2944
Sök

Polerrosor...

38 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#1
Har märkt att min golf har "polerrosor" när solen lyser på och vill ha bort dom, är endast på huv och vänster framdörr.
Bilen har blivit rubbad, polerad och lackförseglad av märket menzerna och lackskyddet är(fireglaze). Det slarvades lite med finpolishen så jag tycker att man borde göra om och göra rätt. kan nån beskriva hur jag ska gå tillväga? Ska jag använda kall avfettning för att få bort lackskyddet? Endast seriösa svar!big_smile

Hört på krogen: "Jag har en 200hästars BMW med rak v6a"!

357 Inlägg
20 februari 2012
#2
Inga problem att få bort fireglazen, kör med oscillerande och menzerna supergloss eller super finish och sen lägger du om lackskyddet.

MVH/ Nicklas

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

38 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#3
tack för svar, men antar då att jag kör på me kallavfettning på dom ytor jag tänkt polera om, japp kör me oscillerande dubbeltrissmaskin.

Hört på krogen: "Jag har en 200hästars BMW med rak v6a"!

18 Inlägg
20 februari 2012
#4
Hej! Det första du ska göra är att tvätta bilen med kallavfettning sen alkaliskavfettning, spola av med högtryckstvätt. Sen svampa bilen och spola av. Det är inte alltid helt lätt att få bort "polerroser".
Det du gör är att du använder en roterande maskin!

Jag jobbar på ett Ditec Center och jag har bara bra kännedom av dom produkter vi använder. Men använder man ett grovt polermedel och hårda trissor så löper man stor risk att få polerroser, speciellt om man polerar på fel sätt.
Det vi gör på våra bilar är att man börjar med ett grövre för att få bort repor,oxid och dyligt som försämrar lacken.
sen polerar man med ett finare polermedel och mjukare trissor för att höja glansen och om de är några polerroser kvar så tar man bort dom.

Så som svar på din fråga. Dom har lackförseglat din bil, det är inte svårt att få bort. Du behöver bara ha rätt verktyg, dvs en roterande maskin och diverse medel och trissor. Svårt att säga hur mycket tid du får lägga ner för att  få det bra
Ett tips! oscillernade dubbeltrissmaskin är inte att rekomendera för att få bort polerroser.

Hör av dig om du har några fler frågor!

Mvh Niklas

Ditec licensierad.

1 045 Inlägg
20 februari 2012
#5
niklas skulle nog säga tvärt om,, oscillerande som sista steg så slipper du polerrosorna
tvätta bilen ordentligt, sen kör du super finish om du har detta eller liknande finare medel, med oscilirenande ordentligt, torka av allt och kolla i solen eller med starkt lyse om du fått bort allt,, annars kör en vända till,

sen på med nytt lackskydd, jag skulle köra över hela bilen med superfinish och lägga nytt lackskydd på hela bilen.

mer funderingar joina gärna bilvårdsforum.se


357 Inlägg
20 februari 2012
#6
Tänk att polera en lack är som att sandpappra en smörkniv på slöjden.
Du börjar med ett grovt papper för att korrigera och få den att se ut som du vill, sen när du gjort det tar du ett finare, och ett finare.

Det är ungefär samma procedur, gör mkt bilar och kan säga att det märkt att många kör slutfinish med roterande, antagligen det man gjort på din.

Det ser oftast bra ut tills man kommer ut i solskenet:)

Varför man inte skulle använda dubbelmaskinen till att städa roser vill jag  gärna höra.
Det fungerar den iaf mkt bra till och mer därtill, bara man kör med rätt grejor.

MVH/
Senast redigerat av KaptenHaddock (20 februari 2012)

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

18 Inlägg
21 februari 2012
#7
NMI skrev:
niklas skulle nog säga tvärt om,, oscillerande som sista steg så slipper du polerrosorna
tvätta bilen ordentligt, sen kör du super finish om du har detta eller liknande finare medel, med oscilirenande ordentligt, torka av allt och kolla i solen eller med starkt lyse om du fått bort allt,, annars kör en vända till,

sen på med nytt lackskydd, jag skulle köra över hela bilen med superfinish och lägga nytt lackskydd på hela bilen.

mer funderingar joina gärna bilvårdsforum.se

Ja visst kan man avsluta med en oscilerande maskin och lägga t.ex vax. Men det jag menar är att själva grundarbetet gör man med roterande maskin. Har man gjort en bra grund så ska det inte vara några polerrosor. smile

Ditec licensierad.

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
21 februari 2012
#8
Håller med Nicklas.. Om nån gjort hologram med låt säga fast cut och ull så får man antingen köra ned för hårda trissor eller lägga för mkt tid om man ska få bort allt med en dubbelmaskin.. smile

357 Inlägg
21 februari 2012
#9
Vi kan väl enas om att det är säkrare att köra efter med en oscillerande än en roterande?
Då man oftast får städa upp efter roterande maskin flera gånger i veckan är det iaf min uppfattning.

Sen kanske man kör fel teknik om man får sånna rosor att man inte kan få bort de med oscillerande maskin?

/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
21 februari 2012
#10
Håller med dig oxå.. smile

Naajlle
22 februari 2012
#11
3M blå kork?

18 Inlägg
22 februari 2012
#12
Allt beror på hur lacken är. Är den hård eller mjuk. Jag fick senast idag på jobbet polerrosor på en bil jag jobbade med. en svart metalic. Jag körde ett relativt grovt medel med hårda trissor, märkte att lacken var hård och kontrollerade med lampa och såg då polerrosor. Jag fick bort allt med roterande maskin och mjukare trissor och  lite finare medel än de jag hade innan. Sen när jag ser att resultatet är fint så lägger jag på vax med en oscilerande maskin.
så arbetar vi iallafall och det tycker jag funkar bra. men alla har vi väl olika sätt, huvudgrejen är att resultatet ska bli 100% smile

Ditec licensierad.


Sök