2675
Sök

Ford Mondeo - 2005 Tinnitus - Missljud.

9 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej! Gröngöling på forumet här, önskar att få en ökad förståelse till detta konstiga ljud.

Köpte igår en Ford 2005:a! 13900 mil rullade. ( Full servicebok ) Nyligen besiktigad och servad.

På vägen hem från Sthlm - Umeå så uppstår det ett irriterande ljud som mer liknar tinnitus från framvagnen ! Ljudet uppstår i speciella hastigheter, ökar jag hastigheten med några kilometer kan det försvinna och sänker jag den likaså. ( kan dock även återkomma under längre körning av en del hastigheter.) kring 90 och typ 110 så uppstår det oftast.

(Kan även liknas med en traktor kör i 50, ett ljust, gällt ljud!)

+ Gasen är svampig / Svårjobbad!

Är tacksam för alla tips!

Söker även en billig och bra mekarkompis/verkstad. (Kring Umeåtrakten)


1 365 Inlägg
6 februari 2012
#2
Att gasen är svampig får du nog leva med.. det är en inte alltför dyr Ford. Om den däremot kärvar kanske något måste smörjas. Det skulle kunna vara ett hjullager som håller på att kasta in handduken vad gäller ljudet du beskriver.
Andra fel som ger upphov till högt ljud kan vara kärvande bromsok där belägget ligger an mot skivan, dock borde det märkas mer och i samtliga hastigheter.
Det kan även vara fläkten som börjar bli dålig men det bör du ju faktiskt kunna höra.

Mitt tips är att jacka upp framvagnen, montera av hjulet och ta ett stadigt grepp om hjulnavet och försök vicka det, är det glappt kan det mycket väl vara hjullagret och då måste det bytas. Det är direkt farligt att köra med ett trasigt.


9 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#3
Börjar med att säga stort tack för snabbt svar!

Kärvar är kanske bättre ordval, den har ett alldeles för trögt ingrepp som tvingar en till att ge för mycket gas... ( Har redan smörjt alla de synliga ytorna - motorrrummet och gaspedalen).

Jag har ingen aning om hur det ska låta då en fläkt har börjat bli dålig! Hur utmärker sig detta?

Bromsarna ger ett bra intryck vid inbromsning och har klarat besiktningen U.A! (den 2012-01-04.) Likaså klarade sig hela bilen från anmärkningar.

Hur mycket är besiktningar och full servicebok ( alltså, relativt nyservad) att lita på?
Jag får testa det så snart det är möjligt och uppdatera här hur det har gått.


Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
7 februari 2012
#4
Vet inte om det är kilrem på ford till vattenpump/servopump, men om det är sådana kan dom vara lite för ospända, annars säger jag som Richtenb skulle kunna vara ett hjullager.

Många bilfirmor fuskar faktiskt på service och även andra jobb så pålitligheten där vettefan, jag personligen skulle aldrig lämna in en bil för jag vill veta vad som är gjort och hur det är gjort så man vet att allt är som det ska.

Även en som arbetar på bilprovningen kan ju missa saker under kontrollen, alla har väl varit med om en dålig dag där allt går åt helvete? Men iallafall så skulle jag som Richtenb sa kolla hjullager, då det brukar tjuta ganska friskt när dom håller på att ge upp.
Hoppas iallafall att du hittar felet!


1 365 Inlägg
7 februari 2012
#5
Som Strande säger så kan det även vara en rem. Generellt sett så ger dock både fläktar och remmar ifrån sig ljud i olika hastigheter om de är dåliga och inte bara i en speciell hastighet.

Hjullager är extremt varierande från bil till bil, vissa hörs inte alls, vissa låter hela tiden och vissa kan vara som på din bil. Vad gäller bilprovningen så är deras metoder mer inriktad på att hitta trasiga spindelleder och styrleder än ett trasigt hjullager. Visst vickar de på hjulet fram och tillbaka men det är inte helt enkelt att hitta trasiga hjullager om man inte gör det för hand.

Jag misstänker att du smörjt gasvajern också eller är det elektrisk på en mondeo från 2005? annars smörj den i motorrummet. testa att gasa med den för hand när bilen är igång från motorrummet. Kolla och lyssna efter ljud från remmar och fläkt i motorrummet när du har tomgången på, gärna med kall bil.

Full servicebok är alltid bra dock ingen garanti att bilen är felfri.


9 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#6
Garaget kommer bli mitt nya forum, kul med kompetenta och bra svar!

Angående ljudet, det kan dyka upp i andra hastigheter efter jag har legat på denna hastighet under en längre tid, var dock motorvägskörning med snörök så därför låg jag mest i 90 & 110 ( med farthållare)!

