2222
Sök

Besiktningsfrågor

vorsprung durch technik
277 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
Hej, håller på att bygga om audin. Den blir både breddad och lättad. Så nu har jag lite frågor.

*Mitt baksäte ska ur och bilen ska vara reggad för 2 måste jag bygga skiljevägg mellan bagaget och "baksätes platsen"

*Hur gör jag då bilen är breddad? alltså bredare än original måtten? måste spacers osv av?

*Vingen får väl inte heller sitta på vid bes?

*Hur gör man med airbagskontakten till stolarna fram då det ska i sportstolar?

Mvh Andree

Never Drive Faster Than you Guardian Angel Can Fly
5 Inlägg
20 februari 2012
En kompis besiktade sin ljud bil för ett halv års sedan med bara två säten (LjudVägg i baksätet.) han behövde inte regga om

155 Inlägg
20 februari 2012
Släng ut baksätet behåll bälterna. Fixat!

Tar du däremot bort bälterna bak = regg besiktning.

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!

1 515 Inlägg
20 februari 2012
Soderholm skrev:
Hej, håller på att bygga om audin. Den blir både breddad och lättad. Så nu har jag lite frågor.

*Mitt baksäte ska ur och bilen ska vara reggad för 2 måste jag bygga skiljevägg mellan bagaget och "baksätes platsen"

*Hur gör jag då bilen är breddad? alltså bredare än original måtten? måste spacers osv av?

Mvh Andree

Som de tidigare skrivit, ut med baksätet men spara bälteshållarna så att bälterna kan knäppas. Plockar du bort de så blir det reggbes på det.

Att bilen är breddad, inga problem.

Vingen får du inte köra med alls i trafik då den anses för farlig, då den sticker ut och har en massa vassa kanter.
Polisen kommer inte att gilla dig och du lär få ett och annat böter ifall att du inte plockar ner den i trafiken smile

Airbags kontakten är inget att bry sig om, du kan inte få en 2a på att airbag lampan lyser.

Lycka till! smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

vorsprung durch technik
277 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
Okej , tack för svaren, har återigen en fråga. Mina bakdörrs handtag är igenlagda. Hur gör dem på besiktning, får jag öppna dörrarna åt dem?

1 515 Inlägg
20 februari 2012
Soderholm skrev:
Okej , tack för svaren, har återigen en fråga. Mina bakdörrs handtag är igenlagda. Hur gör dem på besiktning, får jag öppna dörrarna åt dem?

Öppna åt de, Du kan alltid säga att det är öppningsbara dörrar med fjärrdosa, fast att du har dosan hemma smile

- Vet dock inte om det är en säkerhetsfråga, ifall att man måste kunna öppna dörren. Men finns flertal bilar med igenlagda handtag, och de är besiktade smile. Så kör dit, öppna åt de, och dra lögnen med fjärdosan! big_smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

8 883 Inlägg
20 februari 2012
Audi_powah skrev:
Soderholm skrev:

Mvh Andree

Som de tidigare skrivit, ut med baksätet men spara bälteshållarna så att bälterna kan knäppas. Plockar du bort de så blir det reggbes på det.

Att bilen är breddad, inga problem.

Vingen får du inte köra med alls i trafik då den anses för farlig, då den sticker ut och har en massa vassa kanter.
Polisen kommer inte att gilla dig och du lär få ett och annat böter ifall att du inte plockar ner den i trafiken smile

Airbags kontakten är inget att bry sig om, du kan inte få en 2a på att airbag lampan lyser.

Lycka till! smile

Lyser Airbag-lampan så blir det en 2:a. att skriva något annat är att vilseleda trådskaparen.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

1 515 Inlägg
20 februari 2012
Han pratade inte om ABS-lampan, utan om Airbag lampan. Jag har själv besiktat bilen flera gånger med Airbag lampan lysande, inga problem alls. som i detta fall, han skall ha sportstolar - Då hans orginal stolar hade airbag så lyser airbag lampan när han kopplar ut de, så han kan antingel köra med lysande lampa eller skaffa något slags motstånd så att den slocknar.

8 883 Inlägg
20 februari 2012
Audi_powah skrev:
Han pratade inte om ABS-lampan, utan om Airbag lampan. Jag har själv besiktat bilen flera gånger med Airbag lampan lysande, inga problem alls. som i detta fall, han skall ha sportstolar - Då hans orginal stolar hade airbag så lyser airbag lampan när han kopplar ut de, så han kan antingel köra med lysande lampa eller skaffa något slags motstånd så att den slocknar.

Ska givetvis vara AIRBAG-lampa i mitt inlägg (ändrat nu) och Ja det blir en 2:a på den.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

1 515 Inlägg
20 februari 2012
Hamilton skrev:
Audi_powah skrev:

Ska givetvis vara AIRBAG-lampa i mitt inlägg (ändrat nu) och Ja det blir en 2:a på den.

Mvh
Hamilton

Har besiktat min bil, och min fars bil med lysande Airbag lampa flera gånger som sagt, Inga problem alls. Flera som även gjort detta. Kanske fel av mig att säga "att de inte kan ge en 2a" ,men i 90% av fallen så går den rakt igenom.

Så jag säger, go for it! smile

164 Inlägg
20 februari 2012
Att airbag lampan lyser när kontakterna kopplas bort går lätt att gå förbi med hjälp av ett motstånd (diod). Då luras datorn att tro att kretsen är hel. Vilken ohm tal vet jag dock inte på rak arm.  Får lite motstånd så tror datorn att kretsen är bruten, för högt så tror den att den är kortsluten. vilket då ger en lysande prick på instrumenten i vilket fall som helst.

Vet att det tex finns färdiga motstånd med kontaktstycken att sätta på kablarna när man byter ratten till en utan airbag till dom flesta bilarna. Så borde ju inte vara helt omöjligt att hitta sådana för sätena eller bältena.

Mvh

Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
20 februari 2012
De är nya regler efter 29e januari!! Så de blir vísst en 2a på bes om Airbaglampan lyser!

Citat från bilprovningen!

Har bilen airbagsystem samt bältessträckare från fabrik så måste de fungera och ej ha tända varningslampor för detta då vi besiktar.
Problem kan uppstå vid urkoppling av passagerarairbag om den inte har nyckelavstängning samt att det då lyser en lampa med tex "H" eller sifran 2 då det visar att man själv satt den ur funktion via nyckeln.

Dessa regler börjar gälla först från 29 jan 2012 (innan det skulle vi ej kontrollera detta enligt besiktningsprogrammet som gällde då). Reglerna är dock gällande oavsett vilken årsmodell fordonet har.
Senast redigerat av _XeoN_ (20 februari 2012)

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

KHRacing
20 februari 2012
Soderholm skrev:

Dörrarna skall gå att öppna från minst ett håll, innefrån eller utifrån

vorsprung durch technik
277 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
KHRacing skrev:
Soderholm skrev:

Dörrarna skall gå att öppna från minst ett håll, innefrån eller utifrån

okej tack smile

Sök