2668
Sök

Bilen går segt som FAN när det är kallt! Volvo 855 T5

170 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#1
Väldigt märkligt problem. Om det är under, säg 10 grader, så går den segt. Inte hackigt/ryckigt/ojämt... Bara jäääävligt segt, idag -25 grader... 0-70km/h tog 1min!!! Desto kallare, desto segare. Jag har kollat felkoder från bränslesys men hittar inga, hittade egentligen inga felkoder som kan vara anknuta till problemet.. Går på alla cylindrar..

Om jag står still och har friläge i och ger full gas så varvar den ca 3100rpm.. Idag alltså. Annars kan det vara 4500rpm, allt beror på temp ute.

Om jag kör, 1an, drar iväg, går segt och när jag börjar närma mig 2500rpm så händer inge mer, växlar till 2an, drar iväg lite till fram tills 2500rpm osv, 3,4,5...

Någonting blir ju galet när det är kallt, men vars fan ska jag kolla? Om jag ställer in den i garage ett tag så går den bra, ett tag, sen segare, segare, seeeeegare. Nu har jag inget eget garage så det är så helvetes jävla irriterande att inte kunna köra om en lastbil på motorväg med en bil som ska ha 225hk original..

Tacksam för alla förslag/ideér..


Forummoderator
26 361 Inlägg
2 februari 2012
#2
När bytte du luftfiltret sist..?
Eller service över huvudtaget?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

719 Inlägg
2 februari 2012
#3
Går ditt tryckrör över motorn?

170 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#4
Det är sportluftfilter. Ja det går ett stort rör över toppen på motorn.


Forummoderator
26 361 Inlägg
2 februari 2012
#5
Då tror jag att antingen är filtret igensatt så det inte släpper in nån luft, eller så är lider röret över motorn med i stort sett samma problem som tidigare nämnt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

719 Inlägg
2 februari 2012
#6
Spjället brukar frysa när man har det överliggande tryckröret, kan även bli täppt vid intercoolern nånstans.
Därför det bara är dom tidigare modellerna av 850 T5 som har dragningen över motorn, det ändrades efter något år och många bilar fick röret utbytt på service

170 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#7
Vitamin skrev:
Spjället brukar frysa när man har det överliggande tryckröret, kan även bli täppt vid intercoolern nånstans.
Därför det bara är dom tidigare modellerna av 850 T5 som har dragningen över motorn, det ändrades efter något år och många bilar fick röret utbytt på service

Det lät som något! smile Hur går jag tillväga för att kolla spjäll? Montera ner tryckröret? Vet ej om intercoolern har blivit täppt då jag har glykol för mer än -50grader..


719 Inlägg
2 februari 2012
#8
Budadi skrev:
Vitamin skrev:
Spjället brukar frysa när man har det överliggande tryckröret, kan även bli täppt vid intercoolern nånstans.
Därför det bara är dom tidigare modellerna av 850 T5 som har dragningen över motorn, det ändrades efter något år och många bilar fick röret utbytt på service

Det lät som något! smile Hur går jag tillväga för att kolla spjäll? Montera ner tryckröret? Vet ej om intercoolern har blivit täppt då jag har glykol för mer än -50grader..

Men kolla först intercoolern, ofta är dräneringshålen täppta och när kondensvattnet i intercoolern fryser så får du inget laddtryck.

Du kan kolla om den är täppt genom att öppna gasspjället för hand, då sugs dom svarta stora slangarna till tryckrören ihop.

170 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#9
Men om nu dett spjäll fryser, betyder det att turbon inte fungerar som den ska? Då borde jag ändå ha 150+hk att köra med istället för typ 35...? Eller stryps hela motorn om spjället fryser? Vars det nu sitter.


