3396
Sök

Problem men återkommande Lambda lampa som tänder sig efter byte av lambdasond.

106 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
hejsan, jo jag har problem med min envisa lambdalampa.
bilen är en från början volvo 740 GL -90 som det sitter en FT motor ifrån en 740 -90
min lambda har under en tid varit trasig och jag fick idag möjlighet och tid att byta, lampan släckt allt bra tänkte jag, men när jag kom hem tändes den igen jag prova kollade felkoderna och släckte dom startade bilen och lampan var släkt, men vid kraftigt gaspådrag tändes den nästan omedelbart igen

här är felkoderna som visades

Note: det var längesedan jag kollade sist så finns möjlighet att det finns något gammalt som låg och skräpa kanske?

121
312
133
132

sen när jag kollade när jag kom fram om jag mins rätt.. är väldigt trött efter en heldags skruvand... visades

132

jag minns inte om dom överståendena felkoderna visades då med, men låt oss anta de för tillfället

kan det vara läck i avgassystemet någonstans framför lambda?

kan säga att:
• Intercoolern läcker om det kan ha något med de att göra.

• Kablarna till LMM är förlängda till andra sidan motorrummet då den är turbokonverterad men alla kablar ska sitta rätt.

• Det sitter öppen dumpventil monterad med dumplock på orginalturbon.

tacksam för svar, kommer följa upp med hur det går smile

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.

106 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
kan tillägga att tomgången kanske är lite låg.. laddet ligger på 1,3-1,4 men ibland inte högre än 1,0 har inte kört så mkt sen wg och lambda byte idag ska se om de kanske är vid olika varv på olika växlar men den ligger stabilt på båda punkter..

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.

Sök