Det är/var samma typ av framvagn på både audin och passaten, dock så är modellerna du tittar på så pass nya att det inte är några bekymmer, problemen var som störst på de bilar som kom 97-99 där man fick riva framvagnen var 3000:e mil ungefär. A4:an jag hade som var en -00 hade gått över 21000 mil när det började klonka i den när man körde över gupp. Numera finns förstärkta eftermarknadskit som håller bra kvalitet för runt 4000 för ett komplett kit inklusive monteringsdetaljer.
Det är samma motor i bilarna, de väger "ungefär" lika mycket och bränsleförbrukningen varierar ytterst marginellt för att inte säga försumbart mellan dem. Vissa årsmodeller av 1.8T har haft problem med tändspolarna som brann upp med jämna mellanrum, vill ha för mig att det var -03 och -04 som hade mest strul, inget dyrt fel, en spole kostar ungefär 200kr, men kanske aningens irriterande när motorn helt plötsligt bara går på tre burkar. Något som däremot kan bli ett bra mycket dyrare fel på 1.8T är koks i oljepumpens sugsil som i värsta fall gör att smörjningen helt försvinner i motorn vilket särskilt turbon inte är så jävla förtjust i. Vissa menar att det beror på longlife service och servar därför bilen i tätare intervall, jag håller själv med där, upp till 3000 mil på samma olja i en liten turbomotor känns inte helt 100 i mina ögon, hellre byta olja någon gång extra varje år än ett motorras, gjorde så med min och den hade inga kokstendenser alls efter över 21000 mil. Rekommenderar dock att du lyfter ned tråget när du köpt bil och rengör silen bara för att vara på den säkra sidan, hellre lägga lite pengar i förebyggande syfte än att få en ilsket röd oljelampa rakt i ansiktet och ett dyrt verkstadsbesök på köpet...
Senast redigerat av TS_quattro (17 februari 2012)
Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!