2600
Sök

Golf GTI med DSG - trim och begränsningar.

2 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#1
Jag har en Golf GTI Mk5 med DSG och har lite funderingar angående trim/tuning.

DSG begränsar kraften till 360nm har jag läst mig till. Den skickar tydligen en signal till ECU:n när detta värde överskrids och ber den att således sänka kraften. Detta kan man kringgå via mjukvaruuppdatering från bla GIAC & HPA Motorsports.

Nu till första frågan, om man chipar Golfen och sätter på ett schysst avgassystem (cat-back eller med sportcat) och sen ett bra luftfilter kommer man upp över 360nm då?
Med andra ord är dessa trimdelar tillräckligt för att DSG-lådan ska strypa kraften?

Självklart beror detta på vilka prylar man använder men låt oss säga att jag använder mig uteslutande av saker från Stertman.


En annan fråga är ifall det är någon här som uppgraderat mjukvaran i sin DSG-låda och isåfall vad tycker ni?


Snälla, låt inte denna tråd övergå till tjaffs om vilket trim som är bäst, min bil är snabbare än din eller annat trams! Låt oss hålla oss till ämnet, det är nog fler än jag som undrar över detta.
Senast redigerat av RRW (18 juni 2010)

Tyskstuk
466 Inlägg
19 juni 2010
#2
http://www.vw.gtiklubben.nu/forum/showt … t-trimchip

Kolla andra inlägget i tråden, kan du säkert hitta lite matnyttig information till dig!

2 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#3
Tack för tipsen men jag får ändå inte riktig svar på alla mina frågor.

Har någon trimmat sin bil och märkt att DSG-lådan via ECU:n sänker effekten?
Har någon GTI ägare i Sverige uppgraderat mjukvaran i DSG-lådan för att släppa ovan nämnda spärr?

Men jag kanske ska fråga på GTIklubbens forum också, tänkte inte på det smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 juni 2010
#4
Jag skulle inte ha oroat mig. Skillnaden mellan ca 380Nm ner till 360Nm är väldigt liten. Detta moment har du bara på lägre varv, när du t.ex passerar 3500rpm och det börjar på att lägga iväg riktigt så är det inget problem längre. Då är momentet garanterat under 360Nm vid fullt spett...

Eftersom dessa lådor inte gillar att man segdrar på fullgas utan gärna går ner ett steg om det går så tungt så kommer du inte lida av detta på landsväg heller. Jag har visserligen inte kört DSG på ett par år nu, men då gick det iaf inte att ha totalt fullt på manuellt läge utan att den växlade...


1 224 Inlägg
8 februari 2012
#5
Hej!

Väcker liv i en gammal tråd för att fråga om ett problem med DSG lådan. (om det är problemet)

Bilen är en mappad Golf Gti DSG 2006,

Senaste dagarna så hoppar/hackar växlarna med ett dunkande ljud.
Samtidigt kollade vi upp felkoder och det visade något med Soppapumpen?

Kan Soppapumpen ha gett upp eller tror ni att kopplingarna gett upp?

Hjälp snälla!

i-vtec Do you?


Sök