4102
Sök

En fråga angående original kablar ochdelningsfilter

7 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Tjenare, håller på att uppgradera framsystemet i min bmw e36a.

jag tänker använda originalkablarna från huvudenheten alltså inget slutsteg.
frågan lyder: ska jag tvinna ihop orgdiskants +kabel med orgmidbas +kabel (detsamma med minus) in i delnings filtret eller ska jag bara använda orgmidbas-kabelparet in i delningsfiltret?

Känns som att man får dubbel effekt av att använda båda paren än att låta orgdiskantens kabelpar vara, har jag fel?

Mvh

282 Inlägg
3 februari 2012
du ska inte tvinna ihop dem, använd endast ett kabelpar från stereon.

2 665 Inlägg
3 februari 2012
Delningsfiltret är till för att dela upp ljudet till olika högtalare som är bra till olika delar av frekvensområdet.

Så gör du som du tänkt får du kanske bara diskantljud o både mellanreg o diskant eller mellanregister ljud i dem båda.

Så kolla på filtret så ser du nog hur det ska vara. Brukar stå high/low eller HP/LP.

Till High eller HP (highpass) kopplar du in diskanten.

Till Low eller LP (lowpass) kopplar du in mellanregistret.

Men om du uppgraderar varför använder du gamla filtret.

Nya bra högtalare borde ha ett eget filter som är utprovat för just dem. Tänker du använda nya nytt kit med BMWs filter så har du nog kastat pengarna i sjön. Det är filtret som gör välljudet.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

7 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
tror ni har missförstått mig, det är nya högtalare,diskanter och delningsfilter. jag vet hur jag kopplar från delningsfiltret men undrar hur jag kopplar org-kablarna från stereon TILL filtret

2 665 Inlägg
5 februari 2012
ok

Men då är frågan, vet du om det sitter ett filter på kablarna du tänker koppla in eller går de direkt från slutsteget (i stereon) Det måste ju vara utan filter.
Var någonstans är du o kopplar, Bakom stereon eller?? Går kablarna från samma steg eller från olika? Går de från samma steg kan du koppla ihop dem, Går de från olika går det troligen sönder om du kopplar ihop dem.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

7 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Det är kablarna direkt från stereon! får jag högre effekt om jag kopplar ihop dem?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
10 februari 2012
Jag antar att du menar att du har sammanlagt 8 kablar ut till fronthögtalarna. Ett par till varje element. Sedan sitter det filter direkt på original-högtalarna.

När du nu kopplar om så kan du tvinna ihop kablarna och använda både diskantens och middens kabelpar. Det spelar ingen roll hur du gör, eftersom kablarna är anslutna till samma punkt! smile

Hoppas du förstår min förklaring ^^

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 februari 2012
Däremot så ska man absolut INTE koppla ihop t.ex. höger fram och höger bak med varandra!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
F4z4n: tack, men alltså ingen högre effekt om man kopplar ihop dem sad
Chriztoffer: haha jag må vara okunnig, men inte dum! wink

Sök