2582
Sök

Vinande ljud från Volvo 244 -90

16 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
Tjena, har en 240 som har börjat vina relativt högt och kan inte direkt lokalisera varifrån det kommer, så tänkte kolla om någon har haft liknande "symptom"

Det som händer är att när jag startar bilen så viner det högt, med huven uppfälld är det öronbedövande..
Så det kan ju inte vara något hjullager eftersom det låter när den står still, sen när jag kör låter det också högt men när jag ger gas så blir det lägre, men säg att jag golvar pedalen så försvinner det vinande ljudet helt.
Så när det som viner får belastning så slutar det. Min tanke är att det kanske är urtrampnings lagret, men tänkte kolla först med er på forumet så jag inte byter saker i onödan då jag ej vill spendera speciellt mycket pengar på bilen.

Hoppas någon vet vad felet är så man slipper stå vid rödljusen och få funderande blickar från folk i närheten..
Tack på förhand
Mvh: Pontus
Senast redigerat av Pocahontas (1 mars 2012)

Forummoderator
18 004 Inlägg
1 mars 2012
Det är lite skillnad på en skrikande vattenpump, generator eller en slirande fläktrem. Urtrampninslagret har och göra med om kopplingen är nere eller inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
Vad kan det vara som gör att vattenpumpen skriker då isf ? Tänkte prova med en tub remsprej imr, men tror inte det är någon rem som tjuter då själva tonen på vinandet är så pass "ljus".

Forummoderator
18 004 Inlägg
1 mars 2012
Pocahontas skrev:
Vad kan det vara som gör att vattenpumpen skriker då isf ? Tänkte prova med en tub remsprej imr, men tror inte det är någon rem som tjuter då själva tonen på vinandet är så pass "ljus".

Den kan var "slut" helt enkelt. Mycket enkelt att kolla om det är pumpen eller generator som för oväsen: ta av remmen och starta sen. Ha inte igång bilen i mer än en kort stund då kylningen inte fungerar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
Okej, får kika på det nu i helgen smile tack för svar!

4 Inlägg
2 mars 2012
det kan ju vara remen som är dålig eftersom du har haft 2  burkar remspray på remmarna!!

Sök