3257
Sök

baslåda 8" eller 10" i bilen

Elektriker
169 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
vilket är att föredra då jag har en volvo S70, ska man satsa på en eller två baselement, sluten eller portad.

10 287 Inlägg
13 februari 2007
Visst finns det kompetenta 8", men vill du ha ordentligt tryck så är det nog minst 10" som gäller. Och ett element räcker såvida du är "normal" i ditt lyssnande. Fördelen med slutna lådor är att går att bygga små och att dom är svåra att spela sönder - nackdelen är att dom blir lite mera svårdrivna än portade lådor.
Vill man "fylla ut" för normalt lyssnande så skulle jag nog säga en 10" i en sluten låda.

Någon av dom mera insatta proffsen får kommentera.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 086 Inlägg
13 februari 2007
En 8a kan du ju glömma smile Du känner mer vibrationer från ditt avgasrör.
Sam Göran sa, en 10 i sluten låda om du vill va lite lagom diskret men de är oxå i tunnaste laget. En lr två element, de har väl med hur mkt ljud du vill ha.. de känns på din fråga att du kanske inte är ute efter stans vråldunk, så håll dig till ett element för storlekens skull. Jag gillar inte portade lådor, de flåsar bara en massa, känns mer stabilt i en sluten.

51 Inlägg
13 februari 2007
skaffa iaf inte 8" aktiv låda, vare sig i rör el. låda. De jag testade lämna ja tebax inom 2dgr. trodde de skulle duga men va de mesigaste ljud ja hört. trycket kom inte ens fram från skuffen  tilll ratten. dunkade på bra i skuffen (endast) ...
De va lågbudget saker, kan vart de som va felet. men ja bytte upp mig rejält till 2x 12" i sluten låda + steg. kan vart "lite" Overkill känner ja nu. men Fasen va man kan trycka på om man e på hummör smile
Senast redigerat av Scorpio1 (13 februari 2007)

Elektriker
169 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
då blir det nog 10", tänkte bygga lådan själv, tänkte även vinkla baksidan och montera steget där. vad tror ni om den här basen JBL GTO 1002D, tänkte köra på JBL eftersom jag har det i övriga systemet (GTO 6507c, GTO 75.4).

66 Inlägg
13 februari 2007
viper0 skrev:
då blir det nog 10", tänkte bygga lådan själv, tänkte även vinkla baksidan och montera steget där. vad tror ni om den här basen JBL GTO 1002D, tänkte köra på JBL eftersom jag har det i övriga systemet (GTO 6507c, GTO 75.4).

Den basen är inte dum... Köpte en sån i helgen, kör den i en sluten låda på 17 L, dunkar på rätt bra. Driver den med ett blaupunkt steg på 240 Wrms, räcker till i min lilla bil iaf.

Kan tipsa om Mediamarkt om du bor i närheten av göteborg, 1090 för denna basen där. Billigaste jag hittat den på nätet annars var runt 1199 kr.

Forum för Toyota Aygo / Peugeot 107 / Citroën C1: http://trillingbilarna.phpbb2.se

Elektriker
169 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
blir nog billigare att köpa den på BRL i västerås, då jag bor i köping. men vad tror ni om att vinkla ena sidan. finns det något bra program där man kan få ut måtten på lådan.

12 086 Inlägg
13 februari 2007
Vinla lådan för steget skull fattar jag inte, men du bör bygga vinklad konstruktion för att förhindra stående vågor.

542 Inlägg
13 februari 2007
viper0 skrev:

Har en JBL GTO 12" som jag är riktigt nöjd med, köpte den på www.nardik.se. Funderar själv på ett GTO 6507 som framsystem, är du nöjd med ditt?

Elektriker
169 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
jag är jättenöjd, jag tänkte inte vinkla baksidan för stägets skull utan dr som du säger för att minska stående vågor. men jag tänkte sätta steget där iallafall för då kan jag flytta lådan och steget för att ha den i min beach buggy.

1 631 Inlägg
14 februari 2007
JapMax skrev:
Vinla lådan för steget skull fattar jag inte, men du bör bygga vinklad konstruktion för att förhindra stående vågor.

Stående vågor i en baslåda?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Elektriker
169 Inlägg
14 februari 2007
Trådstartare
hur vet man vilka mått som är bäst på en baslåda om man nu vet hur många liter den ska var på. man kan ju bygga lådan med olika mått , hur vet man hur mycket baksidan ska vinklas för att få bäst resultat.

V8 Power
27 Inlägg
14 februari 2007
en kompis till mig har en 12" mds Xmax bas riktad inåt! o de låter för jävla gött!

20 Inlägg
14 februari 2007
jag tycker att du ska 2st 8" bas
det har jag på min fasans s70

559 Inlägg
14 februari 2007
JapMax skrev:
En 8a kan du ju glömma smile Du känner mer vibrationer från ditt avgasrör.
Sam Göran sa, en 10 i sluten låda om du vill va lite lagom diskret men de är oxå i tunnaste laget. En lr två element, de har väl med hur mkt ljud du vill ha.. de känns på din fråga att du kanske inte är ute efter stans vråldunk, så håll dig till ett element för storlekens skull. Jag gillar inte portade lådor, de flåsar bara en massa, känns mer stabilt i en sluten.

Upplever du att portade lådor bara flåsar då har du med största sannolikhet byggt fel!

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

Like it German
378 Inlägg
14 februari 2007
dubbla 8" hehe då kan man juh lika bra lyssna på avgasröret som nån sa... själv ska jag ha 2st
8" i hatthyllan och dubbla 12" mds i skuffen smile

Hur många skruvar fick du över?....

1 631 Inlägg
15 februari 2007
viper0 skrev:
hur vet man vilka mått som är bäst på en baslåda om man nu vet hur många liter den ska var på. man kan ju bygga lådan med olika mått , hur vet man hur mycket baksidan ska vinklas för att få bäst resultat.

Vinkla så mycket du vill, det spelar ingen roll så länge elementet har någorlunda fritt bakom magneten. Bäst är en så stabil låda som möjligt, eventuell vinkel är för att passa in mot baksätet. Inget annat.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

10 287 Inlägg
15 februari 2007
Eigenmodeskalkylator:

http://www.hunecke.de/english/calculato … modes.html

Gjort för rum, men kör man med 1x1x1 meter så hittar man första rumsresonansen vid - icke så förvånande - 171.5 Hz.

/Göran

gurenius skrev:
Stående vågor i en baslåda?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 631 Inlägg
15 februari 2007
Sharky skrev:
Eigenmodeskalkylator:

http://www.hunecke.de/english/calculato … modes.html

Gjort för rum, men kör man med 1x1x1 meter så hittar man första rumsresonansen vid - icke så förvånande - 171.5 Hz.

Precis min poäng. Man ska ha en STOR baslåda för att påverkas av stående vågor...

// Gurra

Elektriker
169 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
jaha så man vinklar bara baksidan för att den ska passa in mot ryggstödet.

men vad tror ni, sluten eller portad. på lådförslaget på basen så stod det 38liter, ska jag ändå räkna med volymen för basen eller är den inräknad.

Sök