1 230 Inlägg
2 februari 2012
#10
Budadi skrev:
Men om nu dett spjäll fryser, betyder det att turbon inte fungerar som den ska? Då borde jag ändå ha 150+hk att köra med istället för typ 35...? Eller stryps hela motorn om spjället fryser? Vars det nu sitter.

spjället sitter innan insuget och det är de som reglerar gasen/ mängden luft som ska in.. är det fruset får man inte in nån luft och hela motorn böööar ihop smile


719 Inlägg
2 februari 2012
#11
Jag är inte helt 100på att det är spjället som fryser, men det är iaf problem med kondens i rören som fryser p.ga av den rördragningen. Därför bytte volvo ut den sen

1 353 Inlägg
2 februari 2012
#12
ispropp... kan va filtret som är fruset annars sitter de nånstans mellan filter och fram till spjället.
hade spjället frusit hade det inte gått gasa eftersom det då inte hade öppnat sig och bilen hade bara gått på tomgång..
kan även va så att katten satt igen sig, vem vet.. din bil, du får felsöka vi andra kan bara gissa..
tryckrören är lätta att plocka bort och ta in i värmen, lite krångligare att få bort intercoolen,
tillgång till garage? eller en stor värmefläkt?


170 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#13
Crille88 skrev:
ispropp... kan va filtret som är fruset annars sitter de nånstans mellan filter och fram till spjället.
hade spjället frusit hade det inte gått gasa eftersom det då inte hade öppnat sig och bilen hade bara gått på tomgång..
kan även va så att katten satt igen sig, vem vet.. din bil, du får felsöka vi andra kan bara gissa..
tryckrören är lätta att plocka bort och ta in i värmen, lite krångligare att få bort intercoolen,
tillgång till garage? eller en stor värmefläkt?

Har inte tillgång till något! Låg just ute i -27 och skruvade bort tryckröret från gasspjället med en bordskniv.... Spjället öppnar som det ska. Prövade att starta och gasa utan röret på, då varva den upp fort och dog direkt. Även tagit lös underifrån, uti icn (antar jag), stoppade in handen där längst ner, var is där nere, så en propp i något rör ?


1 353 Inlägg
2 februari 2012
#14
som jag sa, inte spjället.
plocka bort alla rören och kolla inne och låt dom tina.. isen sitter toligast i ic:n, var de nån is i nedersta röret?.
att tina ic:n är värre. antingen får bilen stå på tomgång så får värmen från kylaren och motorn hjälpa till att tina ic:n eller också får du sätta en rejäl värmefläkt mot fronten på bilen,


170 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#15
Plockade bort ett par rör och fick knappt tillbaka dem. Ska låta bilen gå på tomgång i minst 30min (har inte kört längre sträckor med bilen på väldigt länge) Så förhoppningsvis kanske proppen/arna släpper..


1 353 Inlägg
3 februari 2012
#16
svårt o säga hur länge du kan behöva stå, men räkna med minst 30minuter från och med att du har fått upp arbetstemperaturen på bilen, efter att bilen fått stå ett tag så kan du provgasa och se om den varvar upp, du kan även smyga på gasen, så du går stegvis upp, håller tex 1minut på 1500, sen till 2000 sen till 3000 osv tills du märker att den varvar fritt. sen får du ut och köra med bilen så att allt vatten och kondens dunstar och försvinner ur systemet, du kommer märka att bilen kommer ryka väldigt vitt då vatten kommer att komma in i motorn och förbrännas..
kom iofs på nu att du har de jävligt kallt däruppe, så de kommer ryka ändå tongue men tror du fattar vad jag menar iaf big_smile


170 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#17
Jag harva på igår och laborera. Lät bilen gå varm i 10-15min sen dog den... Resulterade i ilska och slut batteri. Tog ut icn, fyfan -30grader... Den var i princip helt tät, orkade knappt blåsa igenom. Fick ligga inne från igår natt tills nu, nu är den ren och fullt flöde. Väntar bara på hjälp me startkablar, sen får vi se om den harvar igång.. smile


21 761 Inlägg
3 februari 2012
#18
Om du nu får igång bilen, se till att batteriet blir uppladdat helt igen så fort som möjligt. Har det blivit så pass urladdat av alla startförsök att du måste få starthjälp, så finns det risk att det fryser efter något dygn i den här kylan (bor bara ca 9 mil från Piteå). smile

Avundas inte dig som måste meka i kylan.


Sök