3874
Sök

Lättare svänghjul?

32 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
#21
Tack för tipsen. Och stort tack till dig Clippe som nu fått att förstå helt hur det blir med ett lättare sväng hjul:) och det där med att lära om med gasen och kopplingen blir inget problem;)


77 Inlägg
7 februari 2012
#22
Motorns effektkapabilitet förblir oförändrad. Mindre förluster sker dock i drivningen. Bilen kommer bli mer svårkörd på lägre varv med ett lättare svänghjul men accelerationen kommer att förbättras någorlunda. Jag tror att anledningen till att lågvarvsegenskaperna försämras är eftersom svänghjulets potentiella energi blir lägre.

18 Inlägg
8 februari 2012
#23
Off topic:

Tänkte bara göra ett litet faktatillägg i debatten att vridmoment INTE är resultatet av varvtal*effekt utan att det är tvärtom effekt som är resultatet av varvtal*vridmoment. smile

Edit: Såg att det sista stycket jag skrivit var orimligt. Måste tänka efter lite noggrannare innan jag skriver nästa gång.. big_smile
Senast redigerat av Saxxa (8 februari 2012)

16 Inlägg
8 februari 2012
#24
Saxxa skrev:
Off topic:

Tänkte bara göra ett litet faktatillägg i debatten att vridmoment INTE är resultatet av varvtal*effekt utan att det är tvärtom effekt som är resultatet av varvtal*vridmoment. smile

Edit: Såg att det sista stycket jag skrivit var orimligt. Måste tänka efter lite noggrannare innan jag skriver nästa gång.. big_smile

Det är mer förståeligt att skriva så, håller med på den punkten. Men tänk på att jag skrev funktion och inte resultat.

`varvtal x vridmoment = effekt´  kan också skrivas som  `vridmoment = effekt / varvtal´

Båda är funktioner, men det är bara effekt som är resultatet av varvtal och vridmoment. smile


77 Inlägg
8 februari 2012
#25
Vrid i Nm * RPM / 7200 = HP

Vrid i Lb-Ft * RPM / 5252 = HP

Vrid i Nm * RPM / 9655 = kW

Vrid i Lb-Ft * RPM / 7043 = kW


Sök