4208
Sök

3 månders garanti vid bilköp

681 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Köpte bilen på bilfirma och fick en 3 månaders garnati på bilen, som man alltid får(antar jag?)

Men vad exakt är det som gäller?

Jag funderar på om det kanske är värt att besiktad bilen för att vara på den säkra sidan, fast besiktningstiden går ut sista maj.
Gäller garantin på besiktningsfel, eller är det bara om motorn skulle rasa eller växellådan rasa.

iswal skrev:
Gäller garantin på besiktningsfel, eller är det bara om motorn skulle rasa eller växellådan rasa.

En garanti omfattar i det här fallet det som bilfirman har utfäst, så det är något du måste ta med säljaren (Att lämna garanti är frivilligt)

Sen har du alltid reklamation
Senast redigerat av RightFront (26 januari 2012)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

53 Inlägg
29 januari 2012
Du har alltid garanti på köp hos bilhandlare.
Beroende på hur mkt din bil kostat, hur mkt den gått, årsmodell m.m.

Här är lite kortfattat för bilar över 10000 mil.

Över 50.000:- = 3 månaders Trafiksäkerhets garanti upp till 300 mil (gäller främst bilens säkerhet i trafik, tex om du får problem med styrning, vibrationer i ratten, dåliga däck o lite sånt)

Under 50.000:- = 1 månads Trafiksäkerhetsgaranti upp till 100 mil (samma som ovan gäller)

Sen är det mkt mer som avgör din trafiksäkerhet på bilen men tog lite kortfattat bara.

Sen har du MRF garanti som gäller bilar som är max 6 år gamla och gått max 10.000 mil

Max 3 år sedan första reg. datum och gått under 5000 mil = 6 månader + 10000 mil MRF garanti (det är en omfattande garanti som täcker i princip allt)

Max 6 år sedan första reg. datum och gått max 10000 mil = 3 månader + 500 mil MRF garanti

Är din bil tex 4 år gammal och har gått  3000 mil så omfattas den av 3 månader + 500 mil MRF garanti likså om den nu har gått 7000 mil och är 1 år gammal då gäller åxå 3 månader + 500 mil.

Så fort bilen passerat 10000 mil eller är äldre än 6 år gäller Trafiksäkerhetsgaranti

Köper du bilen när den är 2 år gammal o gått 9890 mil och något krånglar 1 månad senare och när mätaren står på 1050 mil så gäller självklart MRF garanti som du fick med vid köpet, vilken garanti du får beror på hur gammal / hur långt bilen gått / kostat / vid inköpstillfället.

ALLA bilar som köps hos seriösa bilhandlare ska omfattas av dessa garantier.

Om firman krånglar, ta till rättsliga åtgärder, hota med det, kostar dem mycket pengar och du får alltid rätt i slutändan o de brukar ge sig långt innan dess för de vet att kunden kommer att få rätt.

Har jobbat med detta förut så har rätt bra koll.

Hoppas det underlättar för dig

MvH

326 Inlägg
29 januari 2012
Om man bortser från eventuella garantier, så har man ju alltid Konsumentköplagen att ta till om handlare krånglar.

Den lagen täcker ju mycket mer än vad handlarnas värdelösa garantier gör.

53 Inlägg
29 januari 2012
Peter_5565 skrev:
Om man bortser från eventuella garantier, så har man ju alltid Konsumentköplagen att ta till om handlare krånglar.

Ja, men har du fått med dig en så kallad VDN (varudeklaration, en gul lapp med fram o baksida) vid köp och accepterat dess innehåll så har du inte mycket att säga till om oavsett om du går via konsumentköplagen eller vad du nu gör.

3 354 Inlägg
29 januari 2012
zorro_ skrev:
Peter_5565 skrev:

Ja, men har du fått med dig en så kallad VDN (varudeklaration, en gul lapp med fram o baksida) vid köp och accepterat dess innehåll så har du inte mycket att säga till om oavsett om du går via konsumentköplagen eller vad du nu gör.

beror på om den är ordentligt och korrekt ifylld smile

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

53 Inlägg
29 januari 2012
Seth skrev:
zorro_ skrev:
Peter_5565 skrev:

beror på om den är ordentligt och korrekt ifylld smile

Brukar den oftast vara nuförtiden då handlarna har insett hur mycket den lilla lappen betyder.
I allafall där jag jobbar

3 354 Inlägg
29 januari 2012
gött det.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

zorro_ skrev:

Det visst jag inte! yikes Enligt? smile

För KO (plus lagen) säger ju som bekant att garanti är frivillig att lämna:
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ … t/Garanti/

Och sen att MRF-medlemmar kan utfärda MRF-garanti
http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantier.aspx

Men att det finns någon regel som reglerar så att ALLA bilhandlare är tvungen att lämna garanti visst jag inte yikes

För Volvo i tiden
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.

