera sin körning!

1 171 Inlägg
24 januari 2012
Jag håller inte med. Automatiska trafikljus som vi har här i sverige är bättre. Då slipper man stå och vänta när det är lite eller ingen trafik. Kör man bara tillräckligt sakta när man närmar sig för att man ska kunna stanna vid rödljuset så slipper man t.o.m. bromsa och de slår om automatiskt. Det är den som kommer först som prioriteras vilket är helt rätt.

Skulle vara surt om man fick stå och vänta helt själv vid vartannat trafikljus till ingen nytta.

Fri fart för ett fritt folk!
14 118 Inlägg
24 januari 2012
haha faktist oxå tänkt på det
såg att dom hade sånt när min kusse var till polen med sin skola att dom hade nedräkning och uppräkning

så jävla effektivt på alla sätt

korsningsolyckorna skulle troligen sjukna miljön skulle bli posetivt påverkad

man kan kort och gott påstå att idioterna som styr måste vara bra dumma som inte sätt detta ännu
för inte kan det vara någon annan anledning till att dom inte har det här isverige

men en anledning är nog att dom aldrig setat i ett tungt fordon och då har dom ingen förståelse för hur stor skillnad det skulle göra
Senast redigerat av Growe (24 januari 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
24 januari 2012
SaabAnton skrev:
Vart ute med lastbilen idag och stört mig på dessa trafikljus. Hade varit så mycket enklare med en timer på när det skall bli rött så man kan planera sin körning!

Du menar exempelvis en stor display med nedräkning innan det slår om till rött?

14 118 Inlägg
24 januari 2012
Evildan skrev:
SaabAnton skrev:

det tror jag nog att det är det han menar

dom har även nedräkning tills det blir grönt igen
detta gör att man kan sakta ner i god tid och vänta in det gröna ljuset istället för att stanna i onödan
och man slipper bli överskad av någon idiot som pallnitar när ljuset slår om till gult och dom är i höjd med ljuset smile

263 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Javisst! Sett de i tex thailand där det är en timer bredvid ljuset. Sedan är det ju så att själva ljuset känner av att du är tex ensam i en korsning så du behöver ju aldrig sitta och vänta för de.

Tycker ändå de finns mer positiv än negativt med timer!

Timern visar hur länge du har grönt och hur länge du har rött*
Senast redigerat av SaabAnton (24 januari 2012)

Evildan
24 januari 2012
Growe skrev:
Evildan skrev:
SaabAnton skrev:

detta gör att man kan sakta ner i god tid och vänta in det gröna ljuset istället för att stanna i onödan
och man slipper bli överskad av någon idiot som pallnitar när ljuset slår om till gult och dom är i höjd med ljuset smile

smart om det fungerar på det sätt det är tänkt.
men om dom mindre trafikvettiga börjar se det som en hets att hinna köra innan det slår om till rött, vilket i sin tur medför en ökad hastighet fram till korsningen med ökad olycksrisk som följd är det ingen utveckling av trafiksituationen.
man ser ju dagligen hur det fungerar redan nu vid gult ljus när trafikanter ökar för att hinna köra igenom mot gult istället för att stanna.

14 118 Inlägg
24 januari 2012
SaabAnton skrev:
Javisst! Sett de i tex thailand där det är en timer bredvid ljuset. Sedan är det ju så att själva ljuset känner av att du är tex ensam i en korsning så du behöver ju aldrig sitta och vänta för de.

Tycker ändå de finns mer positiv än negativt med timer!

finns det något som kan tolkas som negativt?

155 Inlägg
24 januari 2012
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:

men om dom mindre trafikvettiga börjar se det som en hets att hinna köra innan det slår om till rött, vilket i sin tur medför en ökad hastighet fram till korsningen med ökad olycksrisk som följd är det ingen utveckling av trafiksituationen.
man ser ju dagligen hur det fungerar redan nu vid gult ljus när trafikanter ökar för att hinna köra igenom mot gult istället för att stanna.

Är det bara jag som tänker mera rödljus race?

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!

14 118 Inlägg
24 januari 2012
TIC88b skrev:
Evildan skrev:
Growe skrev:

Är det bara jag som tänker mera rödljus race?

haha
ähh blir bara mer bilen som avgör så det är inget negativt i att det slutar handla om vem som vågar chansa mest smile

263 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Det negativa jag själv kan tycka är ju att som tidigare skrev att de kan bli en "hets" att gasa på för man ser att de håller på att slå om.

Men såhär är det ju idag ändå att folk gasar på gult!
Senast redigerat av SaabAnton (24 januari 2012)

14 118 Inlägg
24 januari 2012
SaabAnton skrev:
Det negativa jag själv kan tycka är ju att som tidigare skrev att de kan bli en "hets" att gasa på för man ser att de håller på att slå om.

Men såhär är det ju idag ändå att folk gasar på gult!

jo den skillnaden kommer nog vara marginell

för tunga trafiken gör det nog STOR skillnad

263 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare

Vart ute idag och körde på säröleden här i Göteborg på väg in mot stan.

På sträckan är de 70kmh med 3 ljus. Man kan se ljusena på okej avstånd vilket gör att det blir svårt att avgöra om man skall köra på eller bromsa in.

Hade vart ypperligt bra med en timer på dessa ljuserna, hade underlättat enormt!

14 118 Inlägg
24 januari 2012
SaabAnton skrev:

Vart ute idag och körde på säröleden här i Göteborg på väg in mot stan.

På sträckan är de 70kmh med 3 ljus. Man kan se ljusena på okej avstånd vilket gör att det blir svårt att avgöra om man skall köra på eller bromsa in.

Hade vart ypperligt bra med en timer på dessa ljuserna, hade underlättat enormt!

när man åker in karlskoga på e18 från örebro så är det en låååång nedförsbacke
och där smäller dom hela tiden

är där med våran största buss och det är riktigt besvärligt att stoppa skiten där och man bromsar helst inte i onödan eftersom det blir grönt 999gånger av 1000 men det räcker med den där sista för att det ska smälla med lastbilar

för det är oftast tradarna som är inblanade oftast folk som kör där varje dag en timer där skulle utan tvekan göra att olyckorna upphör

263 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Konstigt att inte vägverket har detta i sin "noll" vision..

6 630 Inlägg
24 januari 2012
Jag lider nog utav att behöva stanna för tvärbanan..bleh.

De/Dem

14 118 Inlägg
24 januari 2012
SaabAnton skrev:
Konstigt att inte vägverket har detta i sin "noll" vision..

det kostar väll för mycket

dom kan åtminstånde ha det på sånna ställen där det är besvärligt och har mycket korsnings olyckor tror faktist att det skulle ge bra resultat

sätta detta ihop med en kamera som fotar alla rödljuskörare skulle nog ge bra resultat

Sök