1924
Sök

Blinkande oljelampa i passat td

Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#1
Har bytt mätarhus till en nyare för att få lite snyggare inuti bilen.
Men har ett problem, ibland så börjar olje-lampan blinka!!
Fast det är fullt med olja i motorn (har givetvis kollat).
Tycker inte det är speciellt jobbigt att se lampan blinka, men den piper den fan också tongue
Kan de vara någon givare som glappar ? Piper inte o blinkar varje dag ja kör utan bara när den känner för de.

Är de någon som vet och kan något om detta !? Så är jag tacksam för svar smile


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#3
ToTTeN skrev:
Är det oljenivå lampan eller olje trycks lampan?

finns bara en oljelampa roll


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 februari 2012
#4
Då bör du hoppas på att det är något som glappar!. Annars har du inte något oljetryck ibland!! Kolla upp detta innan något rasar :smile

Länge sedan du gjorde oljebyte?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#5
ToTTeN skrev:
Då bör du hoppas på att det är något som glappar!. Annars har du inte något oljetryck ibland!! Kolla upp detta innan något rasar :smile

Länge sedan du gjorde oljebyte?

har inte haft bilen speciellt länge, men ser ut på oljan som om de inte va speciellt längesen..
men vad ska ja göra åt om de inte e nåt oljetryck då ??
men tkr de e konstigt för den gamla lampan blinka inte, men så fort ja satte in den nya så börja de pipa roll


Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#6
den gamla hade detta utseendet typ : http://www.google.se/imgres?q=m%C3%A4ta … &ty=83

de nya ser ut såhär: (bortsett ifrån att de e mph å bensin-instrument) http://www.google.se/imgres?q=m%C3%A4ta … 29,r:4,s:0


747 Inlägg
11 februari 2012
#7
Hade jag varit du hade jag mätt upp oljetrycket, är det okej så är det givaren som strular, annars får du nog räkna med att byta oljepump.

/ Toni Larsson

Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#8
tonimakaroni skrev:
Hade jag varit du hade jag mätt upp oljetrycket, är det okej så är det givaren som strular, annars får du nog räkna med att byta oljepump.

men vrf skulle de inte finnas nåt oljetryck med tanke på att problemet uppstod när ja bytte instrument ??
och hur mäter ja oljetrycket ??


2 405 Inlägg
11 februari 2012
#9
Brinley skrev:
tonimakaroni skrev:
Hade jag varit du hade jag mätt upp oljetrycket, är det okej så är det givaren som strular, annars får du nog räkna med att byta oljepump.

men vrf skulle de inte finnas nåt oljetryck med tanke på att problemet uppstod när ja bytte instrument ??
och hur mäter ja oljetrycket ??

Det kan ge sådana allvarliga konsekvenser om oljetrycket är dåligt så jag skulle aldrig överväga tanken att ens inte kolla trycket om lampan blinkar.


Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#10
Nybergrobin skrev:
Brinley skrev:
tonimakaroni skrev:
Hade jag varit du hade jag mätt upp oljetrycket, är det okej så är det givaren som strular, annars får du nog räkna med att byta oljepump.

men vrf skulle de inte finnas nåt oljetryck med tanke på att problemet uppstod när ja bytte instrument ??
och hur mäter ja oljetrycket ??

Det kan ge sådana allvarliga konsekvenser om oljetrycket är dåligt så jag skulle aldrig överväga tanken att ens inte kolla trycket om lampan blinkar.

har kikat runt lite på google, och de e tydligen oljesilen som är på g att bli igen-koksad.
pg a föregående ägare har varit slarvig på oljebyten


747 Inlägg
11 februari 2012
#11
Bara för man får fram ett svar på google så kanske man ska vara lite källkritisk, men hade som sagt mätt upp trycket, och om det inte är bra så är det ju bara ner med tråget och se hur det ser ut, ofta brukar man se om man bara lyfter oljelocket hur man kan räkna med hur det ser ut där nere.

Mäter oljetrycket gör du genom att ha en lämplig mätare och skruvar ut oljetryckskontakten och skruvar in slang med adapter till oljetrycksmätaren du ska mäta med. Mät både på tomgång och ca 2000rpm.

Lämpliga mätvärden hittar du förmodligen i en Haynes bok eller så hjälper närmsta VW åf dig med uppgifter.

/ Toni Larsson

Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#12
tonimakaroni skrev:
Bara för man får fram ett svar på google så kanske man ska vara lite källkritisk, men hade som sagt mätt upp trycket, och om det inte är bra så är det ju bara ner med tråget och se hur det ser ut, ofta brukar man se om man bara lyfter oljelocket hur man kan räkna med hur det ser ut där nere.

Mäter oljetrycket gör du genom att ha en lämplig mätare och skruvar ut oljetryckskontakten och skruvar in slang med adapter till oljetrycksmätaren du ska mäta med. Mät både på tomgång och ca 2000rpm.

Lämpliga mätvärden hittar du förmodligen i en Haynes bok eller så hjälper närmsta VW åf dig med uppgifter.

ska testa med att byta olja och filter och se om problemet försvinner


Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#13
har bytt olja å filter, och nu är problemet borta big_smile (ta i trä)



Sök