Trucker
2 710 Inlägg
30 januari 2012
Du har garanti på allt vad trafiksäkerhet heter så vill du vara på den säkra sidan, besikta bilen! Går den igenom är de bara bra om inte, får handlarn stå för ev reparationer etcetc smile

Fart missbrukare

53 Inlägg
30 januari 2012
RightFront skrev:
zorro_ skrev:

Men att det finns någon regel som reglerar så att ALLA bilhandlare är tvungen att lämna garanti visst jag inte yikes

Du har ALLTID garanti med på bilköpet om det inte står i affären/kontraktet att det köpes som ''repobjekt utan garanti''

415 Inlägg
30 januari 2012
Det är det som är bra med att köpa bil hos bilhandlare.
Man betalar extra för den sk garantin.

Att köpa bil privat gör så att du säkerligen spar mellan 20.000kr och uppåt beroende på biltyp.
Bilfirmorna lägger alltid på en hel del för att dels tjäna på affären och dels för att du har sk reklamationsrätt och garanti vilket du oftast aldrig får vid privatköp där bilarna är billigare.

smile Lycka till!
Tycker även att du bör besikta bilen, den ska ändå snart in och hittas större problem nu så kan du säkerligen få dem åtgärdade.

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

zorro_ skrev:
RightFront skrev:
zorro_ skrev:

Du har ALLTID garanti med på bilköpet om det inte står i affären/kontraktet att det köpes som ''repobjekt utan garanti''

Då du inte hade någon källa så gjorde jag lite extra sökningar:

Motorbranschens riksförbund skrev:
14. Garantier
Fråga: Är bilhandlare skyldiga att lämna garanti?

Svar: Nej, det är frivilligt att lämna garantier. Om du fått en garanti ska det framgå på köpeavtalet. Exempel på garantier är nybilsgaranti, rostskyddsgaranti, MRF-garanti och Trafiksäkerhetsgaranti.

http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/fragorochsvar.aspx

Vet också att konsumentköplagen inte har några krav på att garanti ska lämnas av säljaren.

Så, återigen, enligt vad så är det "ALLTID" garanti från bilhandlare?

För Volvo i tiden

681 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Jag vet ju att jag fick 3 månaders garanti, han sa ju det när jag köpte bilen. Problemet är att jag inte hittar nå papper på vad det är som gäller.

415 Inlägg
30 januari 2012
Tror det handlar om att för näringsidkare så är det alltid näringsidkaren som måste bevisa sin oskuld i ärendet.
Att ha företag innebär många skyldigheter och dem får inte "lura" sig till saker på samma sätt som en privatperson "får" (kan)!

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

53 Inlägg
30 januari 2012
RightFront skrev:
zorro_ skrev:
RightFront skrev:

14. Garantier

Svar: Nej, det är frivilligt att lämna garantier. Om du fått en garanti ska det framgå på köpeavtalet. Exempel på garantier är nybilsgaranti, rostskyddsgaranti, MRF-garanti och Trafiksäkerhetsgaranti.

Vet också att konsumentköplagen inte har några krav på att garanti ska lämnas av säljaren.

Det stämmer ungefär det du skrev, men som jag sa, står det i affären/kontraktet att bilen säljes som ''repobjekt utan garantier'' så har du inga, och som du skrev så ska det likaså stå om man har och isåfall vad för sorts garanti, står det inte något så har du ÄNDÅ garanti och kan få saker åtgärdade då man kan gå till domstol och så vidare.

Detta baserar jag på att jag har jobbat som Säljare på Volvo i ett år drygt och kan nog det bättre än dig vill jag gärna tro?

zorro_ skrev:
RightFront skrev:
zorro_ skrev:

14. Garantier

Det stämmer ungefär det du skrev, men som jag sa, står det i affären/kontraktet att bilen säljes som ''repobjekt utan garantier'' så har du inga, och som du skrev så ska det likaså stå om man har och isåfall vad för sorts garanti, står det inte något så har du ÄNDÅ garanti och kan få saker åtgärdade då man kan gå till domstol och så vidare.

Detta baserar jag på att jag har jobbat som Säljare på Volvo i ett år drygt och kan nog det bättre än dig vill jag gärna tro?

Står det att man har garanti:          Har man garanti
Står det att man inte har garanti:    Har man inte garanti
Står det inget alls:                         Har man inte garanti
Står det "repobjekt utan garantier:  Har man inte garanti

Jag är litar helt på dig om att Du har helt rätt i det avseendet att det är så Ni gör på Volvo, men bara för det så kan du inte prata för alla bilhandlare. Det finns mängder av bilhandlare, och några mindre seriösa som säkerligen inte lämnar någon som helst garanti.

För Volvo i tiden

135 Inlägg
30 januari 2012
de var då et jävla tjat!

garanti e de inget krav på! vill handlarn lämna garanti så gör han de annars så skiter han i de!

punkt

varför är alla så dryga?

8 885 Inlägg
30 januari 2012
Det är ett allmänt fel flesta gör när dom tror att man har garanti så fort man köper något men det är fel.
RightFront har helt rätt i sina inlägg vad gäller garantier.

Många blandar gärna ihop garantier med konsumentköplagen

Värt att nämna om MRF-garantin är att den gäller bara om säljaren är ansluten till MRF.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök