22 januari 2012
Trådstartare
Hej.
Har ett mycket irriterande problem som börjar så här.
Hittade inte bilnyckeln jag brukar använda så jag tog reservnyckeln, men bilen startade inte. Symptomen är precis som dött batteri, så jag testar med startkablar vilket inte funkar. Hittar tillslut den andra nyckeln men som inte heller fungerar. Den går heller inte längre att fjärrlåsa/öppna med (vilket går med reservnyckeln) Den lyser heller inte längre när man trycker in knapparna (vilket reservnyckeln gör) Så jag tar och byter batteri i båda nycklar och följer instruktionsboken när det gäller kodning. Men fortfarande samma fel. Dessutom går larmet på när jag försöker starta bilen med "huvudnyckeln". Det bara klickar när jag försöker starta. Elektronik funkar ju i bilen så det kan väl inte vara batteriet? Jag antar att det måste vara startspärren, men att det är så med båda nycklarna?
Den är chippad, kan det ha något med det att göra? (Flera år sedan den är chippad)
Vad ska jag ta mig till?
Tillägg: Kan det vara startmotorn? Hur kan man kolla om den är trasig? Någon som vet var den sitter på En Octavia RS -02? Måste jag palla upp bilen eller klarar jag det genom huven? Svårt att byta startmotor?
Uppdatering: Köpte ett mätinstrument och kollade batteriet, visade 9,7 Volt. Sa jag testade med startkablar igen med ett löst batteri jag hade (som visade 11,7 V) men hände inte ett jota, förrutom ett av försöken där det lät som att startmotorn försökte gå igång, och den andra gången "skriade/tjöt" någonting. Men sedan bara det fortsatte att klicka.
Senast redigerat av Regen (23 januari 2012)