2905
Sök

Ström.. Optima... Jordkabel.

31 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
Hej!

Som många andra har jag lite beslutsångest över hur jag ska göra med strömmen.
Jag ska driva följande:
1st Soundstream TRA800.2, ska enl spec lämna 800wrms/4ohm. Steget är avsäkrat till 80A.
1st DLS four channel, lämnar 4x50wrms/4ohm. Avsäkrat till 50A.

Planen är ett Optima Yellowtop fram. Kablaget blir 30mm2 till vardera steg.
Där dyker ett frågetecken upp. Soundstream rekommenderar att man drar jorden direkt från batteriet och bak istället för att dra en kortare jordkabel till chassit. Detta rekommenderas om man har ett större system. Men är det någon fördel att göra på det sättet? Tidigare har jag bara dragit en kortare grov jordkabel direkt till chassit och har inte haft några större problem med det.

Och tror ni man klarar sig hyggligt med "bara" ett optimabatteri fram?
Jag spelar vanligtvis inte när bilen står, utan det blir under körning.

Tacksam för alla svar och funderingar

//Jonas

Audiraggare

172 Inlägg
10 februari 2007
Hur mycket drar stegen under belastnining? Nu kan jag inte dom här stegen, så jag vet inte.

Tror nog inte att det er nått problem med att jorda direkte i chassiet, jag tycker ju kortare kabler, desto bettre! Dom kanske vill sälja mer på dig? smile

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A

21 761 Inlägg
10 februari 2007
Jag kan tänka mig att de menar att det är oftast säkrare med en kabel direkt till batteriminus, när man jordar i karossen så händer det ju att man jordar på ett dåligt ställe. Men det är bara min teori om varför de skriver så.

Jag håller med Flemm att "ju kortare kabel desto bättre", fast om man ändå har batteriet där bak i skuffen så blir kabeln ganska kort. Har man inte längre än 1m lång jordkabel så tror jag att det går på ett ut, huvudsaken är att det bakre batteriets jordkabel ner till karossen är tillräckligt grov och har bra kontakt.

Om du mest ska spela med motorn påslagen så blir det i princip generatorn som sätter gränsen för hur mycket ström som kan levereras innan spänningen börjar att dippa ordentligt, batteriet fungerar som en sorts buffert och jämnar ut spänningen när den dippar. Är batteriet alldeles för klent så orkar det inte jämna ut dipparna utan då blir det rejäla svackor i spänningen.

Optima YT är ett ganska kraftigt batteri så att det ska kunna klara av lite större system, men jag har för mig att jag såg någonstans att man rekommenderar 1 batteri per 800-1000W RMS ungefär om man använder ett AGM batteri i standardstorlek, alltså tex Optima.

Om du ska spela mycket högt så är ju frågan om generatorn kan ge tillräckligt med ström, annars får batteriet försöka fylla i spänningsdipparna istället.

31 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
Tack för svaren

Jo det är klart att det måste vara en "bra" jordpunkt och kabeln ska vara kort och grov.
Det får nog bli att jorda från stegen direkt till chassit.
Tanken är att stegen ska byggas ner i ett rack liggandes över reservhjulet. Ska inte behöva bli någon lång jordkabel där.

Bassteget ska driva en Soundstream SplX15 så det kan bli lite tung. Tur att basen har hög verkningsgrad smile

Förresten, är det någon som har ytterligare förslag på batteri? Det finns väl masor av alternativ som jag inte har en aning om. Att jag har fastnat för just Optima batteriet beror mest på att det var något av det bättre när jag byggde stereo senast. Vilket var ganska länge sedan smile

Mvh
Jonas

Audiraggare

1 503 Inlägg
10 februari 2007
Se till att skaffa en fet generator ifall du ska åka om kring och poppa högt.

Finns ju t.ex. Tudor Maxxima och Odysseybatterier, har tyvärr ingen erfarenhet utav dessa. Har själv ett Optimabatteri som jag gillar skarpt.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

21 761 Inlägg
10 februari 2007
Tudor Maxxima har liknande prestanda som Optima, Optima YT 4.2 har 5Ah mer kapacitet än Maxxima DC. Sedan finns det även ett 75Ah Optima YT, det är riktigt kraftigt men kostar en del förstås.

Odyssey gör kraftiga batterier, har inte testat dem jag heller men vad jag har läst på olika ställen så fungerar de mycket bra. Några andra batterier är tex Ground Zero, SVR(hos dBakuten) och Kinetic. Har dock inga erfarenheter av dem heller.

172 Inlägg
10 februari 2007
Jag använder Odyssey PC2150 och det funkar klock rent smile

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A

31 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Tack för förslagen!

Vi får väl se vad det blir. Synd att man alltid ska ha grymm beslutsångest över alla inköp smile

Mvh
Jonas

Audiraggare

372 Inlägg
12 februari 2007
Har hört att Trojan batterierna ska vara bra. Sen är de hyfsat billiga oxå jämfört med Optima.
Hör med Björn på db-akuten.
www.dbakuten.se
www.ullareddigital.se

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

31 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Tack för alla tipsen!

Har dragit kabel för fullt ikväll. Stötte dock på problem då jag bara får fram 1st 30mm kabel. Klart, allt går ju om man börjar såga men det är jag inte så pigg på smile
Så jag funderar lite kring att sätta ett extra batteri där bak.

Känns som att det kan bli lite problem att driva 2st slutsteg som tillsammans kan dra max 140A som det är nu. Även om man har ett bra batteri fram så tror jag att det kan bli lite klent.
Jag ska prova hur det funkar om några dagar när slutstegsracket och baslådan är färdigbyggda.

Mvh
Jonas

Audiraggare

12 086 Inlägg
13 februari 2007
Om man ser till att hordpunkten är ordentlig både vid steg och batteri så ska de inte behövas en kabel emellan. Och att kabelns syrefria koppar kanske leder bättre än svartplåt men de är ju en ganska stabil plåtbit vi snackar om. Överskattat säger en rockie som jag smile

Sök