Okej! Jag har hört mig för hos några verkstäder också och även de förelslår ett trasigt hjullager! Finns det inga garantier för sådant hos SMF, (syftar på en-månadsgarantin) bilen är ju farlig att framföra med trasiga hjullager?
- Vad kan det kosta att byta lager?

Det är en gasvajer på 2005:an, tyvärr. Jag har smörjt den under rörelse på vajern i motorrummet. Fenomenet blev värre under körningen hem. Kan det bero på att den har stått rätt länge och därför börjat kärva?
Kanske en dum fråga men; Varför gasa med den för hand? Det ska jag testa idag!


1 365 Inlägg
8 februari 2012
#7
Nu vet jag inte vad SMF är? menar du svensk bilprovning eller menar du att ni gjorde en kontroll hos motormännen innan du köpte bilen? Om du har gjort en koll hos motormännen så är det inte alls omöjligt att du kan kräva att de betalar för hjullagret om de hävdat att bilen är helt ok. Det kostar nog ett par 1000 lappar att byta hos verkstad, jag skulle ha bytt på andra sidan också eftersom det är troligt att den kommer gå sönder inom kort. Men det beror lite på värdet på bilen också. 

anledningen att du ska testa gasa från motorrummet är för att du då märker om det är där den kärvar eller om det är i pedallänkaget.


konstapel skrev:
Garaget kommer bli mitt nya forum, kul med kompetenta och bra svar!

Angående ljudet, det kan dyka upp i andra hastigheter efter jag har legat på denna hastighet under en längre tid, var dock motorvägskörning med snörök så därför låg jag mest i 90 & 110 ( med farthållare)!

Okej! Jag har hört mig för hos några verkstäder också och även de förelslår ett trasigt hjullager! Finns det inga garantier för sådant hos SMF, (syftar på en-månadsgarantin) bilen är ju farlig att framföra med trasiga hjullager?
- Vad kan det kosta att byta lager?

Det är en gasvajer på 2005:an, tyvärr. Jag har smörjt den under rörelse på vajern i motorrummet. Fenomenet blev värre under körningen hem. Kan det bero på att den har stått rätt länge och därför börjat kärva?
Kanske en dum fråga men; Varför gasa med den för hand? Det ska jag testa idag!


9 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#8
Ber om ursäkt för min okunnighet, givetvis syftade jag på MRF. Jag har tyvärr inte gjort en kontroll hos någon verkstad innan köpet men säljaren pratade om att jag "bara har en månads garanti på bilen och den ligger då hos MRF" (innan bilköpet).

*** Viktig detalj *** Så fort jag tryckte in kopplingen så försvann ljudet direkt, återkom ibland efter fortsatt körning i samma hastighet eller så uteblev det. *** - Borde inte detta tyda mer på ett remfel?

Är det något man behöver experthjälp till att utföra eller räcker det att anlita någon som mekar bil på sin fritid (väldigt mycket och är duktig!)?  - Jag ska iaf be om hans hjälp att kontrollera ifall det är lagrena som är slut.

Det jag upplevde med gasen har lagt sig lite nu, kärvar allt mindre och mindre samt att jag har vant mig med bilen vid det här laget.


1 365 Inlägg
9 februari 2012
#9
Det låter tyvärr som kvalificerat skitsnack av en bilförsäljare. Nej det behöver inte nödvändigtvis utesluta hjullagret eftersom du har drivningen fram och när du trycker ner kopplingen så lättar belastningen eftersom den slutar driva på framhjulen. Men som sagt, det kan mycket väl vara en rem också vilket skulle vara det bästa. Ja att byta en vanlig rem (ej kamrem) är relativt enkelt.




konstapel skrev:
Ber om ursäkt för min okunnighet, givetvis syftade jag på MRF. Jag har tyvärr inte gjort en kontroll hos någon verkstad innan köpet men säljaren pratade om att jag "bara har en månads garanti på bilen och den ligger då hos MRF" (innan bilköpet).

*** Viktig detalj *** Så fort jag tryckte in kopplingen så försvann ljudet direkt, återkom ibland efter fortsatt körning i samma hastighet eller så uteblev det. *** - Borde inte detta tyda mer på ett remfel?

Är det något man behöver experthjälp till att utföra eller räcker det att anlita någon som mekar bil på sin fritid (väldigt mycket och är duktig!)?  - Jag ska iaf be om hans hjälp att kontrollera ifall det är lagrena som är slut.

Det jag upplevde med gasen har lagt sig lite nu, kärvar allt mindre och mindre samt att jag har vant mig med bilen vid det här laget.


11 Inlägg
9 februari 2012
#10
Skulle tro att det är hjullager som spökar för dig som de andra skrivit! Hade en st220 -04 som jag fick byta alla hjullager på. Första byttes vid 12000mil. Lycka till!


Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
9 februari 2012
#11
Urtrampningslagret kan det ju också vara då eftersom den låter när kopplingen är uppsläppt.



Sök